Herinneringsbrief: zonder verwijl in gebreke

Herinneringsbrieven zijn een fijne uitvinding. Ze dienen om te herinneren. En om u schrik aan te jagen met woorden die vies klinken: “u zal in gebreke gesteld worden” en “u zal verwijlintresten gelijk aan de gerechtelijke rente verschuldigd zijn”. Verwijlintresten betekent ‘rente op verzuim van betaling’ volgens de Van Dale. Dat klinkt als iets begrijpelijker, maar ik blijf met een slecht gevoel zitten. Want ik ‘verzuim betalingen’ en dat is toch ook geen fijne gedachte.

Nu het misdrijf begaan en bekend is, dien ik actie te ondernemen: “wij raden u aan een domiciliėring te nemen bij uw financiėle instelling”. Ik snap die wijze raad wel. Domiciliėring is een fijn systeem voor bedrijven. Ze halen het geld af wanneer ze dat willen en ze mogen ook zelf het bedrag invullen. Als ze een fout maken, dan is dat spijtig voor u. Dan zeggen ze “Oh pardon, helaas kunnen we dat geld niet terug geven, maar we gaan goed voor uw geld en uw interesten zorgen. Geen paniek dus, als je ons opnieuw geld verschuldigd bent, dan verrekenen we het wel”. Ahwel, ik vind dat sympathiek van ze om zo op mijn geld te passen.

Na de boze woorden en de wijze raad brengt de volgende bladzijde mij helaas opnieuw in verwarring en paniek. Een afbetalingsplan. Ik mag kiezen tussen de bevoegde diensten van het integraal waterbedrijf, het plaatselijk OCMW en een erkende instelling voor schuldbemiddeling. Ik ga voor het laatste kiezen.

Iemand een idee onder welke letter ik een “erkende instelling voor schuldbemiddeling” in het telefoonboek ga vinden?

Update 31/08 : het gaat maar over een bedrag van 37 Eur. De knipoog had ik er beter direct bij gezet.

U zegt?
  1. i. says:

    auwtsj
    normaal gezien zijn de meeste advocatenkantoren hiervoor bevoegd geloof ik. Vraag eens na bij de uwe en anders moet ge maar roepen, dan vraag ik het eens na hier.

  2. Huug says:

    Lol
    @i. Ik denk dat Smetty een beetje aan het lachen is met de teneur die de tmvw in zijn aanmaningen gebruikt.
    (Indien niet, euh, dan gaan we moeten een collecte houden zeker?)

  3. Ivan says:

    om nog te zwijgen van de kosten die sommige firma’s voor zo’n eerste herinnering aanrekenen (telenet 7 euro). terwijl de eerste factuur door de postbode in de verkeerde bus kan beland zijn. in mijn geval was de oorspronkelijke factuur reeds betaald toen de herinnering in mijn bus viel. ik betaalde de herinnering niet en kreeg prompt een nieuwe herinnering voor de nog openstaande 7 euro en nogmaals 7 euro extra te betalen… een lucratieve handel. schreef hierover enkele maanden geleden een uitgebreide brief naar onze minister van comsumentenzaken maar tot op vandaag nog geen antwoord.

  4. Martijn says:

    Waarom niet zetten : ‘u hebt waarschijnlijk vergeten te betalen omdat u teveel andere dingen te doen hebt en hierbij sturen wij u het nieuwe te betalen bedrag’ ? Maar ja …

    Als je zo’n instelling voor schuldbemiddeling zoekt, dat kan een OCMW, een Centrum Algemeen Welzijnswerk (CAW) of een advocatenkantoor zijn erkend door het Centrum voor Schuldbemiddeling
    (http://www.centrumschuldbemiddeling.be).
    Maar als ik het goed begrepen heb, was dat niet je vraag.

  5. Smetty says:

    Ik heb op de datum dat de herinneringsbrief gestuurd werd betaald. Het ging over 37 Euro te betalen binnen 18 kalenderdagen na facturatie en ik heb ongeveer 2 weken te laat betaald.

    Ik weet dat men wettelijk verplicht is om een herinneringsbrief te sturen alvorens men mag overgaan tot intresten innen. Brieven kunnen nu eenmaal echt verloren gaan (ik was gewoon op verlof maar dat doet er voor de wet niet toe).

    Wat ik best wel zou willen weten is vanaf welke datum na de herinneringsbrief men over mag gaan tot die verwijlintresten. Of is dat afhankelijk van het contract?

    Iemand?

    Bedankt voor de tips in elk geval.

    De collecte zal niet nodig zijn Huug šŸ™‚

  6. femeref says:

    Ook hier tmvw problemen.. Men ging ons voor 1564kubiek aanrekenen ipv via de telefoon geregistreerde 11. Gelukkig bleken er 2 mensen met hetzelfde meternummer te zijn en werd dat verbriuk ons niet aangerekend.

  7. i. says:

    wij wonen hier meer dan een jaar en hebben nog nooit een factuur gekregen. ik denk dus dat wij wel een afbetalingsplan zullen nodig hebben eens de rekening komt…

Trackbacks for this post

  1. Smetty’s Soapbox » Belgacom: leuke gesprekken gewenst