Belgacom: leuke gesprekken gewenst

In mijn brievenbus (voor de web2.0-ers: dat is die pre-historische manier van contacteren met postzegels en een postbode) vallen er af en toe leuke documenten. Na het waterbedrijf, is nu Belgacom aan de beurt.

Geachte mevrouw,

Het doet altijd plezier om een goede vriend of een familielid aan de lijn te hebben, vindt u niet?

Wanneer u dat doet via Belgacom Happy Time, is een gesprek dubbel zo prettig. Omdat het u geen euro kost, en u dus met elkaar kunt praten zo lang u wenst.

Belgacom Happy Time is al enige tijd geactiveerd op uw telefoonlijn… ( gevolgt door meer info over de tarievenstructuur).

Zeg nu zelf, waarom zou u dus niet vaker bellen met Belgacom Happy Time? Uw vrienden en familieleden zullen het erg op prijs stellen. En uw telefoonrekening kan er alleen maar wel bij varen.

Wij wensen u alvast nog veel leuke gesprekken,…

Jacques Heynen (Executive Vice President, Verkoop- en Naverkoopdienst)

Wie bedenkt in hemelsnaam dit soort mailings? En wat een onzin allemaal.

“Wanneer u dat doet via Belgacom Happy Time, is een gesprek dubbel zo prettig.” Oh ja? De persoon aan de andere kant van de lijn en de aard van de boodschap maken voor mij het verschil tussen een gewoon gesprek en een fijn gesprek, niet mijn abonnementsformule.

“Zeg nu zelf, waarom zou u dus niet vaker bellen met Belgacom Happy Time? Uw vrienden en familieleden zullen het erg op prijs stellen.” Wat een idee Belgacom, dank u! Vanaf nu ga ik al mijn familieleden en vrienden in een bel-schema steken. Mensen die mij 2 of 3 keer per jaar hoorden, mogen mij vanaf nu wekelijks aan de telefoon verwachten. Ook als ik niets te vertellen heb.

“En uw telefoonrekening kan er alleen maar wel bij varen .” Die uitspraak is nog de meest absurde. Als ik gratis bel, dan heeft dat geen impact op mijn telefoonrekening. Als ik moet betalen voor een gesprek (tijdens de piekuren bijvoorbeeld), dan verdient Belgacom centjes aan mij. En als ik op de betalende momenten moet bellen, dan doe ik dat waarschijnlijk omdat het de enige optie is (kantooruren bijvoorbeeld). Dus welvaren?

Weet je wat erg is? Dat men bij Belgacom die “Happy Time” formule niet automatisch activeert bij alle klanten. Er zijn mensen (en het zullen er vast nog veel zijn) die nog betalen voor gesprekken die eigenlijk gratis kunnen zijn als men maar de juiste optie activeert. Dat is vooral jammer voor zwakkere gebruikers, zoals zij die de taal niet goed spreken, ongeletterden en eigenlijk al diegenen voor wie een optie zelf gaan activeren fysiek of verstandelijk te veel gevraagd is.

Als men bij Belgacom nu eens iedereen vrijwillig op die gratis formule zou zetten en daar een mailing rond maken, dan zou ik dat zeker waarderen. Bij mij heeft dit soort mailings een omgekeerd effect, het doet er mij aan denken dat ik van plan was na de vakantie over te schakelen naar Dommel-telefonie.

Tot die tijd zal ik eens werk maken van een belschema. Vrienden en vriedinnen, familie en aanverwanten, Smetty de telefoonterrorist komt eraan. Met de groeten van Belgacom.

[tags]Belgacom, Happy Time, Dommel[/tags]

U zegt?
  1. Huug says:

    Ik zat ook zo *???* naar die brief te kijken. Ze hebben daar echt geld teveel, reclame voor iets gratis, nog nooit gezien. En dan die aansporing om nog meer te bellen, alsof ik voor de lol aan de telefoon ga hangen met de melding dat ik niets te melden heb maar dat ik een plezier wil doen aan Belgacom. Ga weg zeg.

  2. the avenger says:

    ik had een totaal andere reactie op deze mailing, daar ik door mijn drukke agenda mij niet kan bezig houden om alles na te zien, was ik positief op de brief, via één simpele telefoon was happytime geactiveerd. Trouwens men mag zomaar niks automatisch activeren, men kan alleen maar adviseren. Kritiek leveren is altijd makkelijk, huug als ze gewoon tarieven hanteren zaag je dat je teveel betaalt, dan leveren ze een inspanning om je te zeggen dat je goedkoper kunt bellen loop je weer te zagen, ge zyt een zure mens gast

  3. joost says:

    Wel wat anders gelopen bij ons: ik kreeg gisteren een brief in de bus dat de optie sinds 15/08 was geactiveerd. En een ‘proficiat’ erbij … ZONDER dat ik dit ooit heb aangevraagd of zelfs goedgekeurd. Daar kan ik nu eens niet mee lachen, dat ze zo schaamteloos ‘proberen’ om consumenten van tariefplan te doen veranderen (want behalve indien IK nu bezwaar aanteken binnen de 14 dagen is het onherroepelijk gebeurd). IK wil daar helemaal geen werk van maken, en ik wil ZELF beslissen welk tariefplan ik heb. Ze kunnen dus de boom in bij Belgacom, wij zijn daar direct weg.

    J.

Leave a reply.