Wil SN Brussels Airlines mij sponsoren?

Vandaag kreeg ik een mail in de bus met als titel “Wake up!” over de nieuwe campagne van SN Brussels Airlines. Mijn eerste indruk was “spam” omdat: het mailtje geen “to” of een aanspreektitel bevatte, de titel Engelstalig was (ik krijg nooit Nederlandstalige spam) en de boodschap in het Nederlands en het Frans kloef onder elkaar stonden, zonder verdere uitleg of duiding.

Het emailadres van de verzender (Sandra Poelmans van het bureau PRide) bracht mij dan weer bij het idee dat het hier om een viral (zie ook mijn vorige post) moest gaan. Ik stelde deze vraag in een mailtje naar Sandra en kreeg vrij snel volgend antwoord: “Wij dachten dat het interessante informatie zou zijn voor uw blog”.

Hoeveel mensen de mail ook gekregen hebben weet ik niet, maar de boodschap werd wel integraal gepubliceerd (kijk hier als je het wil lezen) op Brussel.blogt.

Zelf marketeer en blogger zijnde, die weldra collega bloggers zal aanspreken, zou ik het toch anders aanpakken:

1) Stuur alleen mailtjes naar bloggers waarvan je denkt dat ze een connectie kunnen hebben met jouw product (Gent.blogt werd ook aangesproken, duidelijk niet de doelgroep als je het mij vraagt).
2) Stuur geen vormloze mailtjes die naar spam ruiken, maar spreek mensen persoonlijk aan (converseren verdorie!).
3) Zorg ervoor dat mensen een voordeel (dit hoeft niet noodzakelijk materieel te zijn) hebben bij jouw boodschap.
4) Pas je communicatie aan (in dit geval krijgt de blogger alleen een url).

Laat ik bovenstaande eens op Smetty.be toepassen:

1) Ik heb niet onmiddellijk een connectie met SN, maar ik vlieg wel gemiddeld om de 2 maanden naar Stockholm. Er is dus bij de blogger (ikke) zeker interesse.
2) Bij punt 2 ging het helemaal fout, maar omdat ik zelf met buzz bezig ben, heb ik het opgepikt (2 maanden geleden zou het direct een delete geweest zijn). Er is dus wel degelijk een conversatie, maar niet zoals initieel bedoeld was (denk ik).
3) Gewoon de boodschap van SN Brussels is niet interessant genoeg voor mijn blog. Behalve, excusez moi, als voorbeeld hoe ik het niet zou doen.
4) Alleen een linkje naar een site vind ik wat weinig.

Als SN Brussels open staat voor bloggers, dan heb ik zelf wel een voorstel. Vliegen doe ik toch, dus tickets zijn van harte welkom. In ruil wil ik gerust door het leven gaan als een door SN Brussels Airlines gesponsorde blogger (inclusief conversaties en zichtbaarheid op mijn blog).

Dus Sandra, ja ik wil over SN Brussels converseren, maar dan moet er voor mij meer inzitten dan alleen een linkje. Graag je antwoord.

U zegt?
  1. Hey,

    Die arme Sandra, nu moet ze al die blogs ook nog uitgebreid gaan zitten lezen en becommentariren die ze gemaild heeft 🙂

    Nu serieus (ik ga weer even advocaat van de Duivel spelen), toont je verhaal niet aan dat dit soort van marketing (en dus de hele brouhaha van “direct conversation with the consumer”) niet schaalbaar is? Je kan als marketing bedrijf toch niet iemand allerlei blogs gaan doen zitten lezen om te achterhalen hoe die blogger benaderd moet worden?

    (Hoewel, misschien zit er wel business in een bloggersprofielenverzamelingsbureautje dat dat doet en profielen van bloggers verzamelt zoals je nu ook papieren-adressenboeren hebt. Je zou zelfs kunnen denken geautomatiseerde dienst om die bloggers te benaderen met je marketingboodschap via mail, commenting of trackback.)

    Je kan op dit moment als marketingbedrijf:
    OF technieken gebruiken (Alexa/technorati/google PR) om de meest “invloedrijke” blogs te achterhalen en die gericht aan te schrijven.
    OF voor de grotere schaal gaan met het risico dat, zoals nu, die boodschap als spam ervaren wordt.

    Misschien ware het slimste voor zo’n marketingbureau nog: een viral bedenken specifiek voor de blogosfeer ( la http://www.business-opportunities.biz/projects/how-much-is-your-blog-worth/). Dan hoef je al die moeite niet te doen om mailadressen te verzamelen…

  2. Smetty says:

    Ik denk dat bloggers massaal en onpersoonlijk aanschrijven weinig oplevert. Maar ik geloof wel in een persoonlijk netwerk (wel ruimer dan alleen bloggers) met een aangepaste boodschap. Een Clo Willaerts heeft voor Virgin al bewezen dat het werkt.

    Vlaanderen is helaas niet zo groot en heeft weinig grote spelers. Daarom zal alleen bloggers aanspreken niet genoeg zijn om “te converseren met de consument”.

    Ik zie converseren als een lang traject. Niet iets dat je realiseert door even een mailtje naar wat bloggers te sturen op het moment dat je actie live gaat. En een goeie viral had hier zeker een pro geweest.

    Ik denk niet dat we er fundamenteel anders over denken eigenlijk…

  3. Bart says:

    Hmm. Lees ook Steve Rubel: Direct-to-Consumer Press Releases Suck (http://www.micropersuasion.com/2006/01/directtoconsume.html).

    Blogs en bloggers zijn niet de all-in-one-solution voor marketeers die het ook niet meer weten. De juiste tactiek voor de juiste doelgroep is m.i. belangrijk.

    Kijk bv. wat Joeri deed voor KBC op het moment dat ze met Skype beginnen werken: http://www.netlash.com/log/kbc_experimenteert_met_skype. Gerichte, persoonlijke e-mails naar di blogs die invloed hebben. Invloed ofwel over het onderwerp, ofwel in een ‘long tail’ manier.

    Denk aan een steen die je in een vijver ‘ketst’. Elk keer die steen op het water botst, creert hij rimpels, die tesamen de volledige vijver bedekken.

  4. Bart says:

    @Pascal: business in een bloggersprofielenverzamelingsbureautje ?

    Zie ook Umbria. Artikel hierover: http://money.cnn.com/2005/12/06/technology/blog_fsb/index.htm .

    Ik citeer: “The company’s next frontier: algorithms that will classify bloggers by ethnicity, location, income, social class and level of education.”

  5. Die arme Sandra says:

    Beste Smetje,

    Ik zal voortaan jouw feedback zeker in mijn achterhoofd houden.
    Tickets? De prijzen zijn zo laag (als je een vroegboeking maakt) dat het bijna hetzelfde is als gratis weg geven. Dus surf eventjes naar http://www.weeseroptijdbij.com en bestel je (bijna gratis) tickets.
    Ik moet nu afsluiten, want ik heb nog veel leeswerk de komende dagen. 😉

    Sandra Poelmans

  6. Erwin says:

    Grappig, 66 euro voor Stockholm is ‘bijna’ gratis (66 volgens de homepage van de actie). Ze vergeten wel dat er nog een kleine hoeveelheid taxen bij komt, etc. Al met al kom ik voor een willekeurige week Stockholm in maart (want je moet wel -vroeg- boeken om dat tarief te krijgen) uit op een totaalbedrag van 153 euro. 78 euro voor de retourvlucht, 65 euro tax, en 10 euro ‘vergoedingen’. Tja… als je -heel- creatief bent kan je dat bijna gratis noemen.

    Ter vergelijking, ik boek bij Ryanair, vertrek op dezelfde dag en terug op de zelfde dag als bij de SN Brussels booking een retourvlucht naar Stockholm voor 37 euro. Inclusief taxen etc.

    Dat komt voor mij al veel dichter bij ‘bijna gratis’…

  7. Franky says:

    Hey Cindy, zeer interessant!

    Wij als bureau zijn blijkbaar niet de enige die de blogosfeer ontdekt hebben. Awel, we zouden zeer binnenkort de regeltjes (incl. hetgene we onthouden hebben uit onze Blogstorm : http://context.typepad.com/blogstorm) willen toepassen en uittesten op een ‘lanceringscampagne’ voor een niet-technisch, alledaags product.

    Vandaar hier een oproep aan alle bloggers die graag proefkonijn willen spelen. Je moet wel over alledaagse “stuff” en evt. over ‘blogs’ als nieuwe mediafenomeen, schrijven (cfr. regeltje 1). Mail me op fwillekens (at) gmail (dot) com. Exclusieve content en zelfs meer gegarandeerd (cfr. regeltje 3). Ik kan nog niet zeggen wat, anders geef ik de clou en product prijs, maar verwacht geen Porsche 😉

    En misschien zaten jullie al onze profielendatabank, ja Pascal, we waren deze aan ‘t aanleggen – specifiek voor deze actie, naast het persoonlijk netwerk dat we toch min of meer opgebouwd hebben via onze Blogstorm. Vandaar ook deze bijkomende oproep (regeltje 4 zeker : start van een conversatie). Want ik heb liever “betrokken” vrijwilligers, dan chinese. Allez, ik ben benieuwd naar de reacties.

  8. Smetty says:

    Weet je Franky, ik heb een dubbel gevoel bij jouw comment. Zelf zou ik het nooit op jouw blog zetten om 2 redenen:
    1) je zet ongevraagd een commerciele oproep op mijn blog (ik zou zelf als marketeer vragen aan de blogger of hij het wil publiceren)
    2) je weet dat ik bij de concurrentie werk en dan nog is precies in jouw rol.

    Soit, ik werkte niet bij These Days toen de blogstorm doorging. Aangezien je mij persoonlijk aanspreekt zal ik hier als blogger reageren: ja ik wil proefkonijn spelen!

    Smetty de blogger is klaar voor de eerste sponsor deal. Mijn kandidatuur is onderweg Franky. En wees er maar zeker van dat ik het serieus ga doen.

  9. Franky says:

    Cindy,

    Ik begrijp het dubbel gevoel 100% – zie ook je laatste post van vandaag. Waar ligt in de blogosfeer de scheidingslijn tss persoon en werk? Tss ‘priv’ en ‘commerce’?

    Mijn impulsieve oproep is gedaan als enthousiaste “persoon”, geintrigeerd door het fenomeen blogging en de kracht ervan. Ook als nieuwsgierig “persoon” die wil zien hoe ver je kan / wat je kan bereiken met de blogosfeer op marketing/communicatief/commercieel vlak. Ik doe graag experimenten. Jammer genoeg (?) of gelukkig (?) biedt mijn werk mij de kans om dit te doen. In dat opzicht is mijn oproep inderdaad misschien ‘commercieel’ te noemen. Mijn excuses.

    Ik apprecieer je kandidatuur. Verwacht er wel niet teveel van … het is niet meer of niet minder dan een experiment(je). Ik kan nu niet voorspellen hoe de blogosfeer en jij in het bijzonder zullen reageren. We zullen er beide van leren, denk ik. Een ervaring rijker voor jezelf, en ook een ervaring die je kan delen met je werkgever.

Trackbacks for this post

  1. Coolz0r - Marketing Thoughts » How Ogilvy Missed The Point
  2. Huug & Druug » Nieuw! Analanta Mango. Uit Thailand. In België!
  3. Smetty's Soapbox » Blog Archive » Marketeer zoekt bloggers