WoM, Viral of Buzz

Ik heb altijd gevonden dat marketingmensen dure woorden gebruiken. Nu ik in de sector werk (en eindelijk een excuus heb om zelf dure woorden te gebruiken), moet ik dus mijn woordenschat bijwerken. Een aantal termen worden vaak door elkaar gebruikt. Ik zocht de juiste omschrijving voor 3 termen, maar stelde vast dat er gewoon geen eenduidigheid over bestaat. Zelf ga ik voor:

1) Word of mouth (of WoM): mond tot mond of het uitwisselen van (marketing relevante) meningen en informatie tussen consumenten. Deze conversations kunnen zowel geinitieerd zijn door marketeers (big business vandaag), dan wel spontaan gebeuren.

2) Viral: de marketingboodschap verspreidt zichzelf onder en op eigen initiatief van consumenten (meestal via online netwerken zoals email, chat, forum, blogs…).

3) Buzz: uitgelokte conversaties, zowel bij consumenten als bij de media, waarbij “iets” (zowel online als offline) hun aandacht heeft getrokken dat de moeite waard was om over te praten.

Het verschil tussen viral en buzz is nogal dun. Zelf heb ik gekozen voor een brede omschrijving van buzz. Waar viral meestal gelinkt wordt aan verspreiding via online netwerken, dekt buzz in mijn definitie ook offline evenementen.

Op Frankwatching vond ik een quote over de relatie tussen deze drie begrippen:”De overeenkomst tussen alle drie is dat de consument gezien wordt als een ideaal doorgeefluik van een boodschap. Het fundamentele verschil zit hem in die boodschap. WoM richt zich op het maximaliseren van de impact van positieve gebruikerservaringen, de andere twee willen nieuwsgierigheid opwekken op basis van (afgeleide) entertainment rondom een product of merk.”

Mijn versie klinkt als: “De overeenkomst tussen alle drie is dat de consument gezien wordt als een ideaal doorgeefluik van een boodschap. Het fundamentele verschil zit hem in die boodschap. WoM richt zich op het maximaliseren van de impact van positieve gebruikerservaringen, virals willen nieuwsgierigheid opwekken op basis van (afgeleide) entertainment rondom een product of merk. Buzz is een verzamelnaam waar ondermeer WoM en Viral deel van uitmaken (net zoals grassroots marketing, guerilla marketing etc.).

Dat is mijn interpretatie. Voor wie dit verder wil uitspitten, geef ik nog wat literatuur mee dat ik gelezen heb.

Op de website van Womma vinden we volgend onderscheid:

Buzz Marketing: using high-profile entertainment or news to get people to talk about your brand. Viral Marketing: creating entertaining or informative messages that are designed to be passed along in an exponential fashion, often electronically or by email.

Bij adland klinkt het als volgt:

If you want to talk of nuances then;
… viral has tended to be used by those dealing with online networks
… buzz by those who exploit media networks (PR-ability)
… and WOMM by those who harness traditional social networks.But it’s all network-enhanced word of mouth. Simple!

En om te eindigen de definitie van buzz door Mr Buzz Mark Hughes:

Capturing attention of consumers and the media to the point where talking about your brand becomes entertaining, fascinating, and newsworthy. A conversation starter.

Trackbacks for this post

  1. Good-bye Twitter! Over al dan niet twitterende tieners en de Twitter-rap-video-viral. « The Sausage Machine
  2. Smetty's Soapbox » Blog Archive » Wil SN Brussels Airlines mij sponsoren?

Leave a reply.