Gooi is een taak in de vuilbak

Niets zo moeilijk als aan leerlingen een slechte taak of test terug geven. Ik ben niet de enige die er last van heeft. Rondom mij zag ik moeders en vaders woedend bellen met de directie waardoor de puntengevende leerkracht al eens een opmerking van bovenuit krijgt. Als de leerlingen samenspannen en ze met 20 tegen je reageren dan is het ook nog is gedaan met lesgeven.

Zelf heb ik dit jaar weinig slechte punten uitgedeeld, want meestal zitten mijn gemiddeldes ver boven dat van andere leerkrachten. Verontrustend hoog bijna 🙂 In het 1e trimester heb ik 1 keer met een groepje 2 maal moeten praten over hun punten voor het weer zonneschijn werd in de klas. Een paar slimme jongens daarentegen probeerden mij te vangen met een pientere vraag: "Is het mogelijk om bij de verbetering van een werk minder punten te krijgen?" Ik antwoordde in alle eerlijkheid "neen", er vanuit gaand dat je bij een verbetering, het zit verdorie in het woord, gaat verbeteren, dat is een actiewerkwoord. De slimmies gaven mij gewoon een niet gecorrigeerd exemplaar af. Nadien waren ze heel verontwaardigd over hun verminderde punten. "Jamaar je hebt gezegd dat onze punten niet konden dalen". Aan dat soort van verbale spelletjes laat ik mij niet vangen. Maar ze gaan dan wel bij voorkeur klagen bij je collega’s die ook niet weten hoe daarop te reageren.

Vandaag was het dus weer prijs. Ik had een vrij uitgebreide opdracht gegeven die individueel gemaakt moest worden. Eentje slaagde er toch in om mij een volledig gekopieerd werk af te geven. Het resultaat was een ronde nul. Na wat geblaas en gejammer gooide hij ze in de vuilbak. Zo iemand wens ik veel succes toe bij een bedrijf of in het hoger onderwijs. De trap onder zijn kont zal daar heel hard aankomen. Een ander vroeg verontwaardigd waarom ze zo weinig punten had, terwijl ze er zoveel tijd had ingestoken. Ik zei: "geef ik punten op geïnvesteerde tijd of op inhoud?" "Ahja, op inhoud", kreeg ik als antwoord terug. Daar viel gelukkig nog met te redeneren. Dat tijd investeren in studeren noodzakelijk is, maar niet noodzakelijk punten oplevert, dan hebben ze nog niet gesnapt. En het is de juf die het moet ontgelden en het nogmaals mag uitleggen.

U zegt?