De Vlaamse Opera blundert

Ik heb lang een opera jongerenabonnement bij De Munt gehad. Na een paar jaar vond ik het gewoon niet leuk meer. Pas dit jaar besloot ik voor het eerst weer een opera-abonnement te nemen samen met en vooral dankzij vriend Corto.

De Vlaamse opera speelt de producties zowel in Gent als in Antwerpen. Vriend Corto en ik hadden gekozen voor het matinees abonnement in Antwerpen. We besloten plaatsen van rang 1 te nemen, wat uiteindelijk neerkomt op een totaalprijs van 344 eur per persoon voor 6 voorstellingen (ca. 57 eur per voorstelling).

Wat lezen we gisteren in De Standaard (25/08/2006)?:

Door verbouwingsperikelen gaat de opera in Antwerpen dit seizoen niet meer open. De heropening is uitgesteld tot oktober 2007. …

De verbouwing is complex en verloopt in fasen. Eind juli kwamen er onverwacht extra middelen uit de bus om de laatste fase te realiseren: de aanpassing van de technische installaties. De Vlaamse regering maakte daar twee miljoen euro voor vrij. De Vlaamse Opera wil absoluut alle werken tegelijkertijd laten uitvoeren. Maar door de laattijdige beslissing van de regering moet er een openbare aanbesteding klaargestoomd worden. De geplande heropening op 4 februari 2007 is daardoor niet meer haalbaar. Vier producties moeten uitwijken naar andere locaties in Antwerpen.

Op de website van de Vlaamse Opera staat alleen dit bericht:

De kaartverkoop voor Die Walkure, Don Giovanni, Pikovaja Dama en Sleeping Beauty kan niet starten op zaterdag 26 augustus, zoals eerder aangekondigd. …

Momenteel is de Vlaamse Opera op zoek naar alternatieve locaties voor deze producties. Ook is het mogelijk dat enkele van de producties uitsluitend in Gent te zien zullen zijn. In dit laatste geval zullen eerst alle betrokken abonnees een andere plaats toegekend krijgen.

Ik heb een abonnement en stel vast dat:

  • ik in de De Standaard moet vernemen wat er aan de hand is,
  • op de website van de Vlaamse Opera geen enkele informatie terug te vinden is waar ik (met een abonnement) iets aan heb,
  • ik wel weet dat de losse kaartenverkoop uitgesteld is, maar dan kan mij nu eerlijk gezegd geen bal schelen,
  • we hebben vorige week toevallig 1 voorstelling omgewisseld naar Gent en toen mogen vaststellen dat alles daar al boemvol zat,
  • als enkele producties alleen in Gent doorgaan, dan zal dit niet alleen een vervanging van plaats maar ook van data betekenen.

Dit is de slechtste communicatie die ik ooit van een cultuurhuis meegemaakt heb. En weet je wat nog het ergste is? Dat laatste zinnetjes uit het artikel in De Standaard: “Op termijn is dit dus bijzonder goed nieuws, aldus een glunderende Marc Clemeur”.

Jaja, ik zou ook glunderen als ik zoveel extra geld krijg meneer Clemeur. Maar ik zou wel door de grond zakken van schaamte als ik mijn klanten zou behandelen zoals jullie.

[tags]Vlaamse Opera[/tags]

U zegt?
  1. maizenaman says:

    Djeezus Smetty. Schande. Kan ik je lid maken van de

  2. maizenaman says:

    … sorry zal even aanvullen. Kan ik je lid maken van de Paul Severs Fanclub? Parochiezalen in Belgie hebben blijkbaar geen last van onderhoudswerken.

  3. Smetty says:

    …en dan overal gaan stoeffen dat ik met de voorzitter van de fanclub(en eigenaar van de wereldberoemde business blog Ingro NAAKT!) Pale-Ale heb zitten drinken… Ja, dat is een waardig alternatief. En het kost ook minder. Aan ingang toch. Waarschijnlijk zal het geld dan opgaan aan Pale-Ale…

  4. Jan Claus says:

    Je bent dus ook een van de velen. Eerst abonnementen verkopen tegen de volle pot en vervolgens via een persmededeling zeggen dat er verbouwingen zijn…
    Ik heb in het verleden verscheidene malen een mail gestuurd naar de Vlaamse Opera om mijn beklag te maken over de wijze waarop ze hun “klanten” behandelen. Maar om in hun klantonvriendelijke stijl te blijven, hebben ze zelfs nooit geantwoord… Het is duidelijk : enkel het geld ontvangen telt.

Trackbacks for this post

  1. Smetty’s Soapbox » Blog Archive » Le Nozze