Ikea heeft een blog

Update (english): Corporate blogs: still to many actors out thereIkea blog

Ikea heeft een blog (via digimedia). De blog maakt deel uit van de LEEF NU campagne. Beiden werden opgezet door reclamebureau Germaine.

Gebruiksaanwijzing bij de blog:

“Op de LEEF NU-blog verzamelen we de meest uiteenlopende berichten uit de actualiteit die te maken hebben met alles wat ons verhindert om meer van het leven te genieten…
Op deze blog willen we graag jouw visie op de absurde kant van onze maatschappij horen. Kies het bericht waarop je commentaar wil geven, klik op ‘geef je mening’, registreer je vrijblijvend en lucht je hart.”

We doorlopen even de blog en tellen 10 berichten en 4 reacties. De inhoud is een selectie van artikels uit oa. Goed Gevoel (1), De Morgen (3), Annet.be (1), Het Nieuwsblad (1) en ANP (1). Onder de motorkap vinden we WordPress.

Jammer, maar helaas. Een Ikea blog zou leuk kunnen zijn, maar het werd een zielige bedoening. Moeten we blij zijn om artikels uit de reguliere pers die zonder enige meerwaarde (duiding, commentaar) in een blog geplakt worden? En waarom zou ik mij willen registreren om een comment te plaatsen op een verzameling knip en plaksels (vermomd als blog)?

Laten we de blog checken aan de volgende 11 regels waaraan een business blog moet aan voldoen om succesvol te zijn (Hoofdstuk 11, Doing it right, p. 169, Naked Conversations, Robert Scoble en Shel Israel):

  1. What’s in a name (search engine results): “Leef nu” zegt mij niks. Vooral niks over de hierboven vermelde doelstelling (wat verhindert mij om van het leven te genieten). Aangezien de campagne pas gelanceerd is, zou hier wel nog verandering in kunnen komen.
  2. Read a bunch of blogs before you start: Tja. We mogen hopen dat ze dat gedaan hebben.
  3. Keep it simple. Keep it focused: Het idee daarachter is dat de info die je blogt voor anderen de moeite moeten zijn om te lezen en eenvoudig en interessant genoeg om het vervolgens weer te verspreiden. Maar, een artikel van een paar dagen oud wil ik niet lezen, laat staan doorsturen.
  4. Demonstrate passion: Krantenknipsels en passie: 0/10.
  5. Show your authority: Krantenknipsels en autoriteit: 0/10.
  6. Add comments: Ik heb begrip voor comments modereren. Het probleem zal hier eerder de content zijn: geen goede content, dus ook geen comments.
  7. Be accessible: De blog vermeldt nergens wie de blog samenstelt (normaal moet hier “schrijft” staan), en er is ook geen contact informatie te vinden.
  8. Tell a story: “Corporate blogging is all about telling a story. Your story.” Vertel me eens hoe je dat kan rijmen met krantenknipsels?
  9. Be linky: Ik heb geen enkele link gevonden. Geen enkele.
  10. Get out into the real world: Als je een blogt vult met anderen hun content, dan is je blog een gezicht geven natuurlijk ook onmogelijk.
  11. Use your referrer log: Ik zal een trackback toevoegen aan deze post (deze zal waarschijnlijk geblokkeerd worden).

Ik denk dat de conclusie eenvoudig is. De blog mist inhoud. Ofwel heeft het marketingbureau niemand gevonden/gezocht om de content te schrijven, ofwel wil de klant (Ikea) het zo.

Er zullen vast mensen te vinden zijn die wel een boeiende Ikea blog kunnen schrijven, zowel bij het personeel als bij de klanten. Maar dan gaat men het toch anders moeten aanpakken.

Disclaimer: Ik ben zelf een Ikea fan (posts over Ikea op deze blog).

[tags]Ikea, Ikea blog, Leef nu, Germaine[/tags]

U zegt?
  1. Rikea says:

    <flauwegrappen-mode> Misschien moeten wij fans zlf zo’n Ikea-blog ineensteken? </flauwegrappen-mode>

  2. Bedankt voor je commentaar, Cindy. Toegegeven, een verzameling krantenknipsels “blog” noemen is overambitieus. Point taken. Uiteraard hebben we andere mogelijkheden overwogen. Maar gezien het om een lanceringscampagne gaat die tot de voorlaatste week van augustus loopt, was een geattitreerde blogger aanstellen voor zo’n korte periode eigenlijk zinloos. Voor je blog goed en wel bekend is wordt hij weer afgesloten.
    De citaten uit de pers zijn zorgvuldig gekozen om te onderlijnen dat de thema’s uit de campagne niet uit de lucht gegrepen zijn. De verdienste van deze “blog” ligt dus louter in het samenbrengen van allerlei berichten rond stress, geluk en rolmodellen. En op deze manier wilden we een manier voorzien om mensen toe te laten effectief te reageren.
    Reacties als de jouwe kunnen een stimulans zijn om in een later stadium een echte blog op te starten. Maar voorlopig is dit de kleine teen in de grote zee.

  3. Smetty says:

    Bedankt Eric voor de reactie.

    Ik wil hier ook bijvermelden dat er door jullie als de bliksem – ik was nog niet eens klaar met nalezen – gereageerd werd op mijn post (mailbox, dus niet zichtbaar op deze blog). Dat de blog wel in de gaten gaten gehouden wordt(punt 11) is dus duidelijk.

    Een businessblog opzetten is niet eenvoudig. Je zal niet de eerste en ook niet de laatste zijn die leergeld betaalt.

    Maar Ikea is een schitterend merk. Daar kan je zeker een mooie blog voor opzetten. Volgende keer beter.

  4. Huug says:

    Eigenaardig is dat er al reacties gekomen zijn op de artikels die op de (fake)blog staan. Zeer waarschijnlijk hebben de reageerders het niet door dat het om een marketinginstrument gaat en hun mening de ikea-fakeblogger eigenlijk geen ene reet interesseert. Het enige wat de marketingboys gaan tellen is het aantal reacties en uit de reacties distilleren wat er aan het product nog zou kunnen verbeterd worden. Echt in dialoog gaan met hun lezers? Vergeet het, geen tijd en geen geld voor en dat is ook niet de bedoeling.
    Fascinerend eigenlijk, dat er nu al mensen al dan niet doelbewust in die ‘fakeness’ trappen. Fascinerend omdat je eigenlijk een blog zou kunnen maken met teksten die compleet gedateerd zijn en/of over niets gaan en je toch nog steeds reacties gaat krijgen.
    Je kan evengoed een blog door een robot laten schrijven. Isaac Asimov’s werelbeeld is niet veraf meer.

  5. anendel says:

    What’s in a name? Dat de naam van de rubriek de lading niet volledig dekt, daar kan ik gerust inkomen. Of men met deze soort van berichten enig (meetbaar) effect gaat bereiken is ook maar de vraag. Ik vind het echter wl interessant dat een grote onderneming als Ikea het concept ‘blog’ uitprobeert. Iets wat men in vele klassieke, traditionele bedrijven absoluut niet zal doen.
    Hopelijk wordt deze eerste poging toch positief gevalueerd en pakt men in de toekomst uit met een ‘chte blog’ waarin men meer investeert in inhoud en consistentie en de dialoog met lezers niet schuwt.

  6. Edwin says:

    Geheel off topic maar mijn complimenten voor je diverse blogs. N.a.v. je reacties op mijn blog ben ik eens een beetje gaan kijken naar jouw achtergronden en je hebt een mooie staat van dienst mag ik wel zeggen. Van jou kan ik nog veel leren 🙂
    Ik heb je in ieder geval toegevoegd aan netvibes.

    Vriendelijke groet,

    Edwin

  7. Smetty says:

    Bloos. Blink. Dankuwel.

    De appreciatie is wederzijds. Kijk maar in de OPML. 🙂

  8. Huug says:

    Ook al op gelet? Iedere keer als ik de Ikea blog lees vallen er vijzen uit mijn pc! 😉

  9. Glenndavid says:

    jaja, jullie lachen, maar er zijn mensen die het serieus menen…

    deze mensen zijn er serieus over…

    Glenndavid

  10. Smetty says:

    Ik denk niet dat er hier iemand met Ikea lacht. Het is net een bewijs voor het feit hoe sterk het merk is en een extra argument voor Ikea om wel vertrouwen te hebben in haar consumenten.

  11. Au Pair says:

    very nice web site. My English is not so good, so I do not understandt it well, but it seems very good. Thanks

Trackbacks for this post

  1. » IKEA’S MINI SITE - Coolz0r - Marketing Thoughts