Bloggen als job

Een bedrijf kan aanwezig zijn op het internet via de eigen website of via online marketing campagnes, maar het kan ook via het eigen
personeel. Het voorbeeld bij uitstek hiervan is Microsoft. Zij hebben het belang ingezien van de persoonlijke aanpak.

Het gehele bedrijf heeft een leger van meer dan 1000 personeelsleden die bloggen (vb. Belux Microsoft bloggers) Het doel van deze communicatie lezen we op de Channel 9 (Erg succesvolle Microsoft website voor personeelsleden en klanten) doctrine: "Channel 9 is all about the conversation. Channel 9 should inspire Microsoft and our customers to talk in an honest and human voice. Channel 9 is not a marketing tool, not a PR tool, not a lead generation tool." Meer nog: "Marketing has no place on Channel 9. When we spend money on Channel 9 the goal is to surprise and delight, not to promote or preach" (lees ook ClickZ).

Het is het voorbeeld bij uitstek hoe je als groot bedrijf jezelf een persoonlijk imago kan geven. Ze bieden informatie, één
op één, voor iedereen die dat wil en over het onderwerp dat jouw interesseert. Wat deze werknemers doen voor hun bedrijf, kan je met geen enkele marketing campagne of PR stunt realiseren.

Natuurlijk zijn er nadelen als je de communicatie gaat verspreiden over zoveel mensen. Dat ondervond een paar weken gelden nog een bloggende werkneemster van Friendster (een bedrijf dat zichzelf cynisch genoeg omschrijft als "Friendster is an online community that connects people through networks of friends"). De blogster werd ontslagen omdat haar bloggende activiteiten niet werden geapprecieerd. De internetwereld, het publiek van Friendster dus, was verontwaardigd en overal werd opgeroepen om accounts op te zeggen. Het bedrijf zat met een serieus PR probleem en een beschadigd imago. (lees meer)

Dit was een belangrijke les voor veel bedrijven. Over bloggen moet gepraat worden voor de communicatie gebeurt, in de company policy of zelfs in het werknemers contract. Deze week nog liet de bekendste Microsoft blogger Scobleizer weten dat hij enkel nog gecontacteerd kan worden via de pr afdeling van Microsoft.

Hoe zit het in België met bloggende personeelsleden? Buiten het boven vermeld Belux team van Microsoft en hier en daar enkele
individuele bloggers, is het bloggen nog geen onderdeel van de jobinhoud. Ik deed een kleine zoektocht op de jobsites Vacature en Job@ naar de woorden "blog" en "weblog". Het leverde geen enkel resultaat op. Bloggen is duidelijk nog geen vereiste voor de actieve Belgische professional.

Ik heb mijn weblog op mijn cv vermeld. Wie een blogger nodig heeft mag mij altijd contacteren.

U zegt?
  1. Hans says:

    Beste,

    Ik heb als journalist van magazine Bizz onlangs de man achter Channel 9 van Microsoft geïnterviewd, beroepsblogger Robert Scobble. Een interessant gesprek over ‘Hoe bloggen in een bedrijf’. Te lezen in de Bizz die vanaf 26 januari in de krantenwinkel ligt.

    Groeten,
    Hans
    http://blog.bizzmagazine.be

  2. Smetty says:

    En ik heb hem een kus gegeven. :-p
    http://www.smetty.be/2005/12/09/i-kissed-scoble