Belgische bedrijven & internet
Het belang van het internet is nog niet doorgedrongen tot de Belgische bedrijfswereld. Onlangs lazen wij nog in de media dat de bel-20 bedrijven erg slecht terug te vinden zijn in zoekrobots zoals Google en Yahoo. Zo verschilt bijvoorbeeld het aantal pagina’s van een website dat in de database van Google is opgenomen erg sterk van bedrijf tot bedrijf, voor Tessenderlo is dit amper 5 stuks, voor Barco bijna 36.000 (zie oa. Persberichten website Optiseo).
In Smart Business Strategies (nr 10, oktober 2004) lezen we dat “de 12- tot 17 jarigen volgens een onderzoek van Jupiter gemiddeld tien uur televisie per week kijken en ze zijn zowat zeven uur online”. In het algemeen zou “het internet om en bij de 10 procent van de tijdsbesteding aan media opslorpen”. Verder lezen we nog dat volgens een studie van het IAB (Interactive Advertising Bureau) maar 1 procent van het bedrag dat jaarlijks aan reclame wordt besteed naar het internet gaat.
Nog verder in hetzelfde blad vinden we dat de telecom sector en de banken en verzekeringen de weg al gevonden hebben naar de online reclame, maar dat vooral de fast moving consumer goods (FMCG) met maar amper 8% het helemaal laten afweten.
Met andere woorden: er is nog erg veel werk aan de winkel. Bedrijven moeten inzien dat het belangrijk is om aanwezig te zijn op het internet. Het wel of niet hebben van een aantrekkelijke en functionele website kan een wereld van verschil maken. Dit is in het belang voor bestaande klanten en werknemers, het kan een aanzet zijn voor potentiƫle contacten of leads; in het algemeen voor iedereen die iets over het bedrijf wil weten.
De verantwoordelijkheid ligt niet alleen bij het bedrijf zelf, maar ook bij diegenen die aangesteld zijn om de communicatie te voeren voor deze bedrijven: dat kan de inhouse marketing afdeling zijn, maar ook het communicatiebureau. Beide partijen moeten dringend gaan beseffen dat er iets moet gebeuren willen ze niet hopeloos achterop geraken. Zie ook: Bloggen als job
Ik denk wel dat deze achterstand op dit moment en binnen de nabije toekomst een stuk beter gaat met de aandacht voor SEO en SEM