Bloggen: enkele handige regels

Ik heb ondertussen meer dan 100 blogjes geschreven. Uit eigen ondervinding kan ik zeggen dat je “moet groeien” in bloggen. Dit geldt zowel voor het lezen als het schrijven van een weblog. In februari las ik nog maar 3 weblogs (zie 19/02), vandaag zijn er dat al meer dan dertig. Over het schrijven van een weblog heb ik een aantal regels gevonden, bedacht en vooral zelf ervaren.
Enkele gouden regels voor het schrijven van een persoonlijke weblog:

Registreer je eigen domeinnaam:

  • Het risico is groot dat een blogservice ooit van strategie veranderd, overkop gaat, een naamswijziging doorvoert etc…
  • Verander nooit de url:
    Een publiek opbouwen is moeilijk, wie de url verandert, verliest gegarandeerd lezers, heropbouwen kost tijd.
  • Denk goed na over welke blogservice je gaat gebruiken:
    In juni 2004 hield blogservice weblogs.com er totaal onverwacht met op. Drieduizend bloggers verloren zonder waarschuwing hun weblog.
  • Gebruik RSS:
    Een nieuwsbrief is totaal verouderd. Met een RSS reader bepaalt de lezer zelf waarop hij inschrijft en wanneer hij leest. meer info
  • Kies een onderwerp dat je ligt:
    Of je nu gaat voor een onderwerp waar jij specialist in bent, of eerder een heel breed spectrum beschrijft, je enthousiasme voor het onderwerp zal het succes van de blog bepalen.
  • Verwijs naar andere bloggers:
    Door regelmatig te linken naar andere bloggers, breng je je weblog onder aandacht van andere bloggers. Een link terug betekent meestal nieuwe en andere lezers.
  • Vermeld je bronnen:
    Dit zou eigenlijk een evidentie moeten zijn.
  • Maak je blog bekend bij vrienden, familie, collega’s etc:
    Wie een blog schrijft doet dit met het doel om gelezen te worden. Indien alleen jij zelf de lezer wilt blijven, schrijf je beter een dagboek.
  • Publiceer regelmatig:
    Mensen wil zijn waar het nieuws is. Een site waar niets gebeurt is gedoemd om te verdwijnen.
  • Interactiviteit hoort bij het medium. Een blog met veel reacties is meestal een succesvolle blog.

Als ik mijn eigen weblog toets aan deze regels, dan moet ik vooral stilstaan bij het onderwerp en het verwijzen naar andere bloggers.
Ik zie in de statistieken dat erg veel mensen mijn blogs over Gent lezen, en vooral die over de horeca. In het begin heb ik nog getwijfeld of ik alleen over Gent zou schrijven of alleen over mijn werk. Wie in het ene interesse heeft, zal misschien afhaken bij het andere onderwerp. Het maakt vooral een verschil in de perceptie: het verschil tussen een blog met leuke verhaaltjes of een blog die je professioneel lezen wil om op de hoogte te blijven.

De keuze is gemaakt en ik beschouw mijn blog als een lifestyle blog (zie journalinks). Als ik op een dag over een specifiek onderwerp wil gaan schrijven, dan begin ik of een nieuwe blog of moet ik deze website wijzigen.

Ik verwijs regelmatig (maar niet veel) naar andere blogs en heb ook al links gevraagd aan andere bloggers, maar ik zet niet graag een waslijst van bloggers op mijn eigen weblog. Toch lijkt dit de meest efficiĆ«nte methode te zijn om meer lezers te krijgen. En zo ben ik weer bij het begin. Ik denk dat een publiek iets is… “dat moet groeien”. Gelezen worden, daar doe je het uiteindelijk voor.

Note: zie ook how to start a blog en Scobleizer’s corporate weblog manifesto.

U zegt?