Marketing in de stad

"Lust u graag koekjes?" vroeg een wat wanhopige jobstudente op de korenmarkt. "Wilt u aub meedoen aan een enquête?" Geen probleem, ik ben altijd te vinden voor een consumentenonderzoek. De juffrouw stond al 4 uur te bedelen op de korenmarkt voor een proeftest van Sultana koekjes, en ik was pas de 5e persoon die wou deelnemen. Lusten Vlamingen geen koekjes dan?

"Heeft u onlangs een Sultanta koekje gegeten?", was de eerste vraag. Inderdaad, ik heb die handige verpakking van drie koekjes altijd bij als ik ga fietsen. Toevallig had ik gisteren nog zo een pakje open gedaan. Het koekje was helemaal verpulverd en duidelijk over datum, maar ik at de boel op met de gedachte dat rozijnen niet vervallen en toch de nodige suikers bevatten. Noem het misschien beroepsmisvorming, maar ik heb altijd interesse in de manier waarop mensen vragen stellen. De vraagstelling is zo suggestief en de interpretatie van de antwoorden zo onjuist, dat ik meestal mijn bedenkingen heb bij de waarde van zo een onderzoek. De koekjes waren niet bijzonder, maar vele bedankingen van de jobstudente waren mijn deel en ik kreeg ook nog een groot pak Sultana koekjes mee naar huis.

Een paar stappen verder in de Veldstraat kreeg ik van een paar cool uitziende gasten en babes een blikje Cherrycoke. Ik weet zeker dat die cola ooit uit de markt genomen is, maar het was blijkbaar tijd voor een wedergeboorte. De cola komt in een heel flashy zwart blikje. Hij zal niet misstaan in de rij van de alco-pops die meestal ook voorzien zijn van een mooi jasje.

Het warme weer en de vrije namiddag voor de jeugd hadden blijkbaar nog merken gemotiveerd. Ik was met een oud madammeke nog over de Cherrycoke aan het praten (ze bleef me gewoon volgen), toen ik een blikje Schweppes Agrum Light kreeg aangeboden. Ik heb deze zomer de Schweppes Lemon leren appreciëren, maar de aangeboden Agrum variëteit smaakte niet bijzonder.

Het leukste marketing staaltje zat in mijn brievenbus: gratis een maandabonnement op de Standaard. Een cadeau van de Handelsbeurs. Dank u mannen, ik ga met plezier in oktober gratis de krant lezen. Met dank aan de marketing is het een gratis koekjes-, drankjes- en krantenabonnement-dag geworden.

De leukste enquête die ik ooit gedaan heb was tijdens mijn eerste jaar op kot. Aan de korenmarkt werd ik bij de supermarkt op een vroeg ochtenduur onderschept voor een biertest. Half dronken keerde ik terug en vertelde de blijde boodschap in de gezamenlijke keuken van het studentenkot. Geen vijf minuten later zat ik alleen aan tafel en was de rest een wandeling gaan maken richting korenmarkt.

U zegt?