Goodbye FullADSL/Academic Broadband

De breedband internet verbinding ten huize Smetty en Viking, dat leest een beetje zoals een soap. Eerst was er Telenet. We waren niet echt gelukkig met al die limieten (30 GB down tegen vette betaling/10 GB up), maar toen onze router ook nog is verliefd werd op die van de buren, en letterlijk onze 10 GB bandbreedte upload er door draaide terwijl wij op vakantie waren, was de maat vol. We stapten over naar Academic Broadband (buiten het onderwijs beter bekend onder de brand FullADSL, en beiden van de firma Signpost).

Het was goed toeven bij Academic Broadband dat eigenlijk Tiscali ADSL aanbood. We hadden geen last van de verkoop van Tiscali aan Scarlet, maar sinds de overstap van Signpost (en de beide brands) naar Belgacom ging het mis. Er werd een limiet ingesteld (waar we nog niet over geweest zijn, maar ik verwacht het wel deze maand), maar vooral de kwaliteit van de verbinding is… miserabel. Om te huilen zelfs. De laatste 2 weken moeten wij per dag onze router minstens 10 keer resetten.

Goed, de beslissing is genomen. Goodbye FullADSL/Academic Broadband. Het aangetekend schrijven is gisteren de deur uitgegaan (de opzeg periode bedraagt de helft meer dan bij de andere providers, zijnde 45 dagen ipv een maand).

De nieuwe provider werd ons getipt door deze meneer, die wij zeer dankbaar zijn. Zodra wij de administratieve rompslomp voorbij zijn, gaan we ADSL van Dommel consumeren. Zij geven een antwoord op de vraag voor een realistische datalimiet:

“Diepenbeek, 24 november 2005,  dommel.com lanceert een volwaardig gamma aan ADSL-producten voor de Belgische markt en zet hierbij een nieuwe standaard in prijszetting voor ADSL-aansluitingen. Daar de behoeften van de internetgebruiker de laatste jaren zeer duidelijk veranderd zijn en mede door de vraag naar meer datalimiet via ondermeer de petitie op www.geendatalimiet.be, biedt dommel.com de mogelijkheid om voortaan te kiezen uit 3 verschillende abonnementsformules naargelang het profiel van de gebruiker:” (Uit het persbericht).

Wij kozen voor het “Netconnect” abonnement met deze specs: max 4 pc’s, 4,00 mbps max download snelheid, 256 kbps max upload snelheid en 50 gb dataverkeer per maand. En dit alles voor €32,95.

De meer dan 51.000 mensen die de petitie ondertekend hebben op www.geendatalimiet.be sinds 9 november 2005, zou ik zeker aanraden om is een kijkje te nemen bij Dommel (nee, ik heb geen sponsoring gevraagd).

De interesse voor het onderwerp en het ongenoegen is groot. Pas bij het schrijven van deze tekst viel het mij op hoeveel comments er al werden toegevoegd aan deze post, en dat wordt ook bevestigd in mijn statistieken.

Wij beginnen aan deel 3 van onze breedband internet soap. Ik kijk er al naar uit. Een nieuwe romance is altijd spannend nietwaar?

U zegt?
  1. Dave says:

    Lijkt me geen slechte keuze al denk ik dat ge beter een andere router waart gaan halen. Ik heb er nooit problemen mee gehad, nooit down. Het limiet van 10 GB werd niet ingevoerd bij het overschakelen, het heeft altijd bestaan. Ze controleerden het toen gewoonweg niet dus ge moet blij zijn dat ge mocht profiteren en niet klagen dat ge het niet meer kunt.

    Trouwens in het eerste kwartaal van 2006 gaat EDPnet ADSL2 introduceren waarmee snelheden tot 24 Mbps mogelijk zijn als ge niet te ver van het telefooncentrale woont.

    Wat geendatalimiet.be betreft.. 1) die mannen hadden beter ‘s wat rondgezien en verdergekeken dan Belgacom & Telenet. 2) Om over de 10 GB te komen moet ge veel films of games geleeched hebben wat illegaal is dus een domme formele klacht.

  2. Smetty says:

    Dave,
    Jij hebt geen 10 GB nodig, en daarom heeft de rest van de wereld dat blijkbaar ook niet nodig. Misschien surf jij een klein beetje per dag en haal je af en toe wat mail op. Daaruit concludeer jij dat 1) de rest van de wereld ook dat profiel heeft 2) daaruit volgt dat wij ongetwijfeld illegale dingen doen.

    Daaruit concludeer ik dat jij:
    1) weinig weet over internet en de mogelijke toepassingen ervan,
    2) leeft met oogkleppen op,
    3) egoïstisch, vreselijk grof en onbeleefd bent,
    4) mensen die wel iets doen op én met internet, automatisch gelijk stelt aan fraudeurs.

    Dus beste Dave, verdiep je eens in het feit dat er mensen zijn die hun internet connectie nodig hebben voor hun werk, voor hun eigen bezigheden op het net en voor letterlijk alles wat jij waarschijnlijk niet op het net doet.

    Als je dat niet kan, houdt dan je beschuldigingen en je domme praat voor jezelf.

  3. LVB says:

    Smetty, vind je het niet normaal dat wie méér wil downloaden, ook meer moet betalen?

    Dommel heeft net als RealDSL bewezen dat de markt zelf corrigerend optreedt: als bepaalde marktspelers te lui of te inhalig worden, dan creëert dit meteen een gat in de markt voor andere marktspelers die wel inventief en dynamisch genoeg zijn.

    Maar de idee dat iedereen voor hetzelfde bedrag onbeperkt moet kunnen surfen (want daar komt “geen datalimiet” eigenlijk op neer), komt er uiteindelijk op neer dat de heavy users een artificieel laag gehouden abonnementsprijs betalen ten koste van wie weinig verbruikt. “Geen datalimiet” is tegenstrijdig met productdifferentiatie.

  4. Smetty says:

    Luc, er is één factor in jouw analyses waar jij nooit rekening met lijkt te houden. Zowel Belgacom als Telenet zijn groot geworden met overheidsgeld en hebben duidelijk een voordeel gehaald uit een door de overheid gesteund monopolie. De “vrije internet markt” heeft hier nooit bestaan.

    RealDSL is ook alweer sinds 21 oktober (tijdelijk?) gestopt met het aanbieden van onbeperkt internet. Alleen de aanbieding van Dommel vind ik erg mager als bewijslast voor jouw corrigerend markt mechanisme.

    Ik zie “geen datalimiet” eerder als een conformering naar de in andere Europese landen geldende aanbiedingen. Is het normaal dat een Nederlander en een Zweed geen datalimiet hebben en een hogere bandbreedte? Of gaan Telenet en Belgacom echt zwaar verlies lijden als ze de datalimiet verhogen naar pakweg 30 GB (ipv 10 GB vandaag)? Er is productdifferentiatie in de bovengenoemde landen, dus dat moet hier ook kunnen lijkt mij.

    Wat mij zorgen baart, is het gebrek aan een Belgische progressieve visie. Als je boven de 10 GB zit, wordt je direct herleid tot een illegale downloader. Hoe zit het met de groep (vooral jongere) mensen die nu duidelijk voor een online levensstijl kiezen: TV, radio, gamen en het sociale leven gebeuren alleen maar online. En dat vraagt bandbreedte.

    Telenet én Belgacom zijn nu zelf aanbieder geworden van dit online leven, meer bepaald via digitale televisie. Maar ondanks die markt evolutie moeten wij Belgen ons toch beperken tot een datalimiet die voorzien is op surfen en mailen. De toepassingen veranderen, maar het internet aanbod niet. Ik leef en werk in een Europese context, en weiger mijn ogen daarvoor te sluiten.

    En ja, ik ben bereid om meer te betalen. Maar ik wil wel een realistisch aanbod. En dat is er volgens mij, en 50.000 anderen met mij, gewoonweg niet meer vandaag.

    Bart Becks vroeg zich onlangs af waarom er zo weing entrepreneurs in ons land zijn. Wel, ik heb alvast een eerste voorstel voor hem: zorg ervoor dat je internet aanbod concurrentieel is met dat in de rest van Europa.

    Als je iets wil laten bloeien, moet eerst de ondergrond goed zijn. Dat is geen marktfilosofie, maar boerenverstand.

  5. Dave says:

    Amai, zo snel in uw gat gebeten? Nochthans heb ik u noch beschuldigd van wat dan ook noch beledigd op enige manier.
    Wat de mogelijke toepassingen van het internet betreft, ben ik daar volop van bewust en maak ik wel degelijk gebruik van web-TV, -radio ed. Meestal zit ik juist onder de 10 GB.

    In mijn eerste reply stond er dat het mss wel aan uw router kan liggen, het FEIT dat het 10 GB limiet altijd bestaan heeft en het eigenlijk toepassen ervan geen reden tot klachten geeft, dat er andere bedrijven bestaan dan Telenet en Skynet, dat 10 GB overschrijden meestal (ja, die woord stond er nu niet bij) een gevolg is van films, games enz te downloaden en dat uw providerkeuze geen slechte was. In den uwe staat er niet veel anders dan beledigingen en verwijten. En ik ben de grove??
    (Dat de eerste zin van deze reply niet al te vriendelijk is is aan uw antwoord te danken trouwens.. what goes around, comes around.)

  6. Smetty says:

    Dave, ik heb in je eerste comment geen nuance gelezen.

    Als iemand in mijn comments letterlijk het volgende schrijft: “Om over de 10 GB te komen moet ge veel films of games geleeched hebben wat illegaal is dus een domme formele klacht”, dan heb ik wel het recht om daarop te reageren.

    En ja die nuance van “meestal” maakt voor mij weldegelijk het verschil tussen wel of geen belediging/beschuldiging.

  7. johan says:

    mmm. als we kijken naar duitsland,nederland,zweden,vrankrijk,spanje,enz. die betalen allemaal een pak minder en hebben geen datalimiet. dus nee ik wil niet meer gaan betalen.ik vind 20 euro per maand voor minimaal 512 up en 1 giga down een mooi en realistisch bedrag. En natuurlijk geen datalimiet. als ik een auto koop dan valt de auto toch ook niet terug naar maximaal 20 km per uur wanneer ik in een week volgens de fabrikant te veel km gereden heb…of als ik de v een hele week aan laat stan, dan ga ik de 2e week toch ook niet op zwart? al met al zijn de mafia praktijken van teleslet en belgapruts een beperking van de ict ontwikkeling in dit land.

  8. philip speelmans says:

    Dag,
    ik heb met aandacht alle comments gelezen ivm fulladsl. Mij hebben ze pas nu overgeschakeld, blijkbaar gebeurt dat geleidelijk. Ik was tot nu toe over academic broadband zeer tevreden, zoals trouwens de meesten naar ik lees. Na enkele dagen overschakeling heb ik maar één probleem te melden, en dat is trouwens te wijten aan scarlet. Ik kreeg namelijk in de brief die ik ontving melding dat de overschakeling zou gebeuren op 22 februari, maar op 15 februari sloot scarlet mijn verbinding al af! Ik kon wel onmiddellijk na de aanpassingen die ik deed verder werken met mijn nieuwe account, zowel wat het surfen als wat mijn e-mail betreft. Volgens mijn gegevens heb ik een verbindingssnelheid van 4,6 Mbps, wat hetzelfde is als voorheen. Ik merk ook geen verschil, alles gaat even vlot. Ik stuurde twee vragen naar de helpdesk van fulladsl, en kreeg één keer nog dezelfde dag antwoord, de andere keer de dag nadien. Blijkbaar leert fulladsl uit de kritiek? Samengevat mag ik tot nu zeker niet klagen: ik betaal 27,50 € voor een goed werkende full ADSL verbinding, en dat is een pak minder dan ik elders zou betalen. Ik merk ook niks van een limiet, en alhoewel ik geen mp3’s of filmpjes download, ben ik toch enkele uren per dag actief op het net. Ondertussen heeft mijn vader bij Telenet bijvoorbeeld te klagen over eenzijdige wijzigingen van zijn abonnementsvoorwaarden, wat de down- enuploadlimieten betreft! Ik vraag me nu zelfs af of fulladsl nu werd uitgebreid tot niet-onderwijspersoneel, want ik lees daarover niets meer op hun site?

    Voorlopig ben ik dus nog een tevreden fulladsl-klant, en ik wou deze positieve noot toch ook even graag laten horen.

    Vriendelijke groeten

    Philip Speelmans, Hasselt

  9. Birgen says:

    Om gewoon wat te surfen voldoen de huidige abonnementen. Spijtig genoeg doe ik ook heel wat meer dan surfen. Die datalimiet moet ik dus elke maand overschrijden en er de nodige € voor neerleggen.
    Afschaffen die datalimiet! Als het elders kan waarom dan hier niet.

  10. Ronaldo says:

    Hey,

    Je kan uiteraard superveel miserie hebben met je adsl-verbinding. ik ben een ex-tiscali medewerker. Het is dat in het algemeen er niet zoveel problemen waren op technisch gebied, waar het dan veelal lag aan de installatie dan wel aan de syncro. Nu, Tiscali ADSL was basis BELGACOM ADSL hoor, enkel de naam en wat interen specs waren verschillend.Dus >>>>> Signpost, Academic broadband >>>> allemaal BELGACOM. Ik vrees dat ook de dommel.com.
    dommel.com maakt enkel een kleinere winst, meer niet.

    Ah, waar is de goeie oude Tiscali tijd naartoe. ????

    Ronaldo

  11. Ronaldo says:

    Sorry, er is een stukje verdwenen uit mijn laatste zinnen.

    Dus, Ik vrees dat ook de dommel.com. ook van een Belgacom signaal geniet. Belgacom is DE adsl/syncro signaal leverancier.
    Waarom kunnen ze die lage prijs aanbieden? Dommel.com maakt enkel een kleinere winst, meer niet. Tiscali deed dat ook, voor promoties bvb. 27.95 euro was de prijs die Signpost betaalde aan Tiscali voor die hun adsl. Wat nog beter is is dat die FULL ADSL door de leden maar 25 euro maandelijks betaald werd .. Hoe doen ze dat dan? ja, goeie vraag?

    Weet dat er maar twee echte internet-signaal providers zijn en dat is Belgacom en Telenet. Al de rest heeft Belgacom voor een groot gedeelte nodig … Zelfs Scarlet met zijn ONE heeft de koperdraad nodig maar kan zelf wel een syncro genereren …

    Waar is mijn goeie oude Tiscali naartoe?
    Goed, succes met je nieuwe verbinding.

  12. Yves says:

    Ik dacht, maar ik weet er natuurlijk het fijne ook niet van,
    dat de laatste lus vrijgegeven is, en dus eigenlijk ook niet meer van Belgacom is.
    En ik dacht dat er in België 2 aanbieders van ADSL waren, namelijk de lijnen van Belgacom en de lijnen van KPN.
    De lijnen van KPN worden gebruikt door Scarlet.
    De lijnen van KPN geven momenteel een upload van 384, en een down van 3.3.
    Belgacom lijnen zaten bij een standard abo op 256 up en 4 down.
    Dus aan de snelheden kan je zien welke van de 2 je gebruikt.

  13. Jose says:

    Ik heb nu fulladsl sinds 2 maand en heb nog geen probleem gehad.Enkel dat hun helpdesk een betaalnummer is vind ik maar niets. Ik ben overgekomen van Scarlet waar alles mis liep sinds ze tiscali hadden overgenomen: facturatie en mails die onbeantwoord werden.
    Voor Yves:De laatste lus is nog niet vrijgegeven want ik had een probleem met mijn telefoonlijn (ADSL lijn) en Fulladsl heeft dan Belgacom verwittigd die een technieker gestuurd hebben. Als de laatste lus zou vrijgegeven zijn zouden de techniekers van Fulladsl efectief de lijnen mogen nakijken. In Frankrijk is dit wel het geval en daar zijn de prijzen van telefonie en ADSL daardoor drastichs gedaald.(geen of veel lager maandelijks vast recht en de concurentie speelt dan volledig)

  14. Yokke says:

    Hallo,

    Sinds enkele maanden ben ik ook gebruiker van FullAdsl en ik heb er een gemengd gevoel over. Als alle technische vereisten van de adsl verbinding werken dan is er echt geen kwaad woord te zeggen van fulladsl maar van zodra er iets mis is dan kan je tot 20 minuten aan de (betalende) lijn hangen zonder dat er een oplossing wordt geboden. Fulladsl heeft bij mijn weten een downloadlimiet van 20 GB en daar kom ik toch nooit aan. Tevens zijn ze bij mijn weten toch ook wel een van de goedkoopste internet providers in België (als je die specificaties wilt). Onlangs lagen hun servers plat en die fout was volledig te wijten aan Belgacom. Ik denk dat er eerder iets moet gedaan worden aan de monopolie van Belgacom om iets te kunnen doen aan de prijzen van het internet.

  15. Rob says:

    Hold your horses om Dommel te hard in de hemel te prijzen. Ik heb nu ruim een jaar Dommel en qua stabiliteit en waar voor je geld heb ik ook niet te klagen.
    Maar dan de service als het op hulp en administratie aankomt. Tot 2 maal toe doffe ellende gehad met hun administratie over facturen die niet betaald zouden zijn (die in beide gevallen wel degelijk betaald waren!)

    De onbeschofte manier waarop ik behandeld ben door de ‘mannen van dommel.be’ heeft mij doen besluiten om deze provider zo snel mogelijk de rug toe te keren en hier weg te wezen.

    Wat MIJ betreft een administratief zooitje dat de klant er voor op laat draaien als de eigen zaakjes niet op orde zijn. U bent gewaarschuwd!

  16. Steven says:

    Ik heb momenteel sinds een maand Fulladsl/academic broadband.

    Mijn ervaringen:

    Sinds de overname van Fulladsl door Scarlet is het eigenlijk hetzelfde als een verbinding bij Scarlet, alleen
    dan 10 euro goedkoper. (kan je zien in traceroutes)
    De sneheid is prima (juist hetzelfde als scarlet) ik heb eenpaar speedtesten gedaan, en de sneheid is bijna altijd het maximum. Ik moet je wel vertellen dat op 1,2 km van de centrale woon, en mijn moden effectief synct op 6Mbit
    Zoek en vind de actiecode op internet en de prijs is (en blijft) 22,50 per maand. Anders: dx-solutions
    mi een van de aantrekkelijkste aanbiedingen op dit moment. De andere zijn edpnet, dommel, en in mindere mate Scarlet.
    (en nog een paar kleinere providers)

    Helpdesk: itt tot wat ik hier lees warenze echt wel vriendelijk en behulpzaam bij Academic broadband.
    ‘k heb wel het gevoel dat ze daar maar met 2 of 4 man zitten (heb iedere keer dezelfde personen aan de lijn, maar da’s niet erg)

    Technische helpdesk was kundig (vraag over afstand tot de centrale)

    Steven

  17. George says:

    22,5€ per maand ?Kan toch helemall niet , is dit niet 25€ voor het eerste jaar ?Aan iedereen die NU Fulladsl heeft : welke snelheid hebben jullie vandaag , 26september ?Het zal niet veel zijn , he ?

  18. wout says:

    Ik geniet van de speciale actie van fulladsl en betaal slechts 22,5€ ook de jaren die volgen maar 22,5€ tenzij indexatie uiteraard.

    Ik download in de dag 500kb/s tot 650kb/s
    ‘s avonds 450-550kb/s
    en ‘s nachts constant boven 600kb/s

    Ik zit wel vrij dicht bij centrale, minder dan 1km.

    Helpdesk is inderdaad maar 4man waarvan er sommige nog met verlof gaan uiteraard. Fulladsl is klein bedrijfje dat zelf ook geen technici in huis heeft. daar moeten ze altijd beroep voor doen op Scarlet/Belgacom?

  19. Georges D says:

    Na Belgacom, correct maar te duur, Telenet, frauduleus krapul, bij FullAdsl ( Academic Broadband) terechtgekomen: 22,50 euro voor 30Gig, en dit voor alle komende jaren. Zonet snelheid gemeten: rond de 490 kb/s. Verbinding met de oude Philips Wireless van Belgacom op mijn iMac verliep moeiteloos. Na 20 jaar Microsoft g…..k eindelijk gesteld. Men zegge het voort: Boycot Telenet. En leve Apple.

  20. Youssef says:

    Ik geniet nu van FullAdsl, gewoon de MAX! De limiet is zo’n 30 GB en ik haal die nooit.
    Daarvoor had ik Scarlet, dat was gewoon brol, echt een slechte provider! Ze zeggen dat het altijd de shuld was van Belgacom dat scarlet problemen kregen…, ik kreeg zoal problemen met de telefoon, en soms werkte internet niet!
    Dus ik raad jullie aan om een fulladsl-klant te worden, net zoals ik.

    Youssef

Trackbacks for this post

  1. Peter's Blog
  2. blog.forret.com | Broadband in Brussels

Leave a reply.