Blog evangelisme
Blogs schieten als paddestoelen uit de grond. Deze week is bloggen eindelijk in ons land op de kaart gezet, zowel door de nieuwe als de traditionele media.
Wat is nu de impact van al die zinvolle en minder zinvolle bijdragen over de Vlaamse blogcultuur? Ik hoop in elk geval dat men nu eindelijk gaat inzien dat blogs inhoudelijk veel meer kunnen zijn dan alleen maar een online dagboek. Gisteren heb ik nog over een situatie geschreven waar een weblog niet misstaan had.
Steve Rubel, Amerikaans PR blog evangelist, heeft volgende wijze raad aan alle bedrijven: zet ergens een weblog klaar (offline) voor het geval zich een crisissituatie voor doet. Vroeg of laat komt namelijk elk bedrijf in aanraking met een kritiek moment: terugroepen van goederen, een rechtszaak, een negatief bericht in de media enz. Op zo een moment moet je als bedrijf de weblog online zetten. Laat de geschikte personen (wie is afhankelijk van het probleem) communiceren met de lezers. Op die manier kan je de boodschap communiceren die jij als bedrijf wilt vertellen. Andere media zullen ook linken naar jouw verhaal. En dat is uiteindelijk het belangrijkste tijdens een crisismoment: blijven communiceren. En als het even kan, probeer je ook nog jouw verhaal kwijt te raken.
Concreet voorbeeld. De electriciteitsleverancier Imewo gaat de schadevergoeding betalen in Gent aan iedereen die geleden heeft onder de voorbije stroompannes. Surf naar de website van Imewo en je krijgt standaard informatie. Wat mensen willen weten die schade geleden hebben, is hoe men dit dient aan te pakken. Heb ik recht op een schade vergoeding? Waar kan ik terecht met mijn schadeclaim? enz.
Met deze aanpak zouden vele vragen opgelost kunnen worden en een positieve beeldvorming rond het bedrijf gecreëerd worden. Zowel klant als bedrijf winnen hierbij.
Het is een nieuwe manier van communiceren, maar het zal nog wel een tijdje op zich laten wachten voor het een standaard procedure wordt. Het bloggen zit nog veel te veel in de persoonlijke sfeer vandaag. Er is meer met het medium te doen. Ik kijk er naar uit dat onze bedrijven hun saaie websites door blogs gaan veranderen (waar toepasselijk).
Ik heb ergens het gevoel dat je met dit model voor bedrijfscommunicatie wat aan de rand het weblog fenomeen zit. Al is het natuurlijk waar dat er hier blog tools kunnen worden gebruikt. Maar is webloggen dan alleen maar een handige tool om te doen wat we al lang deden met “gewone” sites die regelmatig werden bijgewerkt + forum, of houdt de definitie ook iets inhoudelijks in? Persoonlijk zie ik niet erg het verschil tussen multi-autor weblogs en online fora. Just a thought ;-).
Als VH een comment plaatst, dan moet ik altijd gaan nadenken. 🙂
Je hebt zeker een punt. Voor veel communicatie zou een blog gewoon maar een andere vorm zijn om dezelfde info te verschaffen dan een forum. En technisch kunnen beiden overweg met RSS, dus dat is ook geen punt.
Alleen kan je met een blog inhoudelijk gerichter communiceren: het productteam stelt voor…, de directeur vertelt…, de veiligheidsadviseur legt uit wat er mis ging…, voorstelling van de nieuwe producten…, persbericht…, de algemene vergadering heeft besloten dat…
Dat zou allemaal eerder thuis horen in een blog dan in een forum. Op een forum gaat de communicatie ook tussen de gebruikers onderling. Ik dacht in het geval van Imewo eerder aan communicatie tussen het bedrijf en de gebruiker.
Interessante opmerking. Wanneer gebruik je wat om optimaal te communiceren, is een erg belangrijke vraag.
dat zou een nieuwe dimensie kunnen geven. Een ontzettend goed idee