Media comsumptie

De laatste weken heb ik een paar nieuwe (media) abonnementen genomen, een paar andere zijn verlopen. Dat zijn momenten waarbij je nadenkt over toekomstige consumptie. En die is afhankelijk van meerdere factoren. Bepalend zijn onder meer waar (land, streek) je bent, hoeveel tijd je kan en wil investeren, en het geld dat je ter beschikking hebt of stelt. Omdat ik een big media consumer ben, beperk ik mij hier tot de print media.

Het liefst van al zou ik elke dag een krant lezen (online of op papier), maar daar kom ik gewoon qua tijd niet aan toe. Dat heb ik vorige maand nogmaals ondervonden toen ik gedurende 4 weken De Standaard dagelijks in de bus kreeg. Daarbij komt dat ik het dagelijks nieuws ook nog via een paar andere kanalen binnen (weblogs, radio, vrtnieuws.net) krijg en dus niet echt meer behoefte heb aan de krant als nieuwsbrenger. Alleen tijdens het weekend of de vakantie koop ik een exemplaar van De Morgen, nog steeds mijn favoriete krant. Mocht geld geen factor zijn, dan zou ik een online abonnement op De Morgen en De Standaard nemen.

Tijdschriften zijn een apart verhaal. Mijn tweejarig abonnement op PC magazine is deze maand afgelopen en ik ga het ook niet meer vernieuwen. Het techie nieuws bereikt mij nu vooral via weblogs (bijna 90% van mijn blogs berichten op hun manier binnen hun domein hierover), maar ook via podcasts (zie mijn del.icio.us links). Van al de (vooral techie) gratis magazines die ik een paar jaar geleden in de bus kreeg, is alleen nog Smart Business Strategies overgebleven. Een blad dat ik graag lees, maar ik zou een betalend abonnement niet overwegen.

Ik heb wel onlangs mijn abonnement op Deng hernieuwd. Weinig mensen in mijn omgeving kunnen het blad appreciëren (gaande van complot-theorie-bladje tot allergie aan de verwijzing naar Mao), maar ik hou wel van de andere inhoud die ze brengen, de onderzoeksjournalistiek en de satirische bijdragen. Een eigenschap van het medium tijdschriften is dat ze gelezen worden door meerdere mensen. Op die manier lees ik zelf ook nog Humo en Duiken.

Minder fijne momenten beleefde ik onlangs met Knack. Vorig jaar in september begon ik les te geven in het middelbaar onderwijs. In de gemiddelde Vlaamse lerarenkamer hangt er elk jaar een blad uit waar je kan inschrijven op Knack aan een leerkrachten korting (113€ ipv 180€). Mijn rol bleef beperkt tot mijn naam op die lijst zetten, een overschrijving doen (weet niet meer exact via welke organisatie alles verliep) en het tijdschrift viel een jaar lang elke woensdag in de bus, tot twee weken geleden.

Er zat niets anders op dan de abonnementdienst van Knack te bellen. "Uw abonnement is vijf weken geleden vervallen" wisten ze daar. Waarom kreeg ik dan geen voorstel tot vernieuwing? Ik heb vroeger wel is andere abonnementen gehad bij Roularta (de uitgever) en ik weet uit ondervinding dat ze er altijd als de kippen bij zijn (tot telefonisch herinneren toe) om je te informeren. Maar dit keer konden ze niets voor mij doen, ik moest hernieuwen via de school. Ondertussen geef ik les aan een hogeschool met verschillende campussen en meer dan duizend lesgevers. Verder aandringen hielp niet en ze konden mij ook niet vertellen of er een Knack-verantwoordelijke was binnen mijn huidige school. Een collega heeft uiteindelijk een folder van JEM voor mij opgesnord, ik heb online een abonnement besteld, mijn lerarenkaart ingescand en gemaild als bewijs dat ik les geef en het saldo betaalt. De Knack zal nu weldra terug in mijn bus vallen, maar ik heb er veel moeite voor moeten doen. Als dit volgend jaar opnieuw zo loopt, dan zijn ze gegarandeerd een lezer kwijt.

U zegt?
  1. Hild says:

    ik zou graag via lerarenkaart ofzo graag aan een goedkoper abonnement willen geraken van Humo … kan iemand me de weg wijzen om daaraan te geraken?

    vr gr,
    Hild

  2. Huug says:

    @Hild , de Humo lees je gratis bij de tandarts.