Waarom bloggen in het onderwijs?

Vorige week op mijn eigenste hogeschool een voorstel gedaan om bloggen op te nemen in de ICT projectweek. Een motivatie heb ik nog niet gegeven, maar onderstaande zou een eerste aanzet kunnen zijn.

Vorige week was Jay Rosen, professor journalistiek aan de New York University, moderator op Bloggercon III voor de sessie “Academia” (Podcast of download via IT onversations). Deze sessie is een must voor iedereen die interesse heeft voor het onderwerp. De prof is onder meer auteur van het boek “What Are Journalists For?”, schrijft voor de grotere Amerikaanse kranten en tijdschriften én heeft een eigen weblog.

Mijn eigen samenvatting (= geen letterlijk vertaling, maar mijn interpretatie, zonder eigenaar te zijn van het gedachtegoed) van de sessie:

Print versus Digitaal:
Tot op heden werd in de academische wereld vooral gebruikt gemaakt van het medium print om te publiceren. De nadelen hiervan zijn het hoge prijskaartje en de beperkte communicatie (meestal een klein groep insiders). Bloggen zou hier een oplossing kunnen betekenen:
Kosten zijn niet langer een issue en de hele wereld kan meelezen, dus ook buiten de eigen wereld kan er een dialoog ontstaan. Blogs bieden vandaag geen antwoord op twee functies die print vandaag wel bieden. Eerst en vooral is een blog minder exclusief. Deze exclusiviteit van publiceren enerzijds en lezers anderzijds, is nog vaak de bestaansreden van een blad in de academische wereld. Daarnaast hangt het succes van onze professoren vandaag de dag onder meer af, van welke én hoeveel publicaties zij op hun CV kunnen zetten. Dit alles is natuurlijk gebaseerd op het medium… print.


Ken je lesgever:
Een bloggende lesgever heeft meer kans op een goede relatie met zijn studenten. Studenten krijgen via een weblog de kans om de persoon vooraan in de klas ook op een andere manier te leren kennen: niet alleen de leerstof wordt besproken, maar men maakt ook kennis met de lesgever zijn denkbeelden en soms ook met zijn dagelijks leven. Maar dit geldt ook voor de onderwijsinrichting. Tijdens de sessie zegt iemand over het aannemen van onderwijzend personeel: “een blog zegt meer over het denkproces van iemand, dan al zijn academic credentials samen”.

Blog als onderwijs-instrument:

Blogs kunnen een nieuwe manier van leren betekenen. Er is enerzijds de blogtekst, anderzijds de links die hierin opgenomen worden. Links kunnen de functie overnemen van voetnoten, maar ze kunnen ook dienen als wegwijzer naar de eigenlijke cursus. Een interessante denkpiste uit de sessie was zeker dat bloggen zou leiden tot “less a lecture, more a seminar”.

Voor- en nadelen:

Blogs bieden de onderwijsinstelling de mogelijkheid om hun “goeie krachten” in de schijnwerpers te zetten. Indien het
bloggen onderdeel wordt van de onderwijsopdracht betekent dit voor de lesgever ook een extra taak. Indien dit buiten de onderwijsopdracht wordt gehouden bestaat het gevaar dat de blog snel opgegeven wordt als de lesgever overbelast geraakt.

De onderwijswereld zal op ook zoek moeten gaan naar een eigen standaard. Vandaag is elke weblog anders wat betreft technologie en lay-out, wat zeker niet wenselijk is binnen het onderwijs.

Besluit

Tot op vandaag zijn onze onderwijsinstellingen gefocust op het produceren en het doorgeven van kennis. Publiceren op grote schaal is nieuw (en dus de uitdaging voor de toekomst).

(Meer info: zie ook twee concrete voorbeelden uit het middelbaar onderwijs die ik besproken heb op klasse.be)

U zegt?
  1. Smetty says:

    Een bloggende collega met ervaring… coolllllllllll

  2. Tom De Bruyne says:

    Hey Smetty,
    Heel interessant punt dat je daar maakt. Op de hogeschool waar ik les geef, zijn we al een tijdje aan het experimenteren met weblogs voor de multimediaopleiding. Nu zijn we met de ontwikkeling van een klassite bezig waarvan de homepagina gevoed wordt door RSS-feeds uit de onderliggende weblogs van elke student en docent. We gebruiken hiervoor Movabletype, omdat je met trackbacks en RSS heel veel kunt doen op dat vlak. Ik kan je ten zeerste aanraden om eens Maarten Schenk van Sixapart (het bedrijf achter weblogtools, zoals Movabletype.org en typepad.com, email: maarten@sixapart.com) uit te nodigen om een demo te komen geven voor studenten of docenten. Zijn verhaal kan je op heel wat ideetjes brengen.

    Ik heb zelf een lezing over het onderwerp weblogs en onderwijs gegeven op Blogtalk 2.0 in Wenen deze zomer. Indien het onderwerp je interesseert: zie http://blogtalk.net/debruynet.html

    Grtz,
    Tom

    PS: heerlijke weblog!

Trackbacks for this post

  1. karelschiepers-blogt- » links for 2006-02-15