Parkeren en fietsen in Gent: een pijnlijk verhaal

Gent is een mooie stad. Gent is wat mij betreft zelfs de leukste stad in dit land: een enorm gevarieerd cultuuraanbod, een bloeiende horeca en toch niet te toeristisch. Maar er zijn toch 2 grote minpunten: het parkeer- en het verkeersbeleid.

Sinds enkele jaren is de volledige binnenstad betalend. En daar stopt het niet. Ook daarbuiten zie je de laatste maanden straat per straat betalend worden. Leuke inkomsten voor de stad. Dat mag, maar dan verwacht ik wel buiten de binnenstad, en toch op loopafstand van het centrum een gratis parking. Gratis bussen zoals in Hasselt of een grote parking naast een tramhalte die de reiziger rechtstreeks richting centrum brengt.

Er was nog 1 grote parking die niet betalend was: het braakliggend terrein aan de Kantienberg, die vooral gebruikt wordt als extra parking door Kinepolis-bezoekers. Wat lees ik vandaag in De Streekkrant: "Kinepolisparking betalend". En daarmee bedoelen ze dus zowel hun eigen parking als het braakliggend terrein. Ik dacht altijd, blijkbaar foutief, dat het de filosofie was van de Kinepolis groep om aan de rand van de stad te gaan zitten en gratis parking aan te bieden. Volgens de woordvoerster van de Kinepolis "zal de parkeerdruk op de buurt niet verhogen". En verder in De Standaard van 28/04: "Met het betalend systeem sluiten we bovendien voor een stuk aan op het parkeerbeleid van het stadsbestuur. De bioscoopbezoekers zullen weliswaar iets meer moeten betalen, maar ze krijgen waar voor hun geld". Laat me lachen, gewoon weer een paar extra euro’s kwijt ja. Ik heb al een paar mensen horen zeggen dat ze niet meer in de binnenstad zullen winkelen of naar Kinepolis Gent komen als ook de laatste gratis parking weg valt. Wordt zeker vervolgd…

"Van 5 tot 16 mei is de fietser koning op de Gentse wegen. De ‘week van de zachte weggebruiker’ zet ook de kroon op het tienjarig bestaan van het Fietsplan Gent. Dat maakt de stad veiliger en comfortabeler voor tweewielers." Aldus het stadsmagazine van mei. Het is inderdaad fijn fietsen in Gent, tot zolang je binnen de stadsmuren blijft. Ik zou op 15 minuten naar school kunnen fietsen, maar heb op amper een paar maanden tijd zelf al 3 doden (aangereden fietsers) op de weg zien liggen. En daar wordt ik toch bang van. Probeer je langs de, in overvloed aanwezige, waterlopen te fietsen, dan wordt je constant geconfronteerd met drukke toegangswegen. Het is iets typisch voor deze streek: fietsers moeten oversteken op plaatsen waar automobilisten ook net moeten gaan versnellen. Aan de Stad zou ik zeggen: wacht nog maar een beetje voor je jezelf bekroont. Er is nog héél veel werk te doen.

U zegt?
  1. Isaï De Baets says:

    Jij woont mss in de buitenstad, maar in de binnenstad en parkeren is ook ni alles! We krijgen maar 2 bewonerskaarten per gezin. De 1e is gratis, de 2de is 200€ te betalen. Maar wat gebeurd er met de 3de wagen? of de 4de? Wel, die mogen elke dag 2.5€ parkeergeld betalen en moeten dit vóór 9u doen, anders kan men niet lang parkeren!!!
    dat betekend dus ongeveer een kleine 30.000bef, 745€ per jaar! en zien dat steeds een nieuw ticketje ligt! DIT VIND IK PAS ECHT SCHANDALIG!!!

  2. Dimi Jacobs says:

    Het gentse parkeerbedrijf is een facsistoïde organisatie! als kotstudent met een klein lamentabel auto’tje heb ik deze maand al 4x een parkeerboete gehad, niettegenstaande ik steeds een parkeerticketje betaal. een half uur lijkt voldoende voor deh. johan eeckhout (mijn persoonlijke parkeerflik, enkel voor mij aangesteld denk ik) om mij aftandse seat van ’91 mét peace-teken weer eens op de bon te slingeren.

    Ik kan niet eens een bewonerskaart aanvragen. 365 x 2,5€…. 662,5€.
    kostprijs van mijn auto: 500€

    Fuck you parkeerbedrijf!!!!!!!!

  3. Milieu??? says:

    Mevr. Debaets,
    Voor mij geen probleem dat je maar 2 bewonerkaarten per gezin kunt aanvragen. Denk ook eens aan het milieu! Vier auto’s in 1 gezin is mij dunkt decadent en zeker in ‘t stad, dit vind ik ‘SCHANDALIG’. Nog nooit gehoord van openbaar vervoer of samenrijden met collega’s? Als je er dan toch 3 of 4 of voor mijn part 20 wilt en het milieu zo extra belast moet je er maar dubbel en dik voor betalen

Leave a reply.