Draaien aan het wieleke

 Minerva klein

We nodigen 2 vrienden uit om samen met ons bootje te gaan varen op de Leie. Ze voorspelden mooi weer vandaag en dus reserveerden we bij Minerva Boat Company een cabriootje voor deze namiddag aan €123 voor 5 uur. We bieden ons tijdig aan bij de haven aan de Coupure en kunnen direct vertrekken met cabrio nr 17.

Het was druk op de Leie vandaag, want al het schoon volk komt buiten op zo een mooie zondag. In het vaarreglement staat echter dat we geen grote schepen van rederijen voorbij mogen steken. Jammer maar helaas vaart een log en langzaam ding van een rederij voor ons.  Na een uurtje beslissen we het vaartuig voorsprong te laten nemen en lassen we zelf een eerste stop in bij een idyllisch terrasje. Hoe we een boot moeten vastleggen is ons een raadsel, maar 10 knopen later hangt de boot vast en zitten wij op een terras te genieten van een koel drankje.

Een half uur later springen we terug de boot op, lossen de touwen, starten de motor en dan merk ik tot mijn verbazing dat het stuur geblokkeerd zit. We zitten ondertussen halfweg de rivier net in een druk stuk van de vaarroute. Ik beslis de cabrio stilletjes (draaien kon niet) naar een boot aan de kant te laten varen en we roepen de booteigenaar die op zijn gemak aan dek zat om hulp. De vriendelijke man gooide ons onmiddellijk een lang touw en hielp ons aan de kant. Na het controleren van de motor,  zit er niets anders op dan de verhuurders te bellen. “U heeft te hard aan het stuur gedraaid” zegt de man aan de andere kant van de lijn. Ik heb al genoeg met kleine boten meegevaren in mijn leven om te weten dat dat zever is. Er komt nog een hoop “het is uw schuld geblaat” en zonder oplossing blijven we een beetje verbaasd achter. Een paar minuten later krijg ik telefoon met de vraag: “mag ik de man in het gezelschap aan de lijn aub”. Het waren wel 2 vrouwen die meneer van Minerva boten zijn rekening betaald hebben, maar er moest blijkbaar iets gecommuniceerd worden dat mijn hersenen niet aan konden. Er volgt een uitleg over hoe we de motor moeten ontmantelen, maar ook dat levert niets op. Bij een 3e telefoontje weigert Minerva zelfs grofweg om iemand langs te sturen. We moeten het zelf maar oplossen. Ondertussen hebben we er nog 3 mannen booteigenaren bijgeroepen die na lang sleuren de motor los krijgen en daardoor ook het stuur deblokkeren. Ongeveer gelijktijdig, een uur sukkelen verder, hadden ze bij Minerva beslist dat we toch gedepanneerd konden worden. Dat was niet meer nodig en waarschijnlijk was dat ook hun bedoeling. Als je lang genoeg wacht, lossen anderen uw problemen op. Handig.

We varen nog een stukje verder, maar kunnen door de verloren tijd niet zo ver gaan als gepland. Bij het terugkeren houden we even halt voor een sanitaire stop aan hetzelfde terras waar de problemen begonnen waren. U voelt het al aankomen. Het stuur blokkeert terug. Ondertussen had ik een peddel gevonden in de benedenruimte, zodat we dit keer naar de kant konden geraken zonder hulp van anderen. Hetzelfde scenario herhaalt zich: Minerva laat weten dat we te hard aan het stuur gedraaid hebben, maar ze stellen geen oplossing voor. Wat ze wel meegeven is dat we het de eerste keer opgelost gekregen hebben, dus een tweede keer zal het ook wel lukken. Ook hier hebben we geluk dat er een booteigenaar zijn handen wil vuil maken om onze motor aan de praat te krijgen.

We besluiten dat er geen sanitaire stops meer gehouden zullen worden en keren terug naar de haven. Het enige wat mij interesseert is de boot tijdig binnen varen. De verhuurder heeft tijdens al die telefoontjes alleen maar de schuld bij ons gelegd en van hulpvaardigheid was er op geen enkel moment sprake. Met dergelijke mensen ga ik geen conversatie meer aan. De man in het gezelschap kookte echter van woede. Toen de verhuurder hem nog wat jende, brak het onweer los. “Ik heb 51 tevreden klanten” riep de verhuurder ons iets later nog na. Kan wel zijn, maar gezien zijn ronduit seksistisch en onbeschoft gedrag, neem ik aan dat die meer geluk gehad hebben met hun bootje. Alle mensen die ons geholpen hebben, lieten in elk geval weten dat de motor slecht onderhouden was (zie foto bovenaan).

Anderzijds heb ik vandaag van de verhuur-meneer iets bijgeleerd. Als er in mijn omgeving nog eens iets stuk gaat, dan moeten we niet eens meer naar de oorzaak zoeken: “want hé ik ben een vrouw én ik heb vast te hard aan het wieleken gedraaid”.

U zegt?
  1. Matthieu says:

    Dan weten ook al weer waar we zeker geen boot moeten huren.
    Gelukkig zijn er ook andere maatschappijen. In Engeland heb ik een aantal jaren geleden een boot gehuurd bij http://www.rose-narrowboats.co.uk/ voor een week, maar na een paar dagen hield de motor er mee op. Onmiddellijk werd er een technieker gestuurd, die het probleem verhielp. Spijtiggenoeg was het de dag daarop weer prijs. Opnieuw werd de technieker gestuurd, die vaststelde dat het geen simpele klus was die niet zomaar opgelost kon worden. We werden dan door de technieker terug naar het startpunt gereden, maar aangezien er geen boten meer ter beschikking waren werd ons het VOLLEDIGE bedrag terugbetaald met een heleboel excuses erbij. We hebben dus ongeveer een halve week GRATIS gevaren.

  2. LVB says:

    Aan de muziek op minervaboten.be te oordelen, is dat geen gewoon botenverhuurbedrijf, maar een organisator van griezeltochten. Het was dus allemaal zo bedoeld, inclusief de pannes! 😉

  3. Tineke says:

    Wat een rotreactie. Zoiets verpest toch echt je fijne dag.

  4. Smetty says:

    @Matthieu: dat lijkt mij een correcte en mooie reactie te zijn. Zo hoort het eigenlijk…
    @LVB: ik had mijn geluid afstaan bij de reservatie… ik had het dus kunnen weten 😉
    @Tineke: inderdaad, we waren alle 4 vooral verontwaardigd bij zoveel onbeschoftheid…

  5. Gortig gewoon, en ik die dacht daar ook op een mooie dag eens een bootje te huren met een paar mensen.

  6. SB says:

    Wij hebben ook een heel slechte ervaring gehad bij deze bootverhuurder. Voor mijn verjaardag hadden we drie weken op voorhand zo een bootje gehuurd. Toen wij de dag zelf aankwamen leek daar niemand aanwezig te zijn. We belden naar de verhuurder die ons doodleuk vertelde dat hij ons enkele uren geleden zogezegd had verwittigd dat het geannuleerd was wegens te weinig klanten. Wij hebben echter nooit een telefoontje gekregen. Het gevolg was dat wij een groep mensen (familie en vrienden) moesten teleurstellen. Er werd ons bij de reservatie nochtans ook beloofd dat ze altijd uitvaren. Je kan er dus helemaal niet op vertrouwen.

  7. BA says:

    Een bootje huren bij dit bedrijf is ten zeerste af te raden. Oneerlijke en onbetrouwbare mensen.

  8. janien says:

    Machtig stuk, Cindy! Ik zeg maar niks over die ellendige staat van je boot …

    Allemaal even machtig hier, hoor. Wat een avontuurlijk leven heb jij toch!

  9. Smetty says:

    @Janien:

    in dit geval was ik liever saaiweg aan 8 km/per uur verder gevaren 🙂

  10. Goya says:

    Als ik die foto bekijk heeft dat bootje in het verleden al veel problemen gehad met de hydraulische stuurinstallatie en was je in geen geval de eerste klant met problemen.
    Ik heb al op redelijk wat survey schepen/boten gewerkt, maar zo’n smerigheid zag ik niet vaak, zelfs bij een minder onderhouden boot wordt hydraulische olie toch onmiddellijk opgekuist. Zo’n smeerlapperij…

  11. Anoniempje says:

    gevonden op tourisme Oost-Vlaanderen:

    Minerva Boot Company
    Vaar met uw vrienden voor enkele uren of een volledige dag de toeristische Leie op. U vaart er in alle rust langsheen de prachtige meersen en voorbij de schildersdorpen Sint-Martens-Latem en Deurle.
    Grote jachten kan u huren met stuurman/begeleider per uur, per dag,….
    Onze jachten zijn ontworpen voor een bedieningsgemak en komfort: standaard boten tot 4 personen, familie boten tot 6 personen, milieuvriendelijke motoren, zeer eenvoudige bediening, geen vaarbrevet of ervaring vereist (min 16 j), kompetent personeel aanwezig voor alle nuttige raad en aanwijzingen.

  12. Beste,

    Wij zijn onlangs gaan varen met Minerva, en het zijn nieuwe eigenaren sinds augustus, deze winter zijn alle boten vernieuwd en ik moet zeggen het is een enorm goeie service , wij hebben geen klagen gehad, ik heb ook van vele mensen gehoord dat het vernieuwde concept een enorme aanwinst is voor gent, en dat het idd in het verleden er niet zo goed aan toe ging.

    groetjes en mss moet je het ook nog eens proberen?

    Ellen

  13. Philippe says:

    Ik heb deze zomer bij deze firma 6 boten tegelijk gehuurd. Zeer goede service en zeer vriendelijk nieuwe eigenaar. Was echt de max zeer propere en goed onderhouden boten. Probleem was dat de vorige eigenaar er al jaren niet meer naar keek. Nu alles perfect!

    De nieuwe eigenaar heeft alles op 1 seizoen totaal vernieuwd .

    Echt een pluim waard nu.

Leave a reply.