GTD: selectief nieuws consumeren

Vorige week las ik een herkenbare post en een goeie tip op lifehacking.nl: lees alleen nog goed nieuws.

Tot een paar jaar geleden las ik elke dag zeker de krant, luisterde ik meermaals naar het radionieuws en pikte een paar tv-journaals mee. Mijn gevoel was toen dat de teneur van de berichtgeving veel te negatief was en dat het vaak in mijn kleren bleef hangen. Door een paar praktische veranderingen in mijn leven (een tv-loos bestaan, internet als hoofdmedium, andere job…), consumeer ik nu vooral selectiever nieuwsberichten.

Zelf zou ik de tip “alleen goed nieuws” omvormen naar “selectiever nieuws”. In tijden van economische crisis wil ik daar wel over geïnformeerd blijven, maar het is vooral de dagelijkse individuele miserie op micro-niveau die ik liever aan mijzelf voorbij laat gaan.

Selectief betekent voor mij niet naar het tv-journaal kijken. Wat dan wel? Op de eerste plaats staat tijdens de week de homepage van De Standaard consulteren. In het weekend probeer ik diezelfde krant op papier te kopen. Daarnaast halen wij wekelijks een hoop tijdschriften (Knack, Humo, Dag Allemaal, Goedele, Vacature…) in huis, die ik opnieuw selectief lees. Online zijn voor de rest Twitter en Google Reader (RSS-lezer) een interessante bron, maar aangezien mijn online tijd sterk verminderd is, komen ze ook pas op de 3e plaats.

Ben ik dan minder goed geïnformeerd over de actualiteit dan vroeger? Op dagelijks niveau zeker. Ik durf pas 2 dagen na de feiten ontdekken dat er een vliegtuig een noodlanding op de Hudson rivier heeft gemaakt. Op langere termijn waarschijnlijk ook een beetje.

Selectiever nieuws consumeren zal mij geen tijdsbesparing opgeleverd hebben, maar ik ben wel beter geïnformeerd over specifiekere onderwerpen die mij interesseren. En niet te onderschatten: ik ben de portie dagelijkse miserie nog steeds liever kwijt dan rijk. Slecht nieuws mag dan beter verkopen, je wordt er volgens mij niet gelukkiger door.

U zegt?