Nog één keertje podcasten

Vandaag hier nog eens een sessie podcasten gegeven. Eerder toevallig, als invaller voor iemand. Een jaar geleden had ik het gevoel dat ik niets meer aan het podcasten-verhaal toe te voegen had. Ik maak zelf geen podcasts meer (tijd, tijd en tijd) en luister er ook nog zelden naar. Toen Pierre Gorissen met de Edukast stopte, viel voor mij ook het doek, wat betreft de voor mij interessante podcasts. Het zuivere podcasten waarbij je een audiobestand publiceert via een RSS-feed, heeft dan ook weinig tot geen toepassing gevonden binnen het onderwijs.

De laatste weken heb ik de smaak weer te pakken, maar ik vul podcasten nu ‘anders’ in. Collega Ilse maakte een draaiboek voor het maken van een audiovisueel prentenboek voor haar studenten, maar ook de mijne vonden het fantastisch. Ik ben zelf nog aan het sleutelen aan een workshop(je) rond screencasten en het opnemen van lessen met het digitaal schoolbord. Misschien moet ik tegen volgend jaar ook eens aan het bewerken van filmpjes denken voor mijn lessen. Toepassingen genoeg dus, maar het echte ‘podcasten’ hoort voor mij niet meer in de categorie ‘noodzakelijke toepassingen’ thuis. Misschien moet ik maar eens naar een andere term dan podcasting zoeken die al die andere applicaties dekt. Iemand?

Als podcasten u interesseert, kan u hier de presentatie bekijken:

Innovatief Met Podcasting

View SlideShare presentation or Upload your own. (tags: audacity podcasting)
U zegt?
  1. janien says:

    Bewonderenswaardig, wat jij allemaal kunt! En jouw enthousiaste plannen: de toekomst van onderwijs verzekerd! Jammer toch, het heeft niet kunnen zijn, gisteren. Hopelijk een volgende keer?

    Gelukkig kan ik hier in de leer komen. Dat is een troost.

    Veel groetjes

  2. Hoi Smetty,

    Geen interessante, educatieve podcasts te beluisteren? Die handschoen pak ik op! Luister naar ‘Veertien Achttien, de lange podcast over de Grote Oorlog’ via http://www.veertienachttien.nl

  3. Hoi,

    Mooie presentatie moet ik zeggen, komt grotendeels overeen met wat ik vaak breng over Podcasting. Ikzelf ben nog altijd een actieve podcaster, maar net zoals jij heb ik vaak tijdsgebrek om mij daar echt volledig mee bezig te houden. Het vergt immers vaak serieus wat tijd om een degelijke aflevering te maken. De voorbereiding, research, opname en editing van bv een video podcast die een half uurtje duurt, kan al snel een dag in beslag nemen. Al moet ik wel zeggen dat je er met de tijd beter in wordt. De Workflow wordt steeds makkelijker, maar dan ga je wat meer tijd spenderen aan de kleine details en zo.

    Podcasts kunnen als educatief middel gebruikt worden, maar ik vermoed dat het daarvoor nog redelijk onbekend is in onze streek. Wanneer men over PodCasts spreekt denkt men immers nogal vaak aan twee zaken en dat zijn Audio en iPod. IMHO zijn dat de twee belangrijkste misvattingen i.v.m. podcasting. Je hebt immers totaal geen iPod nodig om PodCasts te beluisteren of te bekijken, en het medium is niet uitsluitend voor audio bruikbaar.

    Persoonlijk zie ik bv veel meer nut in Video Podcasts voor educatieve doeleinden, en daar houdt het niet bij op. Een podcast kan immers, zoals je zelf aangeeft in de presentatie, ook gebruikt worden om PDF documenten, Presentaties en andere zaken mee te verspreiden. Ik heb op daar op BarCamp trouwens ook een kleine presentatie rond gegeven (http://www.itutorpodcast.com/wordpress/wp-content/uploads/2008/11/devia_barcamp_gent.pdf).

    Er is met Podcasting zeker iets te doen binnen de educatieve sector naar mijn mening. Ik vermoed echter dat men vaak tegen een muur loopt omwille van het onbekende en het feit dat er hier bij ons niet echt veel mensen zijn die kunnen uitleggen hoe je er eentje in elkaar stopt van begin tot einde.

    Groeten,

    Stefaan

  4. Smetty says:

    He Stefaan,

    jammer dat ik je presentatie op Barcamp niet gezien heb.

    Er is zeker iets met podcasts te doen in de educatieve sfeer, maar ik ben eerder pessimistisch over de mogelijke toepassingen voor de gemiddelde Vlaamse leerkracht. Ik zie ook meer mogelijkheden op een meso dan op een micro niveau.

    Aangezien je een actieve podcaster bent, ga ik na mijn examen zeker eens luisteren naar die van jou. Benieuwd. 🙂 En als je ergens educatieve toepassingen ziet, laat het dan zeker weten.