Foefelpotentieel

Als we taken (permanente evaluatie) geven op school, dan is de deadline daarvan al bekend aan het begin van het academiejaar. Studenten weten dus welke opdrachten per vak ze tijdens het jaar kunnen verwachten en wanneer ze die moeten afgeven.

Mijn laatste deadline liep gisteren af en dus ben ik eens gaan kijken naar het resultaat vanochtend. Op een totaal van 220 ingeleverde taken kwamen er gisteren nog 32 binnen (waarvan 8 na 23u), de laatste drie dagen werden er 75 ingediend.

De indiendatum is duidelijk, maar toch vragen studenten altijd tot hoe laat ze die dag taken mogen indienen (digitaal via de elektronische leeromgeving). Mijn antwoord is simpel: 23:59:59. En hoe laat werd de laatste taak gisteren ingediend: 🙂

deadline

Ze hebben dus nog hard gewerkt de afgelopen dagen voor mij. Wat de verbetering van die laatste ingediende taken betreft: op tijd is op tijd, maar de ervaring leert dat de last-minute exemplaren een hoger “foefelpotentieel” bevatten. Vorig jaar heb ik zo 2 studenten naar 2e zit gestuurd omdat ‘hij’ na het kopiëren van een taak vergeten was ‘haar naam’ uit de voettekst te halen. Studenten mogen vals spelen van mij, maar dan moeten ze er wel voor zorgen dat ik het niet opmerk. “Vroegere stropers zijn de beste boswachters” klinkt het gezegde, en ik sluit mij graag aan bij dergelijke volkswijsheid.

Deadlines en excuses gaan ook goed samen. Om af te sluten geef ik u graag mijn favoriet van het jaar: ik kon x en y niet doen, want want de buurvrouw heeft haar kinderen bij mij afgezet omdat ze naar de gynaecoloog moest. Misschien kan de buurvrouw dan de volgende keer een doktersbriefke meebrengen?

U zegt?
  1. Huug says:

    Nog zes seconden tijd! En dan op de “send” knop duwen en dan pas zien dat er een knoert van een dt-fout in de titel staat, uh!

  2. ilse says:

    gisteren taak binnengekregen die er moest zijn op 5/5. De student had als onderwerp ingegeven: 2008-05-05 08:15:00. waarschijnlijk dacht hij dat ik in de war zou zijn en denken dat hij op tijd was.

  3. Klein verhaaltje hierover: 1 dag voor de laatste “doorlichting” bij ons op school, 2 jaar geleden.
    Ik liet de directie zien hoe je kunt achterhalen wanneer een document in Word was aangemaakt en wanneer voor het laatst gewijzigd, ZONDER er bij te vertellen dat je die informatie uit het bestand kunt halen…
    Gevolg:
    De allerlaatste dag voor de aankomst van de inspectie zijn er nog kilo’s bestanden uitgeprint op papier in plaats van de digitale versies beschikbaar te stellen.
    Van gefoefel gesproken…

  4. Edwin says:

    Geweldig 🙂

  5. nog een mooi voorbeeld van de “wet van parkinson”, en dus een reden om pomodore techniek te gebruiken.
    http://www.youtube.com/watch?v=ja9v8NZrTrk

  6. TomC says:

    @Willy: En dat te weten dat er proggies zijn waarmee je dat kunt wijzigen…

Leave a reply.