Cruise

Vakantieverhalen vertellen is de realiteit ontvluchten. Tijd voor een verhaal.

Stockholm bestaat uit 14 eilanden die verbonden zijn door 60 bruggen. Het water speelt dan ook een hoofdrol in de stad. Boten maken gewoon deel uit van het openbaar vervoer. Maar er zijn ook andere types vaartuigen in omloop tot in het stadscentrum: cruise schepen.

Een belangrijke rederij die vaart op Stockholm is Silja, onderdeel van het beursgenoteerde Sea Containers Ltd. Wij kozen voor een tripje Stockholm – Helsinki – Stockholm. Silja is marktleider op deze route en wij vaarden mee met de erg luxueuze boot “Silja Serenade”. Er kunnen maximaal 2852 passagiers meevaren in de 986 beschikbare hutten (de onderste foto toont de winkelstraat die in de hoogte loopt van dek 7 tot dek 11). De officiële prijs voor een promenade cabine is €280 (1 tot 4 personen), maar wij betaalden net iets minder dan helft.

Het eerste was ons opviel was het gebrek aan controle bij het inchecken. Geen identiteitskaarten of bagagecontrole. Vreemd hoe snel een mens dat als “normaal” gaat beschouwen.

De trip zelf was erg ontspannen, en er was meer dan voldoende te doen aan boord. Om te eten lieten wij ons het buffet “à volonté” aanraden (€30/persoon). Eten en drinken genoeg, maar als ik nog is meereis, wordt het zeker “a la carte” wegens: zelfde prijs, betere kwaliteit en een mooier decor.

Pas gisterenavond ontdekten we trouwens waarom alle schepen eventjes in Mariehamn aanleggen. De stad is de hoofdplaats van de Aland Islands en is een autonome provincie onder Fins bestuur met een special EU statuut. Door er eventjes aan te meren kunnen de cruiseschepen gebruik maken van het speciaal statuut en Tax Free goederen verkopen. Het gevolg is Scandinaviërs die liters en liters alcohol inslaan. Mijn aankoop van 12 doosje dropsnoepjes (25 gr en suikervrij) aan Tax Free prijzen verbleekten er een beetje bij.

Het scenario voor de trip is vrij ideaal. Slapen aan boord met aankomst om 9u30 in Helsinki. Om 17u vertrekt de boot terug richting Stockholm, waar hij de dag nadien aankomt om 9u30.

Over Helsinki kan ik kort zijn. Ik zat tot mijn eigen verbazing, en volledig uit vrije wil, veel sneller dan ik gedacht had terug op de boot. Na 2 uur ronddraaien had ik Viking kunnen overtuigen om in een echte touristenbus (hop on, hop off) te stappen. Sinds ik 3 weken geleden in Londen op iets vergelijkbaars stapte, ben ik een fan geworden van deze busdiensten. Na een busrit van 3 uur, wisten we nu tenminste echt zeker dat we alles in Helsinki gezien hadden.

Het was een leuke trip en zeer betaalbaar. Volgende keer gaan we voor St-Petersburg. Of misschien voor Tallinn. Conclusie: ik moet dringend terug op reis vertrekken.

U zegt?