Mannen en marketing

De kans is groot dat ik na deze post rotte tomaten in mijn richting mag ontvangen, maar soit.

De marketing en communicatiewereld is nog steeds een mannenbastion. Toch moet ik altijd erg lachen als ik diezelfde stoere mannen in een marketing val zie lopen.

Een mooi voorbeeld van zo een marketingtrap beleeft vandaag zijn premiere: Star Wars EPISODE 3.

Wat lazen we gisteren in HLN (of de New York Post):

“De release van de nieuwste Star Wars-film in de Verenigde Staten kan de bedrijven 496 miljoen euro kosten aan absenteisme. Dat schat het adviesbureau Challenger, Gray and Christmas. Werknemers gaan massaal ziek melden voor een bezoekje aan de bioscoop.”

496 miljoen euro? Ongelooflijk… Er staat nergens expliciet dat we het hier over mannen hebben, maar als ik lees wel dit in The Guardian:

…”technology firms were likely to be hit harder than most because of the high proportion of geeks among staff, who were likely to be Star Wars aficionados… It’s probably not a coincidence that the cities having the most box office success throughout the release of the last film were those with large concentrations of workers in high-tech industries”…

En wie werkt er traditioneel in de high-tech… Mannen, juist ja. Hetzelfde scenario zag je bij films als The Matrix en Lord of the rings. Ik vind dat allemaal mooie sprookjes (ja, die opmerking heeft mij al ruzies gekost). Maar ik heb vooral bewondering voor de marketeers daarachter. Ze komen met de verzamel box, en even nadien met de verzamel box EXTRA. Tot mijn grote verbazing kopen mijn mannelijke vrienden gewoon alles van dit gamma. Jaja, net dat extra-tje meer willen we hebben hoor… He?

Nog een voorbeeld deze week was de voorstelling van de nieuwe PlayStation 3 (of hier). Het lief, was samen met een vriend, de persconferentie live aan het volgen om 1u snachts. Ik kreeg een paar specs doorgemaild… Mooi ja, maar wanneer komt het spul uit? Wel, dat is niet meer voor dit jaar… Dat is in 2006. En toen schoot ik in de lachkramp. Twee high-tech venten die tot 1u op blijven om naar de specs te luisteren… voor 2006.

Misschien snap ik het niet. Een vriend van mij zegt bij mijn interesse voor Connie Palmen, Heleen Van Royen en Sex and the city dat je daarvoor een baarmoeder moet hebben om het te begrijpen.

Vul zelf maar aan wat je voor Star Wars, The Matrix, Lord of the rings en Playstation 3 nodig hebt.
Tomaten welkom (vooral in mijn vriezervak).

U zegt?
  1. i. says:

    LOL !

  2. Netlash says:

    Ach, ze zeggen toch dat mannen altijd kinderen blijven ? En is Star Wars niet specifiek gemikt op de doelgroep ‘kinderen’ ?

  3. LVB says:

    Akkoord met Netlash. Die belangstelling van mannen voor ‘duur speelgoed’ en voor ‘dure poppenkast’ heeft niks met één of ander lichaamsdeel te maken, maar wel met het feit dat mannen altijd voor een stukje kinderen blijven. Gelukkig maar. Het ‘kind blijven’ is namelijk een essentieel aspecten dat mensen van dieren onderscheidt. Neotenie, heet dat, in het Engels ‘neoteny’. Sommigen beweren dat neotenie bij vrouwen naar boven komt in het uiterlijk, en bij mannen in het innerlijke.

    Laten we niet vergeten dat het vermogen om nieuwe dingen bij te leren in het dierenrijk enkel bij jonge dieren aanwezig is. Eens volwassen, hebben chimpansees bijvoorbeeld een groot deel van hun leervermogen verloren. De mens is in de loop van de evolutie intelligent kunnen worden door kinderlijke eigenschappen zijn hele leven te behouden.

    Auteur David Brin laat in zijn scifi-romans regelmatig neotenie aan bod komen, en heeft over de rol van neotenie in de menselijke evolutie een speculatief-wetenschappelijk artikel geschreven.
    http://www.davidbrin.com/neotenyarticle1.html

    Aan alle mannen: koester uw kinderlijke interesses, en ontwikkel deze kwaliteit nog verder, u komt daarmee aan de spits van de menselijke evolutie!

    😉

  4. Geert says:

    Boys and their toys…

    Ach, het kind in mij IS ook wel verslingerd aan die exotische fake-landschappen en zoutwatervallen en de sprookjesachtige zwart-witvoorstelling in Star Wars.

    Luc, je maakt me gelukkig, want die interesse voor het Star-Wars-gedoe is dus wetenschappelijk verantwoord (al is voor mij Star Wars in de eerste plaats synoniem voor een even schitterende als pompeuze soundtrack van John Williams).

    Smetty, thanks to remind us: Boys will be boys…

  5. Smetty says:

    Ach mannen en hun theorieën, bedacht Smetty voor ze ging slapen (haar krulspelden vastklemmend in haar haar en “neotenie” mompelend).

  6. kat says:

    Help, moet ik nu op mijn 38ste ontdekken dat ik – volgens deze gedachtengang – een man ben?? Shit zeg! Van Connie Palmen, Heleen Van Royen en Sex and the city heb ik ook al geen kaas gegeten….
    Neen, wat je nodig hebt is karakter. Durf! ervoor! uit! te! komen! dat! je! een! nerd! bent! Een Willow Rosenberg! (ok, die is daarbij wel bi, maar een beetje verdraagzaamheid mag toch hé)

Trackbacks for this post

  1. Kerygma » Blog Archive » Ochtend-glimlach

Leave a reply.