Not week

Einde mei neem ik mijn eerste examens af. De studenten zijn in den blok, de docenten bereiden de examens voor (mijnen eerste keer op deze school en op een hogeschool).

Ik had een rustige periode in mijn agenda ingepland, maar dat viel deze week dik tegen. Laten we zeggen dat het duidelijk niet de “smetty” week was en ik weer helemaal geconfronteerd werd met het feit dat ik een beginnend lesgever ben die de geldende regels nog moet leren.

1) Bij alles wat ik deed was de deadline niet vandaag maar blijkbaar gisteren.
2) Ik viel uit de lucht bij dingen die ik blijkbaar had moeten weten.
Een concreet voorbeeld. Informatie bereikt je via verschillende manieren. Er is niet alleen mail, de gewone post en de elektronische leeromgeving, maar ook nog het ouderwets bakje in de leraarskamer waar ze belangrijke info instoppen. En gezien den blok en de voorbije feestdagen was ik dus niet in mijn bakske gaan kijken (der heeft verdomme een gans jaar niks in gezeten). Daar zat nu toevallig wel een belangrijk document in: het evaluatieformulier voor dit jaar. Oeps ja.

En dan zijn er nog 2 voornemens na deze week:

1) Ik mag in de toekomst niet meer wollig schrijven op een evaluatieformulier. Wollig schrijven zet mensen op het verkeerde been.
2) Ik moet leren rekening houden met het perenboom-principe: spreek nooit iemand rechtstreeks aan, maar zet de hele perenboom (collega’s, diensthoofden, directie etc) in copy.

Er zijn veel geschreven en (misschien nog meer) ongeschreven regels waar mensen samenwerken.
En jammer genoeg ligt daar meestal geen handboek bij.

U zegt?
  1. Michael says:

    “Welcome to the jungle”! 😉