Voetbal, media en monopolie
“De Profliga kent Belgacom de tv-rechten voor het Belgische voetbal toe, tenzij de Raad voor de Mededinging beslist dat de procedure niet correct verlopen is. Belgacom en partner VRT hebben er het volste vertrouwen in.” en
“Belgacom, dat het bod uitbracht via zijn dochteronderneming Skynet, zal via zijn interactieve digitale televisie alle wedstrijden
via pay-per-view uitzenden en twee toppers via betaaltelevisie. De telecomoperator wil in juni met zijn digitale televisie starten. “(beiden uit De Standaard, 10 mei 2005, pagina 3)
Ons medialandschap is in beweging. De grote mediabedrijven van vandaag zijn Google, Yahoo en Microsoft (ondermeer via MSN). Op Belgisch niveau zijn dit Skynet (via Belgacom) en Telenet. Bart Becks noemde op het geek dinner Skynet al een mediabedrijf. Het voetbalcontract zou wel is DE stap kunnen zijn in die richting. Vergeet VTM, VT4 en de VRT.
Zelf heb ik hier een zuur gevoel bij. Belgacom heeft het spel nooit eerlijk gespeeld op de internet markt, dit ten voordele van zijn eigen dochter Skynet en plukt daar nu de vruchten van. Met dank aan de regering die (rechtstreeks en onrechtstreeks) altijd Belgacom heeft gesteund. Ook voor gewone telefonie en mobiele telefonie was dit lang het geval. Belgacom heeft (door het tegenhouden van een vrije markt) goed verdiend, op kosten van u en mij.
Vandaag haalt datzelfde Belgacom de voetbalrechten binnen, dat het gaat delen met de VRT. En die VRT, die gaat zijn aandeel in dat contract ook betalen, met alweer ons belastingsgeld. En natuurlijk, als u een maximum aan voetbal wil zien, dan moet u vanaf nu bij Belgacom zijn. Wie veel voetbal wil op de t.v., mag dus tweemaal betalen.
Waar zit eigenlijk het “publieke” in “publieke omroep”? Waar blijft onze Vlaamse uitzending gemist? Waar kan ik podcasts beluisteren bij VRT? (hier kunnen nog veel vragen aan toegevoegd worden, maar ik geef alleen deze die mij persoonlijk interesseren)
Als de publieke omroep zich niet kan gedragen zoals je van een publieke omroep mag verwachten, dan vraag ik mij af of we dat nog moeten in stand houden.
Op de internetmarkt is het toch al om zeep. Belgacom en Telenet hebben elk op hun terrein een bijna monopolie. Als je de prijzen met Nederland vergelijkt, zie je direct waaraan het ons aan ontbreekt (ook niets nieuws).
Dit is evolutie,
leuk voor Bart,
maar wat mij betreft zonder applaus.
België, het duurste internet-land ter wereld, althans volgens
http://www.nationmaster.com/graph-T/int_int_cha
Voetbal kan dudur zijn 🙂
Google is geen media-bedrijf. Google is een marketing-bedrijf : http://www.netlash.com/log/marketing-bedrijf_google.