Radio killed the Podstar.
Op 2 mei viel Adam Curry bij een groot deel van de podcasters uit hun gratie. Als u niet weet waarom, dan was u of op reis, of het interesseert u mogelijk geen bal. Podfather Curry liet weten in zee te zullen gaan met de satelliet radio Sirius. Met andere woorden: hij keert op die manier terug naar zijn oude roots, het traditioneel broadcasten van radioprogramma’s. Omdat satelliet radio en Sirius mij totaal onbekend zijn, ging ik op snuffeltocht en schreef er tegelijk een post over.
Uit het persbericht:
SIRIUS Satellite Radio (Nasdaq: SIRI) and PodShow.com announced today that Adam Curry, the “father of podcasting,” will produce a special SIRIUS Satellite Radio program which will broadcast the best podcasts in the world exclusively to SIRIUS subscribers.
Explaining how the new collaboration between SIRIUS and PodShow.com takes podcasting to a completely new level, he said, “Podcasting is an entirely new form of broadcasting that enables anyone to create powerful content. By combining the creative talent and content of available podcasting with superior programming of SIRIUS, we can create and showcase talent that terrestrial radio listeners would not be able to hear. We think that this partnership is about introducing the best of podcasting to the world.”
De emoties liepen naar aanleiding van dit bericht hoog op. Sommigen voelen zich ontgoocheld (zie Fred), anderen kochten onmiddellijk een satelliet ontvanger (zoals Scoble) om Adam’s show te beluisteren.
Ik ben is gaan kijken bij Sirius en vroeg me af of wij in Europa ook deze radiozender kunnen ontvangen. In de FAQ vond ik het volgende antwoord: “We use three satellites orbiting directly over the United States to broadcast over 120 channels of satellite radio to listeners throughout the continental US. “ Er is nergens sprake van een groter bereik, dus vermoedelijk kunnen alleen Amerikaanse luisteraars Sirius ontvangen.
Alvorens je het radiostation kan ontvangen, moet je een aantal investeringen doen. Eerst en vooral moet je een ontvanger kopen waarmee je satelliet radio kan ontvangen (zelf geven ze drie types aan: car stereos, home units en plug and play portable units), nadien heb je nog een “luister” abonnement nodig (maandelijks vanaf 12,95$). Zo een abonnement is alleen geldig voor 1 toestel (met elk een uniek ID/ESN nummer), dus als u het abonnement gebruikt voor de autoradio en ook de radio in de badkamer wil activeren, dan dient u een hiervoor een extra abonnement te kopen (6,99$ extra per maand, zie multi-subscriptions savings).
Naast het kostenplaatsje wil je natuurlijk ook weten wat je op het station kan beluisteren. In de FAQ vinden we volgende omschrijving: “SIRIUS delivers 65 channels of the best 100% commercial-free music in virtually every genre plus over 55 channels of sports, news and talk. ” Het eerste wat me opvalt in de programma sectie is volgende aankondiging: “Howard Stern is coming to SIRIUS” en “Martha Stewart is coming to SIRIUS”. Het enige wat ik van beide figuren kan vertellen is dat het inderdaad grote namen zijn uit de radiowereld. Van Adam Curry echter geen spoor.
Bij muziek vinden we de traditionele genres (Pop, rock, country, jazz etc), bij sport enkele grote sportevenmenten (NBA, colle sports, NHL, maar ook English soccer (?)), bij de nieuwssectie passeren enkele grote namen de revue (zoals CNN, BBC, CNBC) en dan is er nog een groot deel Talk Radio in verschillende smaken. Curry zal te horen zijn op Channel 148 tussen “The Radiochick Leslie Gold”, “The Cigar Dave Show”, “Beer Radio” en andere shows.
En dan enkele bedenkingen:
- SIRIUS is duidelijk een Amerikaanse zender (waarbij satelliet een goede keuze is om te broadcasten) die mij als Europeaan, en Belg in het bijzonder, totaal niet aanspreekt. Noch het programma, noch het kostenplaatje zouden voor mij een optie zijn.
- Als er radioprogramma’s gemaakt mogen worden over alle onderwerpen, waarom zou podcasten dan in het lijstje ontbreken? Curry gaat een traditioneel radioprogramma maken over een ander medium: podcasten.
Wat is nu de impact van dit programma op podcasten?
Curry is (vandaag althans) HET boegbeeld van het podcasten. Dat net hij terug een traditioneel radioprogramma gaat maken op de radio, is een paar mensen zuur gevallen. Als je de podfather bent, het boegbeeld van anti-radio, dan kan je dit soort van reacties verwachten.
Anderzijds is Curry van origine een radio- en tv-presentator, alsook een zakenman. Met het podcasten zelf valt nog geen geld te verdienen, dus je kan vanuit een commercieel perspectief zeker begrijpen dat hij kiest voor het medium waar wel geld te rapen valt. Op zich is er ook geen enkel bezwaar tegen het combineren van 2 verschillende media en het zou op lange termijn traditionele luisteraars kunnen aanzetten om naar podcasts te luisteren.
Misschien moeten we wel besluiten dat podcasten vandaag nog niet levensvatbaar is zonder de inkomsten garantie van de traditionele radio (media?). Gratis is leuk en veel luisteraars ook, maar je betaalt er geen rekeningen mee. Podcasten heeft een business model nodig. En die zoektocht is begonnen.
Radio killed the Podstar, maar niet het podcasten.
Sirius en XM zijn de twee operatoren van satellietradio in de VS. Je hebt een speciale ontvanger nodig én een abonnement. Het is een enorm succes, en nieuwe wagens worden meer en meer standaard uitgerust met satellietontvangers. Het grote voordeel is dus de mobiele ontvangst en het reclamevrij zijn van de meeste kanalen, dit in tegenstelling met FM- en AM-zenders.
Tijdens mijn reis naar de VS in november vorig jaar huurde ik een auto met ingebouwde XM-ontvanger, ik heb er toen ook iets over geschreven. In Europa zijn die kanalen inderdaad niet via satelliet te ontvangen. Via het internet kan je de meeste kanalen wel tegen betaling ontvangen.
Shockjock Howard Stern kondigde eerder al aan dat hij FM zou verlaten en enkel nog programma’s zou maken op Sirius.
Dat Adam Curry een programma gaat maken op Sirius over podcasting, zie ik eerder als een indicatie van het groeiende belang van podcasting. Die radioshow is nu net promotie voor het podcasting-medium! Een goeie zet van Adam.
T zal alleen maar de podcast-hype vergroten…en daar hebben de tegenstanders ook profijt van !