Het spanningsveld sales versus techneut

Techneuten vinden sales maar een vies woord. En de uitvoerders (verkopers, vertegenwoordigers, account representatives…) zijn echt helemaal de ongewenste soort.

De verkoper wil zoveel mogelijk voldoen aan de eisen van de klant, het maximum uit de verkoop halen en zorgt ook voor zijn eigen bonus. En hierbij durft hij al is appels voor peren verkopen. De techneut schudt bij zoveel gebrek aan kennis niet-begrijpend het hoofd. Want hij moet het gaan oplossen.

Ook ik ben zo een sales die techneuten de kast op jaagt (die onkunde is natuurlijk niet op mij van toepassing :-)). In een niet zo ver verleden bij een internetbedrijf, zag ik mijn omzet dalen met 90% in een paar dagen tijd. Of de heren en dame (oh wat een kreng) van de techniek dit is konden nakijken? Het antwoord was fijntjes: “onze techniek faalt niet, je had maar wat meer marketinggeld moeten spenderen”. Het bleek uiteindelijk een technisch probleem, maar werd nooit volledig opgelost. De techneuten werden iets later ontslagen en zijn een eigen bedrijf begonnen. Ik hoop voor hen dat ze daar wat commerciëler zijn.

U zegt?