Pixum

“Wanneer krijg ik eens een foto van jullie” vroeg de mama herhaaldelijk. Niet zomaar een foto van 9 cm bij 12 cm, wel een foto om in te kaderen en op te hangen. Het was voor mij de aanleiding om het aanbod van Pixum.be aan te nemen om hun fotoservice uit te testen. De aanbieding van de maand november liet ik voorbij gaan, maar de fotokalender in december, dat klonk als muziek in de oren.

Het registreren en aanloggen op de website wees zichzelf uit. Ik koos uit het aanbod een fotokalender in A4 formaat. Dat de website uit het Duits vertaald werd, zou je eigenlijk niet mogen merken, maar zelf liep ik op 2 cruciale momenten op een niet vertaalde pagina of boodschap aan. Gezien mijn kennis van het Duits nul is, moest ik toch even zoeken. Het toevoegen van foto’s en bewerken van tekst verliep dan weer allemaal zeer vlot. Alleen op het moment dat ik een verkeerde foto oplaadde, vond ik niet onmiddellijk hoe ik die weer kon verwijderen. Het antwoord was zoals het hoort terug te vinden via de helpfunctie, maar het had net allemaal iets intuïtiever gekund.

De preview van de kalender zag er goed. Ik mocht er gratis één bestellen, maar besloot er nog een exemplaar bij te kopen. De bestelling ging op 12 december de deur uit, exact een week later zat het pakje in de brievenbus.

Mijn eerste kennismaking met Pixum verliep dus vlot. Alleen kan de usability hier en daar misschien nog net iets beter. Het enige echte negatieve punt aan de service is hun mailbeleid. Op 3 weken tijd heb ik 9 voor mij oninteressante commerciële berichten gekregen met een onvermijdelijk unsubscribe als gevolg.

Het resultaat op papier, dat mocht er zijn. En ons moeder, die heeft er in één keer 13 foto’s bij gekregen om op te hangen en was daar héééééél erg blij mee. Een beter kerstgeschenk had ik niet kunnen geven.

U zegt?