De slag om een (theater)ticket

Het is weer zover, in mei en juni sturen de meeste cultuurhuizen hun nieuwe brochure met de programmatie voor het nieuwe seizoen. Enkele vaststellingen.

  • De meesten houden vast aan een papieren exemplaar. En het moet gezegd, dat zijn vaak echt pareltjes (Vlaamse opera, CC De Ploter).
  • De online component is vooral bij de grotere cultuurhuizen goed ontwikkeld.
  • Als u niet vertrouwd bent met de werkwijze van de cultuurhuizen: in mei/juni wordt de programmatie bekend gemaakt voor het nieuwe seizoen en start ook de ticketverkoop. Eerst worden de abonnementen verkocht, vervolgens start de losse ticketverkoop. Concreet betekent dit dat sommige voorstellingen al uitverkocht zijn voor de verkoop van de losse tickets begint. Meestal zijn ook de beste plaatsen al weg na de abonnementverkoop.
  • Ons profiel. Het zijn vooral theatertickets die we vooraf bestellen. Voorlopig nemen we geen abonnement meer, maar kiezen we voor een selectie losse tickets. We bestellen voor de aanvang van het seizoen meestal meerdere tickets bij de Singel en het Kaaitheater, en reserveren afhankelijk van het aanbod meestal 1 voorstelling bij De Vlaamse opera, De KVS, De Vooruit, NTGent, CC De Ploter en Cultuurcentrum Kortrijk. Tijdens het seizoen kopen we tickets bij andere cultuurhuizen naargelang zich een opportuniteit voordoet.
  • Ik zou het interessanter vinden als vooral die grote cultuurhuizen op hetzelfde moment hun programmatie zouden vrijgeven. Zo is er een grote overlap bij mijn 2 favoriete theaterhuizen (Kaaitheater en de Singel). De tickets die ik bij de Singel besteld heb voor volgend seizoen liggen al in mijn kast, bij het Kaaitheater is er nog nergens een spoor terug te vinden mbt het komende seizoen.Vorig jaar heb ik zo een aantal voorstellingen in de Singel niet besteld in de overtuiging dat ik ze dan wel in het Kaaitheater kon gaan kijken, maar dat bleek een slechte gok.
  • Als ik een prijs mocht uitreiken voor beste communicator (online en offline, timing, bestellen van tickets), dan zou mijn eerste prijs naar de Singel in Antwerpen gaan. Ten eerste communiceren zij bijvoorbeeld zeer goed over hoe en wanneer je tickets kan reserveren en doen ze ook aan follow-up (en dat is echt handig). Gezien wij tickets reserveren bij verschillende cultuurhuizen, moeten we echt een aparte boeking bijhouden van wanneer en hoe welke voorstelling gereserveerd kan worden. Ten tweede stuurt de Singel je ook voor elke voorstelling een mailtje met praktische informatie (reminder op zich, duur van de voorstelling etc.) wat ik erg kan waarderen.
  • Wij kopen vooral tickets bij cultuurhuizen buiten Gent en dat vind ik eigenlijk wel jammer. De Vooruit heeft een goeie programmatie, maar een verschrikkelijke theaterzaal. Enkel de eerste 10 rijen vind ik comfortabel en die zijn meestal al ingenomen door abonnementen. Exit Vooruit dus wat voorstellingen in de theaterzaal betreft (ze hebben gelukkig nog andere zalen).
    NTGent is dan weer een ander verhaal. Toen ik nog student was, zag ik bijna elke voorstelling van dit huis, maar ondertussen kan ik mij in de programmatie niet meer vinden. Het is echt absoluut mijn smaak niet.
    Bij de Vlaamse opera heb ik dan weer jaren een abonnement gehad, toen ik jong was had ik dat ook bij de De Munt. Heel fijne cultuurhuizen, maar we hebben het voorlopig een beetje gehad met het genre om er een volledig abo te nemen..

Een stand van zaken. De oogst is voorlopig nog mager want bij de meeste cultuurhuizen mag ik pas later deze maand bestellen (abonnementen eerst). Die éne voorstelling die we willen zien bij de Vlaamse opera, kan zelfs pas vanaf 3 december besteld worden. Ik snap echt niet waarom die voorstelling zo laat buiten de gewone verkoop moet starten.

Het uitpluizen van de programmatie voor het volgend seizoen is iets wat ik graag doe. Maar als je geen abonnement neemt bij één specifiek cultuurhuis en à la carte wil bestellen zoas wij, maken ze je het toch niet bepaald gemakkelijk. Enige motivatie en een boekhouding bijhouden om te bestellen is wel een vereiste.

U zegt?

Leave a reply.