Bongo

Deze week hadden ze het in Volt, een programma op Eén, over Bongo. Als u Bongo of concurrenten zoals Vivaboxes en cadeaubox niet kent, dan zat u waarschijnlijk de afgelopen jaren op een andere planeet. Hoewel, de meneer van Bongo zei dat 3 op de 4 Belgen ouder dan 18 nog geen dergelijke bon gegeven of gekregen heeft. Wij hebben er hier in elk geval de voorbije 2 jaar, met onzen trouw en de housewarmings als topmomenten, zeker een tiental gekregen (als het er geen 20 of 30 zijn).

De kritiek die ondermeer in het programma naar voor kwam, was dat klanten met bonnen door de restaurateurs als B-klanten beschouwd worden. Dat hebben we helaas zelf al mogen meemaken. Lees er mijn review over restaurant ‘t Truffeltje in Dendermonde gerust nog eens op na. Mijn slechtste ervaring met een Michelin 1-ster ever. En wij hebben het vermoeden dat de bon de oorzaak was. Een vriend zei deze week nog dat hij een Bongobon heeft proberen inwisselen bij een Italiaans restaurant in Leuven. Reserveren kon echt niet, nu niet en morgen niet, want ze waren alle dagen volgeboekt behalve voor de lunches. Yeah right.Een andere minder positieve ervaring met een Bongobon voor ons was een overnachting in een hotel in Kluisbergen. Onze reservatie werd alleen aangenomen indien we er ook een dinner reserveerden. Dat hebben we uiteindelijk gedaan, maar het zou eigenlijk geen voorwaarde mogen zijn.

Ook met een activiteitenbon hebben we eens de deur tegen de neus gekregen. Het was een bijna vervallen bon die we van iemand hadden gekregen en de enige activiteit die ons interesseerde was een saunabezoek. Er zat zo maar één zaak tussen, maar zelfs na herhaaldelijk mailen en bellen, kregen we maar geen afspraak.

Buiten deze negatieve ervaringen, zijn alle andere bonnen wel correct behandeld. Een paar weken geleden hadden we de bon “Wijn & Cocktails” mee op restaurant. De ober liet ons uit de wijnkaart vrij kiezen. We kozen uiteindelijk voor een fles van 42€, terwijl de bon zelf maar 24,90€ kost. Het ging om een lekkere Bourgogne-wijn, dus vermoedelijk zal het restaurant zelf toch 15€ of meer voor de fles betaald hebben.

Om heel eerlijk te zijn, zit er wel een lijn in onze slechte ervaringen: het waren allemaal Vlaamse zelfstandigen. Alle bonnen die wij al ingewisseld hebben bij onze Waalse broeders, gaven ons meer dan we ervan verwacht hadden.

Een ander gegeven dat uit de uitzending naar voor kwam, is dat er veel Bongo-achtigen op de tweedehandssites zouden staan. Daar was ik nu vandaag eens benieuwd naar, en ik moet zeggen: het klopt. Wat mij verbaasde was dat vele kopers bijna de winkelprijs van de Bon willen betalen. Zou het aan de tijd van het jaar liggen (feestdagen) De “Bongo Relax” kost bijvoorbeeld 49,90€, en daar zie je dan mensen makkelijk 40€ tot 45€ voor bieden. Ik hoop voor hen dat de verzending inbegrepen is. Het toppunt was een verkoper die een vervallen restaurantbon ter waarde van 69,90€ aanbood en er nog 25€ voor vroeg. Hernieuwen bij Bongo kost je nog eens 25€, voor de verzending vroeg ze nog eens 5€ extra (maw veel moeite voor 14,90€ winst). Vervallen Bongo’s verkopen, je moet het durven.

Ik ben niet tegen dergelijke bonnen. We hebben ze allemaal met plezier ingewisseld. Maar als iemand zou vragen met welke bon ze mij het meest plezier zouden doen, dan liefst iets uit het eten, logeren of wellness-assortiment. Er is wel altijd ergens iets leuk te beleven.

U zegt?
  1. Guy says:

    Bongo krijgt hier steeds meer mee te maken. Op hun website vind je volgende mededeling:

    KLACHTEN

    Indien je verblijf niet beantwoordt aan de verwachtingen die je redelijkerwijs mag hebben, dien je dat zo spoedig mogelijk ter plaatse, op een gepaste en bewijskrachtige manier, te melden, zodat naar een oplossing kan worden gezocht. Werd een klacht ter plaatse niet bevredigend opgelost, dan moet je uiterlijk binnen 10 dagen volgend op de reservering bij Smart&Co per aangetekend schrijven of tegen ontvangstbewijs een klacht indienen. Indien je ter plaatse geen melding hebt gemaakt van je klacht en indien Smart&co geen klacht van jou ontvangt binnen de bovenvermelde termijn, wordt elke reservering geacht overeen te stemmen met de bepalingen.

  2. remco says:

    bij verkoop van de bonnen wordt gedaan of t makkelijk kan worden omgeruild. bij daadwerkelijk omruilen moet je fysiek in rotterdam of amsterdam zijn. en via de klanten service wordt de hoorn erop gegooid ZEER SLECHT!!!