Online aankopen: Proxis.be

Naast een fototoestel, wou ik dit jaar ook enkele kerstgeschenkjes online kopen. In mijn winkelmandje zaten cd’s en boeken. Aangezien er enkele Nederlandstalige exemplaren tussen zaten, was een exclusieve bestelling bij Amazon onmogelijk. Na een prijsvergelijking bleek alles bij Proxis bestellen het eenvoudigste en ook de goedkoopste oplossing. Mijn bestelling ging de deur uit op 8 december.

Op 12 december werden de eerste 2 boeken verstuurd, op 13 december kwam de 1e cd in mijn richting.

En toen was het Kerstmis. Drie van de vijf bestelde items waren toegekomen. Helaas waren de 2 achterblijvers ook als cadeautje voorzien.

Op 29 december kreeg ik een eerste mail waarin mij gemeld werd dat de resterende bestelling nog open stond, maar dat ik kon annuleren indien ik dat wenste. Kerstmis was dan toch al voorbij, dus ik liet de bestelling open staan.

Op 31 december werd nog een boek verstuurd, op 17 januari werd uiteindelijk de laatste bestelling geannuleerd door Proxis zelf.

Op zich kan je weinig aanmerken op Proxis: de informatie over zowel de bestelling, verzending als annulering liep vlot. Aangezien ik met een kredietkaart betaald had, werd er ook geen geld afgehaald voor niet verzonden items. Het is alleen redelijk sneu dat je kerstaankopen zo laat toekomen. Waarschijnlijk heb ik gewoon pech gehad.

EÊn en ander had dus als gevolg dat ik deze week nog kerstcadeautjes gegeven heb. U begrijpt dat ik mij voorgenomen heb om in 2009 met Kerstmis de pakjes weer gewoon lekker ouderwets in de winkel te kopen.

U zegt?
  1. Zita says:

    Ik bestelde vroeger vrij regelmatig bij Proxis, maar het scenario dat jij hierboven afspreelde, had ik keer op keer voor. Nadat ik enkele weken op ‘n boek voor mijn thesis wachtte, telefonisch contact opnam en te horen kreeg dat het kwam, vervolgens vergeefs nog ‘n paar weken wachtte, om dan via mail te vernemen dat ze het boek niet konden krijgen, had ik ‘t een beetje gehad.

    Er is dus blijkbaar nog altijd niet veel veranderd…

  2. Zita says:

    Hm, had mijn reactie toch beter nog eens overlezen…

    Dat moest natuurlijk zijn: … maar het scenario dat jij hierboven beschrijft, had ik keer op keer voor.

  3. Amazon.com is ooit begonnen met het geniale idee van Jeff Bezos, een boekenwinkel te hebben zonder stock (de grootste uitgave voor elke winkel). Doordat hij de database zo groot kon maken als hij wilde, had hij ook het grootste aanbod.
    Het idee was zo geniaal dat het in volle internet hype volledige aansloeg.
    Tot de eerste kerst alle internet freaks en nerds massa’s boeken bestelden als cadeau.
    Oeps, de server kon het nog net aan, de opvolging net iets minder. Gevolg de meeste boeken werden geleverd een maand of 2 na kerst. Oeps. Mister Bezos was echter niet te beroerad om het roer om te gooien, zelfs niets als het zijn geniale idee van geen stock is. Het gevolg is dat nu de grootste stock van boeken in handen is van jawel Amazon.com
    Zoals elke winkel is die stock gebaseerd op de meest verkopende boeken van het moment; bij Amazon hebben ze echter massa’s categorieen. Als ik het goed heb, hebben ze voor elke categorie enkel de beste 10 verkopende boeken.
    De details weet ik niet maar er schijnen redelijk wat long tail logica achter hun algoritme te zitten.

    Echter ze zijn nog een pak verder gegaan.
    Zo heeft Amazon.com ook een deal gesloten met heel wat andere winkels die online wouden verkopen.
    Zo staat er zelfs een tab baby op hun homepage. Die verschillende subwinkels zijn eigenlijk andere bedrijven die een plaats inhuren bij amazon.com (Net als ze winkel ruimte in een winkelcentrum zouden huren.) Amazon.com heeft het echter nog slimmer (gekwiekster) aangepakt=; Niet alleen betalen deze winkels huur, ze betalen ook nog eens per item dat ze verkopen.
    De Win-win bestaat erin dat de andere bedrijven onder het merk Amazon.com verkopen, en amazon zelf wel geld verdient maar geen stock heeft (Daar is het weer)

    Jef is zelfs verder gegaan. Ze hebben hun database gecrossed met databases van tweedehands boeken winkels.
    MAw met concurrenten. Deze verkopen via de website van amazon hun boeken.
    Win-Win-Win. Want de boekenwinkels vinden internationale klanten. IK vind boeken die uitverkocht zijn, en amazon wint er ook bij want ze krijgen een percentje en ze maken hun klanten blij (meestal koop ik meer als een boek …)

  4. hopic says:

    Ik ben al een tijdje bij Proxis en ben over de gehele lijn vrij tevreden: goede service, producten worden in goede staat afgeleverd en meestal vrij snel.
    Wel durven ze volgens mij af en toe valse acties te plaatsen. Ooit wou ik zo voor mijn moeder de DVD-box van Sissi bestellen voor een gunstige prijs, maar geen onrealistisch lage prijs. Na 3 weken ongeveer kreeg ik een mailtje dat de leverancier momenteel het product niet kon leveren en dat ik nu twee keuzes had: wachten of geld terug vragen. Aangezien het een gunstige prijs was en het niet dringend nodig was, besloot ik nog even te wachten.
    Na twee weken nog steeds geen Sissi, dus annuleer ik te bestelling: nog geen 2 dagen later zie ik de Sissi-box opnieuw met de status leverbaar, nu enkel +- 10 euro duurder. En op fora heb ik zelfde verhalen gelezen.
    Toch gebruik ik nog steeds hun diensten. Ik heb het gevoel dat ze hun best doen en ze kunnen ook niet alle problemen voorzien.

  5. Pieterjan says:

    Ook ik ben al een tijdje klant bij Proxis. Dit verliep niet altijd vlekkeloos. Mijn kerstcadeau, opvallend vroeg besteld (eind november) werd netjes afgeleverd begin januari. Best wel sneu!

  6. Smetty says:

    @Zita @hopic @Pieterjan ik ben dus niet de enige… was wel te verwachten

    @Yves: volgens mij ben jij een Bezos-fan 🙂

  7. moqub says:

    je kan ook eerder bestellen, van de zomer ofzo, ben je zeker op tijd 🙂

    maar even zonder dollen. Ik ben erg tevreden over Proxis en bestel daar liever dan bijvoorbeeld bij Bol.

    M.

  8. @Smetty:
    Als ik al fan ben is het omdat ik met Amazon nog nooit problemen heb gehad en met Proxis al heel veel.
    Ik ken veel details omdat ik het amazon verhaal veel verteld heb tijdens mijn .net cursussen. Een technische iets uitleggen aan de hand van een echte website werkt het beste.
    En aangezien ik 5 jaar lang veel uit te leggen had, heb ik me redelijk verdiept in hun geschiedenis.
    😉