ICT en zorg

Gisteren eindelijk nog eens een dag op “blogpad” geweest. Place to be: 12e ICT-praktijkdag in Mechelen. In tegenstelling tot de vorige mega-editie (1100 deelnemers), was het gisteren eerder kleinschalig (250 deelnemers) met een specifiek thema: ICT in zorg en leerzorg in gewoon en buitengewoon onderwijs.

De formule van de ICT-praktijkdagen is als volgt: je volgt (meestal hands-on) 2 sessies die elk 2,5u duren. Het voordeel tov 4 of 5 korte sessies, is dat je iets in de diepte kan leren. Als er 1 van de 2 onderdelen op je programma tegen valt, dan heb je pech natuurlijk. Gisteren wat dat gelukkig niet zo. Ik volgde een interessante sessie, in een voor mij nieuw onderwerp, over ICT-hulpmiddelen voor kinderen met ernstige les- en spellingsproblemen.

In de namiddag legde een leerkracht basisonderwijs uit hoe hij een digitaal schoolbord in de klas gebruikt. Het ergste is dat wij dat ook op school hebben, maar dat ik begot niet zou weten waar het staat (pas op, dat ligt aan mij, ik moet dat gewoon vragen om het te kunnen gebruiken). Mijn studenten willen dat graag leren en ik heb mij voorgenomen om het volgend jaar echt op het programma te zetten.

De ICT-praktijkdag vult een gat in de markt: goeie formule en een lage deelnameprijs (slechte gewoonte in het onderwijs dat opleiding bijna niets mag kosten, het event wordt mede mogelijk gemaakt dankzij hoofdsponsor Microsoft). Het is jammer dat er niet meer degelijke initiatieven zijn. De organisatie van de ICT-praktijkdagen kan je alvast niets verwijten. De organisatie draait dankzij de inzet van enkele mensen die er keer op keer voor zorgen dat ze het beste ICT-event uit onderwijsland neerzetten. Bloemen (en pluimen, maar dat vinden ze misschien minder leuk) en duim omhoog voor alle KlasCement-medewerkers.

U zegt?