GTD: het emailmonster (2)

Gisteren kwam ik na een werkdag thuis en vond geen enkel mailtje in mijn inbox (alleen diegenen die ik via Google Apps draai). Na mijn vorige post hoor ik u al zeggen “wees blij”, maar ik dacht direct “er klopt iets niet”.

In de Spam box zaten 22.000 mailtjes (ik krijg er ongeveer 1000 per dag binnen). Die allemaal doorlopen was onbegonnen werk, maar ik wou toch de laatste 1000 eens bekijken. Uit die selectie heb ik vervolgens 7 mailtjes gehaald die geen spam waren. Of hoe mijn mailprogramma plots echt een emailmonster werd.

Er zaten tussen die 7 mailtjes ondermeer 2 nieuwsbrieven en 3 blogcomment-mailtjes, dus dat was niet zo erg. Maar er zaten ook 2 gewone mailtjes tussen van mensen die een antwoord verwachten. Als ik naar iemand een mail stuur en ik krijg geen antwoord, dan vind ik dat vaak ambetant. Ik wil niet weten eigenlijk hoeveel mensen ik geen antwoord gegeven heb.

Bij verdere analyse van mijn spammail heb ik vastgesteld dat de meeste van die mailtjes toekomen op mailadressen die niet bestaan (bijvoorbeeld dskjdsjsjkds@mijndomeinnaam.be). Dat komt omdat ik de catch-all optie ingesteld had.

Catchall

Instelling verandert dan maar. Vanaf vandaag zullen alle mailtje die gericht zijn naar niet-bestaande adressen niet langer opgevangen worden. Dit zou het aantal spammails zwaar moeten verminderen en mij de mogelijkheid geven om deze allemaal voor een testperiode te overlopen.

Een foutmarge van 0,7% voor email vind ik te groot. Naast temmen, moet ik het monster nu blijkbaar ook dringend beginnen controleren.

U zegt?