Profiel van de vlieger

Via mail kreeg ik een vraag binnen over een postje dat ik 2 jaar geleden publiceerde. Ik schreef toen dat ik liever met SAS naar Stockholm vloog dan met Ryanair.

De schrijver van de mail reist zelf minstens 2 maal per maand met Ryanair. De auto parkeert hij meestal in de buurt van de luchthaven (bij vertrek). Op de bestemming kiest hij bij voorkeur voor de combinatie taxi – trein en gebruikt liefst zo weinig mogelijk de Ryanair-bussen. De mail sluit af met volgende vraag:”ik ben benieuwd hoe je gevoelens (over Ryanair) 2 jaar later zijn”.

Twee jaar geleden had ik een ander vliegprofiel: ik vloog toen regelmatig naar Stockholm. Dit jaar heb ik nog maar 1 vliegtuigreis gepland en het zullen er mogelijk wel 2 of 3worden, maar zeker niet meer (of ik zou plots een fantastische jobaanbieding of andere jobinvulling moeten krijgen).

Die bedenking bracht mij tot het neerschrijven van enkele variabelen die een impact hebben bij de keuze van de vliegtuigmaatschappij waarmee ik wil vliegen. Voor mij zijn dat:

  • Mijn aandeel in de ticketprijs (eigen kosten versus aandeel werkgever)
  • Beschikbare tijd en alleen of in gezelschap vliegen (weekendje weg, lange zomervakantie, businesstrip)
  • Bereikbaarheid van aankomst- en vertrekplaats (ligging luchthaven, openbaar vervoer, parkings…)
  • Luchtvaartmaatschappij zelf (reservatiesysteem, inchecken, airmiles, frequentie van de vluchten…)
  • Eigen vliegprofiel: aantal vluchten per week/maand/jaar

Voorbeeld 1: ik ga tijdens de zomer 2 weken op vakantie met mijn lief en kan door met Ryanair te vliegen een paar honderd euro uitsparen. Aangezien ik 6 weken vakantie heb in de zomer, is op dat moment mijn beschikbare tijd minder een punt voor mij. Ik zal dan ook minder problemen hebben met wat langer onderweg te zijn en met het minder comfortabel vliegen.

Voorbeeld 2: ik moet voor het werk vliegen en mijn werkgever betaalt de kosten. In dit geval kies ik zonder twijfel niet voor Ryanair omdat mijn beschikbare tijd beperkter is, de bereikbaarheid van luchthavens die Ryanair aandoet meestal minder interessant zijn (ik heb alleen Charleroi en Stockholm al zelf gedaan, mijn mening werd gevormd uit wat ik lees) en ik Ryanair geen aangename luchtvaartmaatschappij vind.

Voorbeeld 3: ik ga (voor mijzelf en alleen) op businesstrip. In dit geval zal voor mij naast de beschikbare tijd, de ticketprijs en mijn vliegprofiel een rol spelen. Zelf ben ik bereid om een 200 euro meer te betalen voor een vlucht (heen en retour) die comfortabel is: goede bereikbaarheid en de luchtvaartmaatschappij van mijn keuze. Daarnaast zal ook het aantal vluchten dat ik neem mijn keuze beïnvloeden: als ik elke week moet vliegen is de kans groot dat ik voor het comfort kies, zelfs al zou mij dat dan op maandbasis bijna 1000 euro extra kosten.

De schrijver van de mail (voor wie dit postje) is een tevreden klant bij Ryanair. Mijn eigen keuze is iets genuanceerder. Mijn mening  kan grondig veranderen als mijn vliegprofiel plots ingrijpend zou wijzigen, maar vandaag voel ik nog steeds weinig voor Ryanair. En ik ben niet alleen.

U zegt?
  1. Smetty says:

    Ondertussen nog in de mail ontvangen dat volgende parameters ontbreken: de wachttijden op het vliegveld en de reistijd deur-tot-deur

  2. YvesHanoulle says:

    ik moet in de komende maanden minstens 3 x voor het werk vliegen, gezien ik mijn eigen kosten betaal, is het een mix van 2 en 3…
    ondanks alle websites blijft het een moeilijk proces om te kiezen…

  3. Dikkie says:

    Ik heb mijn commentaar bij mij gezet, want het begon wat te lang te worden. 🙂

  4. Smetty says:

    @Dikkie: je hebt een punt wat die lange reizen of bestemmingen met wisselvallig weer betreft. 20 kilo voor een beetje vakantie is al niks te veel. 8 euro per kilo begint dan wel echt… door te wegen.

Trackbacks for this post

  1. Vliegen :: Dikkie

Leave a reply.