Dag van de leerkracht

Het is vandaag weer dag van de leerkracht. Laten we eens live bloggen.

8u15: er zit 11 man in de klas. Geen idee waar die andere 7 zijn. Hier is niets merkbaar van de dag van de leerkracht. Geen verrassingsontbijt of zo, niets.
We gaan les geven over weblogs en wiki’s. Over 2 uur nog een keer. Leuk onderwerp.
We zijn vertrokken voor een dag van 8 uur lesgeven.

10u30: de eerste groep net ondergedompeld in weblogs en wiki’s. Deze groep was nog helemaal niet vertrouwd met beide technologieën. Eerst hebben we wiki’s besproken. Ik laat ze een wikipagina kiezen uit Wikipedia om te bespreken. Deze groep koos voor dierendag (was gisteren in de actua). Nadien hebben we samen nog enkele spellingfouten op een andere pagina verwijderd. Voor de weblogs bekijken we enkele weblogs uit het onderwijs. RSS oefenen we via een account die ik gemaakt heb op Bloglines, Firefox testen we individueel, als extra oefening vraag ik iedereen om een Netvibes account aan te maken thuis.
De reacties op dit soort lessen zijn positief. Ik hoop natuurlijk vooral dat men het gaat gebruiken. Om zelf te bloggen in de klas hebben we geen tijd. Ik maak ook principieel geen gebruik van mijn eigen weblogs in de les.

12u30: middagpauze (1 uur). De studenten uit deze groep waren iets minder enthousiast (of vertrouwd…). Een echte workshop zou beter zijn, maar daar hebben we helaas geen tijd voor. Ik verwacht dat ze thuis verder proberen en ontdekken. De meeste kennen blogs via MSN Spaces of een vriend die op wereldreis is. Het is een begin.
Eten en over 20 min de les voorbereiden voor deze namiddag.

Een student waar ik zelf geen les aan geef, komt net even hallo zeggen. “Toch niet aan het bloggen”? Toch wel. Ik was vergeten de projector uit te zetten. Hij leest mijn blog. Grappig.

15u30: pauze voor 15 minuten. In de namiddag geef ik een workshop tekstverwerking van 4 uur aan de laatstejaars. Dit hebben ze nodig bij het maken van hun eindwerk. We bespreken en oefenen opmaakprofielen, automatische nummering, kop- en voetteksten en voetnoten. Het is een behoorlijk zware brok, en zeker als je het geeft op een vrijdagnamiddag. Nog 2 uur te gaan. We tellen hier ondertussen allemaal af.

17u45: de les is eindelijk gedaan. Genoeg voor vandaag.

U zegt?
  1. Lesgeven over bloggen, gebeurd dat niet al bloggend?

  2. Denis says:

    Volgens mijn Feedreader is jouw post van 07:23 uur. Vroege vogels, daar op school…

  3. Nils says:

    Cool. Over welke leeftijd hebben we het hier dan? Ik vind het hoe dan ook geweldig dat de sociale media en technologie als deze in de klas een plaats hebben gevonden. Anders krijg je toch maar mensen die een klepel hebben gehoord, maar de klok niet weten te vinden (of hoe was die uitdrukking alweer?). Het web is een grote plek, en hoe vroeger je weet wat waar allemaal kan (en waar je moet op letten om het functioneel en productief te gebruiken), hoe beter.

  4. Smetty says:

    @Yves: geen tijd voor. Zou beter wel zijn.

    @Denis: moet ergens aan het programma liggen

    @Nils: 2e bachelor lager onderwijs

  5. Christophe says:

    Wiki’s op spellingsfouten controleren. En dit dan, beste Smetty ‘Geen verassingsontbijt of zo, niets.’ 😉

  6. Smetty says:

    Zucht. Het is in de rapte geschreven en zonder spellingschecker. Nu pas kunnen controleren. Weet je, dat is de prjs als je snel iets wil doen. Het is dat of niks, en ik kies voor iets.

    Pak het niet persoonlijk, maar ik ben het gezeur over fouten wel beu.

  7. femeref says:

    Je geeft ze geen LaTeX ? 😉

  8. Smetty says:

    @femeref: oei neen. Tekstverwerking heeft vooral als doel: het maken van onderwijsgerelateerde documenten (werkblaadjes, oefeningen…) en het schrijven van een scriptie.

    Lisschien moet ik wel zelf die LaTeX eens gaan bekijken… Moeilijk?

  9. Tjoff says:

    En toch is er iets grondig mis met deze maatschappij.
    Denkarbeid, superongezond om het van ‘s morgensvroeg tot ‘s avonds te laten doorlopen en dan nog binnen een straks regelmatig uurschema.
    Maar toch, er niet over nadenken is misschien nog ‘t beste. “Ignorance is bliss”, echt waar.

  10. femeref says:

    Voor niet wetenschappelijk werk zou ik LaTeX moeilijk zien zitten. De grote voordelen zijn vooral dat je je niet hoeft aan te trekken van opmaak en dat je er ‘moeilijk opmaakbare symbolen’ kan weergeven.
    Je selecteert je template, dat meestal een of andere iso standaard (voor boeken en thesissen) of voorgemaakt tijdschrijft profiel (voor papers en publicaties) is, en die zorgt dat alles goed staat. Geen configuratie meer van bladnummering, woordbreking, titels, inhoudsopgave, voetnoten of referenties.
    Met de moeilijk opmaakbare symbolen bedoel ik vooral chemische formules of wiskundige voorstelling (ah, beroepsmisvorming, ik gebruik enkel maar deze twee).

    Ik heb heel weinig ervaring met office producten en kan dus zeker geen vergelijk opbouwen. Alles wat ik meemaakte met thesissen in Word is dat ze nooit afgedrukt werden zoals het hoort. De verschillen tussen je document openen in verschillende Word versies of zelfs verschillende office pakketen, maakte dat hun paginering om zeep was, titels verschoven, er witte pagina’s opdoken en de inhoudsopgave niet werd aangepast aan de nieuwe nummering. Maar ik veronderstel dat ‘entertjes geven’ tot je titel op de volgende pagina staat niet de juiste opmaakstrategie is 😉

    Het grote nadeel dat ik bij LaTeX had, was het gebrek aan deftige editor. Noodgedwongen deed ik mijn thesis in VIM en mijn spellingscontrole via ispell. Uiteindelijk viel het allemaal wel mee (het is ongelooflijk hoe weinig je van LaTeX moet kennen om er toch deftige documenten in te kunnen maken), maar voor niet geeks lijkt dit me toch een sprong te ver.

    Op http://latex.ugent.be staat heel wat uitleg over LaTeX.

  11. Smetty says:

    @femeref: Word print perfect af. Je moet het programma alleen juist gebruiken. En entertjes zijn inderdaad uit den boze 🙂

    Als ik die latex ooit nodig heb, zal ik het leren. Voor onderwijsdoeleinden ga ik mij nu eerst eens in openoffice.org storten.