Reflectie

Ik zat vandaag voor het eerst in een associatie-vergadering. Voor mij is dat de Associatie Universiteit Gent. Concreet betekent dat dat de Universiteit Gent en 3 hogescholen hun krachten bundelen op het vlak van onderwijs, onderzoek, dienstverlening en infrastructuur. In de toekomst zullen hogescholen ook aan onderzoek gaan doen. Een associatie met een universiteit is in die zin dus noodzakelijk.

Tot op heden heb ik daar vrij weinig van gemerkt. Maar kijk, vandaag ben ik in de vergadering wel geschrokken van hoe ver men eigenlijk al gevorderd is. Samenwerken biedt mogelijkheden. Voor iedereen.

Iemand heeft mij wel eens gezegd dat een hogeschool niet zoveel verschilt van een middelbare school. Tot op vandaag had ik de indruk dat dat grotendeels waar was, maar dat gaat nu toch echt veranderen. Die evolutie is er grotendeels gekomen onder druk van het beleid. Dat bevestigt alweer dat je er niet komt met alleen maar goeie wil.

Ik ben eigenlijk wel blij met die evolutie. Het is en het blijft aan een “onderwijs-tempo” natuurlijk, maar het is hoopgevend en motiverend om te zien dat de onderwijs-boot gaat bewegen.

Mijn keuze voor het onderwijs is altijd een beetje duaal geweest. Ik heb wel vaker moeten horen van andere leerkrachten dat ik geen “echte leerkracht” ben omdat ik meer wil dan alleen maar kennis overbrengen. Vandaag heb ik zwart op wit gehoord (mooie uitdrukking he) dat er ook plaats is binnen mijn eigen school om mijn ding te kunnen doen. Wat het allemaal effectief gaat betekenen voor mij weet ik niet, maar toch dacht ik vandaag: blij dat ik voor het onderwijs gekozen heb.

U zegt?
  1. Tineke says:

    Wat is dat ‘meer’ dan juist in ‘meer dan kennis overbrengen alleen’?
    Fijn dat je goed gekozen hebt.

  2. Smetty says:

    Vroeger was onderwijs nogal een vlakke loopbaan he. Je begon met lesgeven, en kon dan eventueel verder gaan richting directie of inspectie. Ook vandaag is het nog steeds geen evidentie dat je onderwijs combineert met iets anders (eigen zaak, uren in de privé). Ik ben er nochtans van overtuigd dat dat het praktijk- en realiteitgehalte zou ten goede komen.

    Je bezig houden met eigen projecten of een link met het bedrijfsleven is dan weer eerder normaal op academisch niveau. Vandaag heb ik de indruk dat je (zeker al op hogeschool niveau) ook voor een carrière kan kiezen in het onderwijs, ipv enkel en alleen voor een job.

    Ik heb 3 jaar een onderwijsopdracht en eigen projecten gecombineerd met een job in de privé. Vandaar dus geen echte leerkracht.

  3. Mooie post. Blij dat je je voelt zoals ik me bij momenten ook al gevoeld heb bij het associatie-verhaal. Dit moet echt lukken.
    Bvb samenwerkingen stimuleren tussen studenten UGent en studenten HoGent door ze samen aan projecten te laten werken in de hoop de UGent studenten wat dichter bij de praktijk te brengen en HoGent studenten de theorie niet uit het oog te laten verliezen. (Ik hoop dat ik niet op tenen trap door dit te zeggen, maar dat is in sommige richtingen echt een pijnpunt.)
    Toch is het niet helemaal een hoera-verhaal, toch zeker niet na wat ik de laatste maanden allemaal heb zien gebeuren. Maar dat zijn dingen waarover we best eens aan een toog over praten… Het blijven vooralsnog twee verschillende werelden, de universiteit en de hogescholen. En soms heb ik het gevoel dat ik tussen twee stoelen val.

  4. Tineke says:

    Ah, Smetty, nu snap ik het. Lang leve de ‘andere loopbaan’.