De groetjes

Vandaag in de les een uitleg gegeven over elektronische informatiebronnen en internet, en naast de traditionele 3 (Google, Yahoo en MSN) met plezier afgedwaald naar second life, TouTube, Last.fm, Flickr en del.icio.us. Ik krijg dan web1.0 vragen zoals “Wat is eigenlijk een portaalsite?”, “Bespioneren ze ons vanuit de VS als ik iets over Bin Laden schrijf?” en “Gaat Hotmail echt verdwijnen?”.

Bij de uitleg over Wiki’s gaat er plots een hand in de lucht. “Mevrouw, wij moeten eens iets vertellen, wij zijn bijna van Wikipedia gegooid onlangs”. Juf Smetty en de rest van de klas spitsen de oren naar de bekentenis die gaat volgen.

De twee studentes kijken elkaar gniffelend aan en de initiatief neemster vervolgt: “Een tijdje geleden hebben wij een nieuw artikel aangemaakt op Wikipedia. Een paar uur later kregen we een boze mail van iemand en de waarschuwing dat we geschorst zouden worden”.

Juf Smetty en de klas kijken vol ongeloof naar elkaar en willen nu toch wel horen wat er fout gelopen is. “Wij hadden onderaan het artikel ‘groetjes’ en onze naam erbij geschreven.” “Groetjes”. Daarvoor hadden ze dus zo een boze mail gekregen. De schrijver had er nog aan toegevoegd “dat er bij een Wiki wel een zandbak hoort, maar dat het nog altijd geen speeltuin is.”

Een groot deel van de aanwezigen zal ik het concept “zandbak” en “wiki” later nog eens moeten uitleggen. Maar die 2 van ‘de groetjes’, die hebben alvast mijn hart gestolen.

[tags]wiki, zandbak[/tags]

U zegt?
  1. En die kindjes van jou, die zijn allemaal ouder dan 12 jaar? 🙂

  2. Smetty says:

    Hehe. 🙂

    Ik doe geen beroepsactiviteiten die onder opvoeding, psycho-medische en sociale begeleiding, hulpverlening aan jeugd, kinderbescherming, animatie of begeleiding van minderjarigen vallen.

  3. Martijn says:

    Ja, groetjes kunnen soms anders dan verwacht overkomen. Misschien zijn ze wel ‘contextbijziend’.
    En gelukkig hebben ze nog geen dzjoef (http://www.youtube.com/watch?v=b9azGGPGlJ0) gekregen (maar dan in de online versie).

Leave a reply.