Formaten en truken

Ik ga dit jaar meerdere toepassingen uit het Microsoft Office pakket geven. Voor sommige van mijn studenten moet het, zoals vastgelegd werd in het leerplan de studiefiche, Microsoft zijn. In alle andere gevallen wil ik voorzien zijn op alle mogelijk formaten. Mijn programma-lijst in Vista ziet er dan ook zo uit:

Office-en

Vorige week schreef Pascal Craeye (KHBO) dit op edublogs.be, naar aanleiding van de generatie studenten die nu verplicht worden om een laptop te kopen:

“Het duurde niet lang of één van die nieuwe – ik ken z’n naam nog niet – wist me te vertellen dat hij op zijn laptop géén MS office had staan, hij werkt met OpenOffice. Uit de toon kon ik afleiden dat hij ook niet van plan was dit te installeren. Lap, daar begint het al. Voor de eerste keer in m’n carrière kan ik niet terug vallen op de relatief veilige omgeving van een voorgeïnstalleerde computerklas, waar lekker alle knoppen op dezelfde plaats staan. Een handboek ‘Word’ is ook al zinloos geworden. Toch willen we de principes van tekstverwerking, rekenblad, databanken, … bij brengen. Voor de eerste keer in m’n carrière wordt ik verplicht om echt, los van software, probleemoplossend te werken.”

“Los van software probleemoplossend werken”.

Zo moet het volgens mij. Daar moeten we naar streven in de toekomst. Juf Smetty zal het op haar t-shirt printen en in MSN als persoonlijke boodschap zetten. Dan ben ik zeker dat iedereen het gezien heeft. Alle truken zijn goed nietwaar.

U zegt?
  1. Wat moet er precies MS zijn volgens het leerplan?

  2. Pascal Craeye says:

    Beste Cindy
    als je het hebt over de leerplannen (informatica en aanverwante) van het secundair onderwijs dan ga je daar NOOIT de letters MS terug vinden. Alhoewel, tussen de regels 😉 Ze zouden niet durven, die leerplanmakers. Wat ik hen wel al een paar keer gezegd heb is dat ze veel beter de hoofdstukken (bij naam) uit die leerplannen zouden schrappen. Deze leiden namelijk automatisch tot ‘Word’ ‘Excel’ en dergelijke. Meteen zou het geheel door de leraar kunnen ont-stoft worden; hetgeen ze momenteel nastreven. Waarom zo moeilijk maken dus?
    Geef de leraar de vrijheid om creatief met die inhouden om te gaan.

  3. Smetty says:

    Oeioei. Ik moet beter nadenken over mijn woordkeuze. Ik bedoelde geen leerplannen, maar wel studiefiches.

    Ik wou eigenlijk helemaal niet de toer pro of anti MS opgaan. Het kan evengoed over fotobewerking, audiomontage of god-weet-wat gaan. Ik heb Microsoft Office verus Open Office alleen aangehaald omdat dat een voorbeeld is uit mijn eigen lessen (en ik daar een screenshot bij kon zetten).
    We (en dan bedoel ik het onderwijs in het algemeen) moeten gewoon bewuster gebruik van software maken en minder programma afhankelijk zijn. Een school met een klein budget dat geen dure software nodig heeft (inhoudsgewijs), kan dat geld dan beter spenderen aan iets anders.

    Voor de duidelijkhed, sommige leerstofinhouden (de meer geavanceerde) die ik zelf geef, komen volgens mij wel het beste tot hun recht met de MS Office suite. Maar ik zei wel “sommige” en niet “allemaal”.

    “De vrijheid om creatief met inhouden om te gaan”. Ik zal dat op de achterkant van mijn t-shirt laten printen. Maar nu heb ik wel geen plaats meer voor nog extra slogans Pascal 🙂