Belgische Business Blogs

Dit jaar gaan weblogs, podcasts, wiki’s enz. doorbreken in de bedrijfswereld (inclusief grote verenigingen en politieke partijen) in België. Vorig jaar werd de business trein alvast op de sporen gezet door de blogging conferentie van Shoob, het web 2.0 seminarie van i-merge en het Ogilvy summer camp in Knokke. Elk van hen heeft ondertussen een eigen weblog. Shoob blogt in het Frans, i-merge blogt vooral in het Engels (af en toe in het Nederlands) en Ogilvy blogt alleen in het Engels. Alleen de eerste twee hebben een plaats in mijn aggregator.

Ook de kleinere bedrijven maken zich klaar; ik verwacht zeker nog vuurwerk van bloggers zoals Bart, Luc, Ine en Peter.

Het aantal bedrijfsgerelateerde blogs is vandaag eerder beperkt en ik geloof niet in een explosieve groei. Bloggen is een activiteit waarin je moet groeien (dit geldt voor personen, en volgens mij ook voor bedrijven). Daarom sta ik ook achter het advies om eerst intern een blog op te starten, alvorens ermee naar buiten te stappen.

Het meest geslaagde voorbeeld binnen Vlaanderen zijn voor mij De Standaard blogs. Er werd gekozen voor een professionele blogsoftware (Typepad), alles is netjes geïntegreerd binnen de website van De Standaard en ook inhoudelijk worden de blogs goed gestoffeerd. Vooral op dat laatste punt zullen veel bedrijven en weblogs de mist in gaan. Een initiatief dat ik met veel belangstelling volg zijn de SPA blogs. Deze aanpak is vernieuwend en gedurfd voor een politieke partij, maar voorlopig merk ik weinig leven in de brouwerij. Ook de met veel tromtrom opgezette Johan Blogt zal beter moeten dan één postje per maand om succesvol te zijn (deze opmerkingen zijn NIET politiek geïnspireerd).

Een ander punt waar ik de laatste dagen al een paar interessante discussies over gehad heb is de taal die een Belgische blog moet hanteren. Zelf ben ik geen voorstander van een 50% mix Frans РNederlands. Ik heb daar altijd een hekel aan gehad bij print publicaties en ook binnen ̩̩n blog ben ik een absolute tegenstander voor die optie. Een blog die wel deze keuze gemaakt heeft is de Bizz blog, een leuk initiatief van de redactie van Bizz. Ik merk bij mezelf dat ik de Franstalige artikels gewoon niet lees (er zitten nochtans meerder Franstalige blogs in mijn aggregator).

Mijn voorkeur gaat naar een vaste taalkeuze met de optie om af en toe een andere taal te gebruiken (in specifieke gevallen). Een Vlaams bedrijf dat blogt in het Engels en vooral gelezen wordt door Nederlandstaligen, moet een citaat uit een Vlaamse krant niet noodzakelijk vertalen. Met bovenstaande pleit ik zeker niet voor het invoeren van het Engels als standaard communicatietaal. De uiteindelijke taalkeuze zal afhangen van meerdere factoren (internationale focus, medewerkers, klanten etc). Iemand een andere visie?

Eind 2006 zullen we meer weten. Voor wie toch van start wil gaan zou ik volgende raad meegeven: blog niet omdat het “in” is maar omdat het de juiste communicatie tool is, bereid je goed voor, zorg voor een professionele lay-out (eigen domeinnaam en een professionele blogsoftware zijn een must) en lanceer zeker geen blog als je inhoudelijk niets te vertellen hebt. Heb je toch nog koudwatervrees, laat je dan bijstaan door professionals die zelf ervaring hebben met bloggen. Keuze genoeg.

Disclaimer: ik werk zelf als blog consultant bij These Days, concurrent van enkele bovenstaande bedrijven en pretendeer dus geen enkele objectiviteit.

U zegt?
  1. Bart says:

    Mooi artikel. Ik verwacht binnenkort hier een URL te vinden voor het TD blog.

  2. Smetty says:

    We zijn er bijna, we zijn er bijna, maar nog niet he-le-ma-a-a-l.

    Komt eraan Bart. En je zal veel moeite moete doen om het hier niet te lezen 🙂

  3. Geert says:

    Tja, de Standaard is dan ook niet toevallig de Standaard…

    Ik denk eerlijk gezegd dat nogal wat bedrijven het ook (nog) niet zien zitten omdat ze een beetje bang zijn van de (soms wel negatieve) weerklank die een blog kan hebben. Ze zijn bang van de woorden en zinnen die ze niet zelf in de hand hebben.

    Voor veel (Belgische) bedrijven is het internet nog altijd onvoldoende ingebed in hun communicatie- en marketingstrategie. Een strategie i.v.m. internetmarketing hebben ze meestal niet. En als ze die al hebben, dan is ze veeleer vaag te noemen: “Iedereen is op het net, dus wij ook.” Als je als bedrijf wil bloggen, is het echter essentieel dat je een geïntegreerde visie hebt op je internetmarketingstrategie. In mensentaal: als je niet weet hoe je het moet doen, blijf er dan af of laat het over aan mensen die er wel verstand van hebben.

    En we kijken uiteraard uit naar het goede voorbeeld van These Days 😉

  4. Smetty says:

    Mooie aanvulling Geert. Ik denk alleen dat negatieve conversaties niet te vermijden zijn. Een slecht woord valt er nu eenmaal altijd. Een bedrijfscultuur die dat niet aankan, die begint er beter niet aan.

    Wat dat goede voorbeeld betreft, elke blog moet groeien. Of probeer ik nu de zelf gezochte druk te verlichten 😉

  5. Els Pieters says:

    en dan is er natuurlijk ook mijn weblog over het reilen en zeilen van het poepsjieke advocatenkantoor…

  6. Smetty says:

    @Els Pieters: ik zal “de verhalen van Meester Huppelkont” is volgen via RSS. Het ziet er op het eerste zicht alvast grappig uit. Maar hé, blote bortsen van een ander op jouw business blog, dat is wel een erg ongebruikelijk element voor dat type blog. 🙂

Leave a reply.