Reizen en internet, nog helemaal geen evidentie

Op het internet zijn nog niet zoveel sectoren winstgevend. En zeker niet als we praten over bedrijven met eindgebruikers als doelgroep. Een uitzondering op de regel, naast de seksindustrie, is toerisme. Niets zo eenvoudig als rechtstreeks reserveren overal ter wereld, of gewoon je vertrouwde reisbureau contacteren via het net.

Ik had graag een duikreis willen boeken. Bestemming helemaal vrij. De laatste 2 dagen bij zowel reisbureaus in Nederland als Belgie aangeklopt. Het resultaat van hun zoektocht is helemaal te gek. Ze hebben alles nagekeken, maar er zijn voor de door mij geselecteerde periode geen vluchten meer beschikbaar. Echt niet. Nergens in Europa, nergens op deze aardbol.

Op welke planeet leven ze daar op die reisbureaus vraag ik me af? Ok, het heeft me enig zoekwerk gekost, maar uiteindelijk waren er nog verschillende betaalbare opties zowel vanuit Brussel als Amsterdam. Niet meer rechtstreeks, wel via een tussenstop. Niet met Air Coco-exotique, maar gewoon met KLM. Over accommodatie maak ik mij geen zorgen. Het is nog geen hoogseizoen en er zijn vast meer kamers dan er toeristen zijn waar ik heen wil.

Ik wist niet dat ze zo gebonden waren aan hun vaste verhaaltje: vluchtje + verblijfplaats. Het is eenvoudig, er bestaat voor deze mensen niets buiten deze optie. Als manager van een reisbureau zou ik de sales met zo een reactie stante pede buiten zwieren. En voor de internetwereld is er goed nieuws: de toerisme sector komt nog maar pas piepen, er is nog heeeeeeeel veel werk.

U zegt?