Parkeren met 4411

Een tijdje geleden betaalde ik in Antwerpen het parkeertarief met muntstukken. Uit gewoonte. Op alle parkeermeters stond nochtans: sms naar 4411. Omdat ook onze Antwerpse vrienden pro het systeem zijn, nam ik mij voor de volgende keer parkeergeld te betalen via SMS.

Nu heb ik eerlijk gezegd altijd mijn twijfels gehad of betalen via SMS wel goedkoper is (want een sms kostte mij bij Proximus 15 cent). Zo betaalde ik met mijn lijnkaart 80 cent voor een busrit van huis naar school, terwijl een sms-ticket 1,45€ kostte (als ik het goed begrijp is dat in eerste instantie omdat zo een sms-ticket voor een uur geldig is, terwijl ik voldoende heb aan één zone-tarief). Voor mij was een sms-ticket op de bus allesbehalve goedkoper dus.

Goed, eerder deze week stond ik dus terug voor zo een automaat in Antwerpen en deed ik braaf wat op die parkeermeter stond: naar 4411 het nummer van de parkeermeter smsen met ons nummerplaat er achteraan. 12 minuten later kreeg ik een smsje: Parkeersessie beëindigd. En Waarom? Omdat je eerst moet registreren om de sms-service te kunnen gebruiken. Dat staat niet op die meters. En ik kan dat ook niet weten mij dunkt, want als je een sms-ticket van de Lijn koopt, dan wordt dat gefactureerd op je GSM-abonnement (voorlopig alleen via Proximus trouwens). Blijkbaar krijg je via 4411 dus een aparte factuur.

Goed, tegen dat ik de sms kreeg dat mijn parkeersessie beëindigd was, zat ik al een héél eind verder met een aperitief voor mijn neus op restaurant. Gelukkig heb ik een HTC én een goed internetabonnement en heb ik dan alsnog de registratie doorlopen en opnieuw de gegevens doorgestuurd naar 4411. Met succes deze keer. Maar het heeft mij wel mijn aperitief-tijd gekost (drama, dat spreekt).

Voor de rest niets dan voordelen aan het systeem denk ik: maandelijkse factuur, al beschikbaar ik 12 steden en geen cent te veel betalen.

Ze zouden alleen op hun automaten mogen vermelden dat vooraf registreren noodzakelijk is. Dat bespaart een hoop stress bij het aperitief.

U zegt?
  1. Het ticket dat je bij De Lijn koopt is eveneens een uur geldig binnen Gent, met een onbeperkt aantal overstappen. De reden voor de lage kostprijs, is dat je met een 10-rittenkaart werkt en aldus je ticket op voorhand gekocht hebt in grotere hoeveelheid. Een enkele rit op voorhand gekocht, aan de automaat of in een krantenwinkel, is ook nog steeds goedkoper dan een SMS-ticket, maar duurder dan een rit met de 10-beurtenkaart. Een ritje betaald aan de chauffeur is nog een stukje duurder, omdat je daarmee ook de bus/tram ophoudt.

  2. yupie says:

    Vreemd.
    Ik heb al in verschillende steden via 4411 parkeergeld betaald, en heb mij nog nooit ergens geregistreerd hiervoor.
    Misschien deed ik dat de eerste keer (jaren terug) nog in tijden dat dat niet hoefde.

    Los van de eventuele meerkost, heeft sms-parkeren wel het voordeel dat je niet meer het nodige kleingeld hoeft bij te hebben, en dat het meteen op je factuur staat, als het beroepskosten zijn wel zo handig in vergelijking met gezeul met bonnetjes.

  3. Smetty says:

    @yupie: inderdaad, niks dan voordelen, maar ik ben er wel zeker van dat je nu eerst moet registreren alvorens je het systeem kan gebruiken.

  4. janien says:

    Tiens. Als ik me goed herinner, heb ik me vooraf niet geregistreerd op 4411. De eerste keer gewoon ge-sms’t: ik kon dan wel niet ‘verlengen’, je moest je aan de toegelaten max. parkeertijd houden, kreeg ik als bericht. Die uitleg staat wel niet op de parkeermeter, als ik me niet vergis, maar ik werd wel ‘verwittigd’ door 4411. Pas na registratie kun je inderdaad, zoals jij schreef, à volonté gebruikmaken van die geweldige ‘service’. Ik kan niet meer zonder.

  5. Jo Saels says:

    Ik roei hier misschien tegen de stroom, maar ik vind dit systeem niet goed.
    Met proton was dit veel handiger, onmiddelijk betaald. Geen gedoe met het intikken van cijfers in je gsm, gewoon je kaart in het toestel en op OK drukken.
    Je sms’jes moet je apart betalen op het einde van de maand met je gsm rekening, quasi onzichtbaar.
    Bovendien moet je opletten dat je bij het wegrijden terug uitcheckt of je betaalt tot het dageinde.
    Als je je factuur krijgt, dan moet je nog eens een bijkomende transactive verrichten: bv. via Debet of Credit kaart.
    Bovendien, als je goed kijkt zie je dat er ook nog service kosten van je rekening genomen worden.
    Ik heb dus mijn twijfels bij de bronnen van alle positieve reacties hierboven.
    Jo

  6. Sab says:

    Alleen proximus-gebruikers hoeven zich niet te registreren.

  7. CL says:

    Op hun website staat: “met 411 gaat betalen vanzelf” : inderdaad je moet 15 cent betalen voor iedere sms die je zendt, 15c voor elke sms die je ontvangt, uw paswoord vergeten 15c om een nieuw te vragen, kan alleen maar via sms, 15c voor het antwoord.
    Telefonisch contacteren: alleen mogelijk via 078 nummer = betalend nummer. Factuur via de post 3€. Duidelijk een bedrijf dat misbruik maakt van haar monopoliepositie.

  8. EFvG says:

    @CL: Toegegeven, maar de meeste genoemde kosten zijn vermijdbaar:
    – Laat je factuur dan gewoon per e-mail bezorgen (scheelt 3 euro), en
    – Onthou je password (of schrijf het ergens op).
    Het is nu eenmaal een dienst die door iemand wordt geleverd, en die dienstverlener wil er vast ook wel iets aan verdienen.
    Ik vind dat normaal: doen jij en ik ook met ons werk.

  9. Koen says:

    Uiteraard mag 4411 als dienstverlener er zelf ook iets aan verdienen maar de kosten die in rekening worden gebracht zijn eerder hoog en allesbehalve transparant.

    Betaal je per sms dan betaal je € 0,15 per verstuurde én per ontvangen sms. Aangezien je zowel van je aan- als afmelding ook een bevestigings-sms ontvangt kost elke parkeersessie je dus minimaal € 0,60 (4 x € 0, 15) bovenop de werkelijke parkeerkosten.

    Door de code C1 te sturen naar het nummer 4411 kun je de bevestigingsberichten uitschakelen en zo deze administratiekosten halveren, maar dan ben je dus nooit nog zeker dat je aan- of afmelding wel gelukt is. Zo’n bevesting is nochtans geen overbodige luxe als je weet dat 4411 je account onmiddellijk en zonder waarschuwing desactiveert als je openstaande factuur de betalingstermijn bereikt heeft.

    4411 heeft ook een app waarmee je parkeersessies kunt starten en beëindigen. Geen sms-kosten meer dus, maar welke kosten daarbij in rekening worden gebracht is volstrekt onduidelijk. Een telefoontje naar de helpdesk (=betaalnummer!) levert na een tijdje aan de lijn hangen opheldering: 4411 rekent € 0,25 adminstratiekosten wanneer je parkeert via de app.

    4411 belooftje als gebruiker dat je nooit meer te veel betaalt om te parkeren omdat je niet meer hoeft in te schatten hoe lang je gaat parkeren. Handig dus als je op voorhand niet weet hoe lang het gaat duren maar weet je het wel ongeveer of blijf je in de buurt zodat je eventueel een nieuw ticket kan gaan kopen, dan ben je zonder 4411 beslist goedkoper af. Met alle verdoken kosten die je bespaart kun je gerust af en toe eens een ticket kopen dat langer geldig is dan nodig blijkt. Bovendien gaat het geld dan integraal naar je stad in plaats van naar een bedrijf dat zijn monopoliepositie misbruikt.