Met de MTB door de Kempen en het Hageland

Voor de paasvakantie hadden we geen grote reis in gedachten, maar een klein tochtje met de mountainbike. En alzo boekten we een tripje via Belgian Biking. De route voorzag in een driedaagse route Geel – Houthalen, Houthalen – Diest en van Diest terug naar Geel. In de prijs zaten 3 overnachtingen met ontbijtbuffet, 3-gangen diner, GPS-route en koffer nabreng service.

Afbeelding (klik voor meer detail) na registratie van GPS op topo-kaart: dag 1 (geel), dag 2 (blauw) en dag 3 (groen).

De route werd uitgestippeld door Erik Van Genechten, eigenaar van het Lodge hotel Roosendaelhof in Geel. Hij baseerde zich hiervoor op bestaande BLOSO-routes, plaatselijke MTB toertochten, aangevuld met eigen ervaringen. Het moet gezegd, het resultaat mag er zijn. Mijn favoriet was dag 1, waarbij je bijna het gevoel kreeg dat België alleen maar uit bos bestaat. Vooral de route aan het militaire domein in Leopoldsburg stak er bovenuit met zijn kunstmatig aangelegde heuvels, greppels en korte bochten tussen de bomen. Ideaal om de techniek wat bij te spijkeren (sindsdien jumpt mijn wederhelft ook vrolijk over boomstronken). Dag 2 bracht ons naar het Hageland, alwaar we meer het bos ruilden voor velden en venijnige klimmetjes. Dag 3 volgde de Netevallei terug richting Geel en vond ik zelf de minst gevarieerde. In totaal, verloren rijden en omwegjes inbegrepen, deden we een kleine 200 kilometer.

Afbeelding: detail topo aan kazerne Leopoldsburg

Overnachten en dineren gebeurde in het Lodge hotel van Geel, Houthalen-Helchteren en Diest. In Geel kregen we een eenvoudige kamer aan de straatkant en een voucher van 15€ voor een plaatselijke brasserie. Met de beste wil van de wereld, maar daar koop je geen 3-gangendiner mee. In Houthalen-Helchteren kregen we een (warme) kamer onder de zolder en een 3-gangendiner. Hier vonden we het vooral jammer dat het eten zonder vragen voor onze neus werd gezet. Bij de stoverij kregen we zo een kom frieten voorgeschoteld, iets waar ik na een paar uur sporten absoluut geen zin in heb. De bloemen gaan wel naar het Lodge hotel in Diest waar we een prachtige kamer kregen in het oude kasteel, en een heerlijke maaltijd (waarbij vooraf gevraagd werd of het ok was) in de brasserie van het hotel. Het was ook het enige hotel dat ons spontaan vroeg of we een lunchpakket wensten.

Wij betaalden 299€ pp. via Belgian Biking, maar het arrangement is ook rechtstreeks te boeken bij de The Lodge hotels aan 260€. De meerwaarde van Belgian Biking was in deze (weer) absoluut niets. We hebben meerdere keren voor het vertrek moeten bellen om gewoon een paar basiszaken te weten te komen. Mogelijks kan u dat vermijden door rechtstreeks bij The Lodge hotels te reserveren.

Over de prijs kwaliteit zijn we dan ook iets minder tevreden. In de flyer staat immmers “Na elke dagfietstocht (60 km) wacht je de luxe, comfort en gezelligheid van een driesterrenhotel. Historische locaties, heerlijke bedden, smakelijke diners en een overheerlijk ontbijt.” Wij vonden dat alleen het laatste hotel deze belofte helemaal waar maakte. Een aantal zaken zoals de mogelijkheid om een lunchpakket te vragen, afspoelen van de fietsen, douche op de eindbestemming voor vertrek, hebben we steeds vernomen toen we zelf al alternatieven hadden voorzien. Een simpele infobrochure zou hier veel verschil gemaakt hebben.

Het arrangement is te boeken via de Lodge Hotels of via Belgian Biking (40€ duurder, geen meerwaarde). Over Belgian Biking blijf ik mixed feelings hebben: goede reizen (heb er nu 5 gedaan), maar administratief gewoonweg een ramp. Jammer, want ik draag fietsvakanties meer dan een warm hart toe.

Maar goed, laten we ondanks de minpunten vooral het fijne MTB-parcours onthouden en de vaststelling dat de Kempen een verdomd mooie streek is, waar ze hopelijk goed zorg gaan dragen voor de natuur.