Self-scanning stress

Delhaize handscanner

Gaat u ook al eens winkelen in de Delhaize? Dan kent u vast de self-scanning winkelmethode. Bij de ingang indentificeer je jezelf met je klantenkaart aan de scannerswand en krijg je (automatisch) een handscanner toegewezen. Vervolgens kan de pret beginnen: elk item dat je koopt, moet gescand worden. Zodra je veel aankoopt, is het mijn ervaring dat er altijd wel één stuk bij zit waarbij je de medeling krijgt: aanbieden aan de kassa aub. Dat item moet dan aan de kassa toch door de kassierster nog ingegeven worden en mag dus niet vergeten worden.

Eenmaal klaar met de aankopen, ga je met de kar richting kassa. Daar beslist dan het computersysteem op basis van je klantenkaart of je gewoon mag afrekenen of alle items op de band moeten gezet worden ter controle. Aan dat controleren leek in het begin maar geen einde te komen trouwens. Pas na enkele keren proefdraaien, kreeg ik dan toch eindelijk het vertrouwen van meneer Delhaize.

Al vrij snel leverde dat self-scannen mij vooral veel stress op. Dan sta je aan de frisdranken in een gang waar maar 1 kar door kan, en rijdt er zowel voor als achter jou ook iemand met een kar. Dus de stilzwijgende afspraak in die gang is dat je kort stilstaat bij jouw product, inlaadt en weer verder rijdt. En iets verder begint het dan voor mij en kijk ik vertwijfeld in mijn kar. Heb ik wel alles gescand? Op de scanner staat het aantal artikelen, dus je kan best even controleren of het aantal op de scanner gelijk is aan het aantal stuks in de kar (wel onthouden dat er in de zak met limoenen 7 stuks zitten). En wat blijkt dan na de zelfcontrole, dat er inderdaad één stuk ontbreekt. Dus kar opzij, alle items overlopen op de scanner en dan vaststellen dat je de Coke Zero was vergeten.

Afgelopen week had ik het dus vlaggen aan de kassa. De kassierster keek streng en zei: “mevrouw, u bent één artikel vergeten. We gaan nu samen eens kijken wat u bent vergeten. De pot pickles mevrouw.” Oeps.

Ik zal nu in het systeem als “onbetrouwbaar” en “pickles-dief” staan. En weer moeten bewijzen aan de kassa dat ik wel alles netjes kan scannen. Maar gezien mijn self-scanning capaciteiten, denk ik dat ik maar weer ga overschakelen naar de gewone kassa. Er zijn er toch meestal genoeg open. Dan mag de kassierster weer tellen hoeveel limoenen ik in een zak heb gepropt. En wordt ook de pickles weer netjes betaald.

U zegt?
  1. Ho, ik ben een grote voorstander van self-scanning. Bij ons in de delhaize is dat nu gecombineerd met self pay kassas. Als je daar kan door doen ben je in 1 a 2 minuten klaar. Helaas is nog niet iedereen ervaren, dus soms staat er wel nog een rij.
    En ook makkelijk om extra geld af te halen, mooi geintegreerd in het proces.

    Maar die scanning stress, ik had dat in het begin ook. Maar dat veranderd wel, met het een paar keer te doen, en ik krijg nooit meer controle in mijn huis delhaize ..ik scan ook mooi alles. De enige keer dat het nog een beetje opletten is als we met 2 boodschappen gaan doen, met maar 1 scanner, da’s een beetje opletten.

    Ik ben een fan 🙂
    En fan van Delhaize for what it’s worth

  2. Jan says:

    Hey

    Ik ken het gevoel!

    Hier in Mechelen hebben ze trouwen het hele systeem in een nieuw kleedje gestoken.
    Bij het afrekenen kun je nu gebruik maken van 4 minikassa’s, waar je aan een automaat kunt afrekenen.
    Af en toe krijg je een rood signaal, dan komt iemand je controleren. De controleur scant dan ongeveer een 10 producten en kijkt of er per toeval iets tussen zit wat niet op je ticket staat.

    Groetjes
    Jan

  3. Wouter De Schepper says:

    Toen ik vroeger op de Martelaarslaan in Gent werkte ging ik daar in de Delhaize ongeveer elke dag self-scannend-winkelen.

    En neen, nooit heb ik eens iets vergeten te scannen. Zelf geen pot pickles. Hoewel: of ik echt nooit iets vergeten ben, kan ik eigenlijk niet zeker zeggen. Maar ik heb toch nooit controle gehad waaruit bleek dat ik een potentiële pickles-pot-pakker was.

    Mijn enige stressmomenten had ik toen ik de winkel binnen kwam en mijn klantenkaartje liet scannen. Vaak heb ik daar minuten lang staan zwaaien met mijn kaart voor die scanner. Van dichtbij en van ver. In een loodrechte hoek en schuin. Stil houden of wuiven met de kaart. Het duurde soms eeuwen voor ik de verlossende piep hoorde en een lichtje mij vertelde dat er ook die dag een scanapparaatje voor mij beschikbaar was.

    Geef mij dan maar de formule van Carrefour (vb. Carrefour GB aan de Nieuwe Wandeling) of Ikea. Je scant niet in de winkel, maar aan de kassa. Misschien heb je dan wel een iets langere rij aan de kassa. Maar in de winkel loop je tenminste niet te piepen als een kanarie.

    Groeten,
    Wouter

  4. lamazone says:

    Stress? Eenvoudig te vermijden:
    – Scanner nemen
    – Je aankopen doen, als had je geen scanner
    – Als je je aankopen gedaan hebt, alles in één keer scannen
    – Naar de kassa gaan
    – Klaar

  5. Bij ons zijn er wel zelfkassa’s waar je je producten zelf moet scannen, maar geen zelfscan tijdens het winkelen. Werkt op zich heel vlotjes, minder wachtrijen en je kan ook geld afhalen ed, maar je moet opletten dat je sommige stukken geen 2 of meer keren scant, wat gemakkelijk gebeurt als je het product opzij legt. Dan moet er toch nog een kassierster geroepen worden.

    Scannen tijdens het winkelen lijkt me idd verre van handig.

  6. zwans says:

    Je wordt vooral gecontroleerd:
    – in het begin
    – als je lange tijd geen selfscan gedaan hebt
    – na X aantal keren
    – als je naar een andere Delhaize gaat
    – willekeurig
    – en uiteraard als je dikwijls aankopen vergeet te scannen.

    Vroeger veel gebruikt, en ook dikwijls eens één ding op een kar van 100 stuks of zo vergeten. Op zich is dat geen drama, de winst door de lagere personeelskost is groter dan het verlies door (onbewust) niet-gescande artikels.

    Het is bij mij ook al gebeurd bij een controle ze mij minder aanrekenen, bijvoorbeeld barcode van brood scannen waar ik voor de zekerheid de duurdere variant nam.

  7. Nu is er eens een gemakkelijk systeem om de klanten vlugger te bedienen aan de cassa,maar de realiteit is gans anders het is veel te mooi om waar te zijn
    Meermaals kom ik aan de cassa en de kassierster is er juist niet(andere collega helpen) dan maar wachten te die er aankomt om dat toch alles uit de kar te moeten doen voor controle
    De tijd dat je verliest door te wachten en alles er uit te nemen ben je al lang bediend aan een gewone cassa
    De mensen die denken er tijd mee te winnen door de selfscan te gebruiken zijn er aan voor de moeite in tegendeel veel ergernis
    Ik ga er om de 2 dagen verse voeding kopen sinds de 9 de week van dit jaar voor kleine hoeveelheden voeding en heb mij nog geen enkele keer met een scan vergist maar toch moet ik 2 à 3 keer per week al mijn aankopen op de transportband leggen voor controle en blijkt dat er niets vergeten te scannen was
    Dus schaf dat systeem af en zet permanent een kassierster aan die kassa ben er zeker van dat je vlugger gaat bediend zijn

Trackbacks for this post

  1. Smetty's Soapbox » Blog Archive » Slowscan

Leave a reply.