Online aankopen: Pixmania.com

Voor de kerst besloten we een nieuw compact fototoestel te kopen. Een toestel werd gekozen, een verkoopskanaal geselecteerd. Niet bij de lokale fotoboer of Vanden Borre plaatsten we een bestelling, maar wel bij PIXmania.com.

Aangezien het niet om een SLR ging, maar wel om een klein toestel (Panasonic Lumix DMC-FX500) waar de verkoper geen toegevoegde waarde betekent, vond ik de prijs een belangrijker argument dan het verkooppunt. Bij PIXmania kochten we het toestel aan € 294 (exclusief verzendingskosten), bij de concurrentie lag de aankoopprijs nooit onder de € 375. Voor de verzending namen we de duurste optie  aan € 10,90. Voor dat geld krijg je een expresslevering binnen de 24-48 uur na aankoop (kerstaankopen konden op die manier tot en met 23/12 om 13u). Normaal kan de levering ook goedkoper, maar dan hadden we de camera niet meer voor kerst binnen.

Het pakje werd op tijd geleverd. We betaalden € 304,90. Tot daar het positieve nieuws.

Ik had 3 dagen voordien al eens dezelfde bestelling doorgevoerd, maar de verkeerde betalingswijze aangeklikt. Vraag mij niet hoe het komt, maar door 1 foute klik (dus zonder extra bevestiging) zat ik opgescheept met een bestelling via een niet-gewenste betalingswijze (via overschrijving). Ik kon de betaalwijze niet meer aanpassen en besloot onmiddellijk een online formulier in te vullen. Dat heb ik 3 keer gedaan. Ik heb evenveel keer geen antwoord gekregen. Na lang twijfelen heb ik de bestelling opnieuw ingevoerd (ik had geen alternatief verkooppunt gevonden). Tot en met vandaag heb ik geen reactie gekregen op mijn verkeerde bestelling en ze staat nog altijd in mijn account. Conclusie: PIXmania.com luistert niet naar de klant.

Een ander punt waar ik zeer ontevreden over ben, is het feit dat ze je proberen een “Zorgenvrije Aankoop Garantie” aan te smeren (zie schermafdruk 1 en 2). Als dat een ‘aan te klikken’ optie was, dan had ik er geen probleem met gehad, maar dat is het niet. Het heeft mij echt een paar minuten gekost voor ik die zogenaamde garantie uit mijn bestelling gekregen heb. Wat krijg je: oa. terugbetaling bij defect, terugname van materiaal en accessoires aan verlaagde prijzen. Volgens mij zijn ze wettelijk verplicht om materiaal terug te nemen dat bij de levering defect is (nadien is er nog de garantie van de fabrikant), dus daar €27,78 voor betalen is gewoon oplichterij. En voor je €27,78 terugwint aan accessoires aan verlaagde prijs (toch bij een dergelijke kleine camera) ga je toch ook al straf moeten inkopen lijkt mij.

Het was mijn 2e bestelling bij PIXmania.com, maar dit keer is het mij echt minder goed bevallen. Die “zorgenvrije aankoop garantie” is gewoon bedrog. Maar het ergste vind ik dat ze gewoon niet reageren op de vragen die je stelt als klant. Denk 2 keer na voor je koopt bij PIXmania.com.

U zegt?
  1. Goya says:

    Ik heb zelf een fototoestel besteld bij hun (augustus) en was eerlijk gezegd zeer tevreden over hun communicatie.
    Ik ergerde me enkel, net zoals jij, dood aan die “zorgenvrije aankoop” die standaard aan de winkelmand toegevoegd wordt.

  2. geert says:

    Fotokonijnenberg is the way to go

  3. Dries says:

    Ik heb onlangs een spiegelreflexcamera (Sony Alpha 200) gekocht bij digicamshop.be: scherpe prijs en gratis snelle levering (dag nadien).

    Daarvoor had ik reeds een netbook gekocht bij laptopshop.be (van het zelfde bedrijf) . Daar heb ik zelf ubuntu op geïnstalleerd en daar had ik wat problemen mee. Via de telefoons hebben hun medewerkers me zelfs daar meermaals mee geholpen.

    Erg tevreden dus.

  4. Smetty says:

    @Geert @Dries
    Ik heb eens gekeken voor het toestel dat ik gekocht heb.
    Fotokonijnenberg heeft lage prijzen met € 10 verzendingskosten, digicamshop heeft een iets hogere prijs, maar gratis verzending. Twee interessante links. Bedankt!

  5. Edwin says:

    De service is inderdaad op het randje af. Een aankoop doen is niet gebruiksvriendelijk, er komt wat zoekwerk aan te pas en inderdaad voor je het weet staan er (ongewilde) extra’s op de bon ( zorgenvrije aankoop) die zéér moeilijk te herroepen zijn.
    Mijn advies: enkel kopen bij pixmania als de prijs beduidend voordeliger is en dan maar hopen dat ze je aankoop niet bij de buren leveren zoals bij mij..

  6. Jerre says:

    Ik had overlaatst een GPS bestelt bij Pixmania. Ik betaalde met VISA. De verzending zou tot 3 a 4 werkdagen in beslag nemen.(was enigste optie dat ik kon kiezen). Na 6 werkdagen begon ik mij toch af te vragen waar mijn bestelling bleef, dus checkte ik mijn Pix account. Tot mijn grote verbazing was mijn bestelling nog niet eens gevalideerd. Besloot dan maar een e-mail te sturen en kreeg volgend antwoord:

    ” Geachte klant,

    De bestelling is nog niet gevalideerd, omdat wij U per mail verzocht hebben contact met ons op te nemen. Zo lang dit niet gebeurdt is kunnen wij de bestelling niet valideren. ”

    Uiteraard wist ik hier geen knert meer bij. Soort dergelijke e-mail heb ik NOOIT ontvangen. Na wat heen en weer ge-email:

    Uiteindelijk bleek dat Pixmania af en toe steekproeven doet om VISA fraude tegen te gaan. Maw ik was verplicht om een kopie van mijn identiteitskaart en kopie van een bankuitreksel door te sturen, anders zou mijn bestelling niet gevalideerd worden.

    Een hele hoop onzin dus. Maw de klant moet opdraaien voor hun gebrek aan internetbeveiliging.

    Dit dreigement maakt uiteraard niks indruk. Besloot dan maar maar mijn bestelling te annuleren en een terugbetaling te vragen, hetgeen -weliswaar na de 2de poging- ook gelukt is.
    Zulke gegevens ben ik enkel bereid door te sturen naar bank – en verzekerings instellingen of reismaatschappijen. Laat staan de moeite die het mij nog eens kost.

    Uiteindelijk dan maar bestelt bij http://www.gpsshop.be/ . 26,5 euro duurder. En GPS stond hier zowat 12 uur na mijn bestelling. Het kan dus ook anders.Maar voor goede service dien je te betalen.

  7. Kris says:

    Door google hier ook terecht gekomen, pixmania met hun Zorgenvrije Aankoop Garantie, gewoon schandalig!

    Dat is waar ze marge voor hebben op producten, zo maken ze kunstmatig hun prijzen lager!!! en dan krijgt ge ineens de verassing te zien als je effectief wil bestellen.

    Ik weet in ieder geval dat ze hun Zorgenvrije Aankoop Garantie in hun zorgenvrije plek waar het licht niet schijnt kunnen steken!

    Dees kost ze een bestelling van +-780€ (exclusief de opgedwongen producten)

  8. Marcus Ampe says:

    Als alles goed loopt lijkt er geen vuiltje aan de lucht en kijken de mensen wel eens over de latere aflevering dan eigenlijk zou kunnen voor wat zij betalen voor de aflevering.
    Maar als het artikel niet deugt komen de poppen aan het dansen. De vingers van Pixmania waren wel vlug om het geld te ontvangen maar zijn niet vlug en zeker niet handig om de post te behandelen.
    Hun braderij prijzen ondermijnen echter de zaken die het wel ernstig menen en doen meer kwaad aan de webverkoop sector dan goed. Het is onbegrijpelijk dat zij het erkenningsteken mogen dragen van de Consumentenbeschermingsdienst voor Verkoop op afstand.

    Lees meer er over: http://marcusampe.wordpress.com/2011/02/16/pixmania-onwaardig-webverkoper/ & http://marcusampe.wordpress.com/2011/02/18/er-zijn-er-die-liever-lastige-klanten-hebben-dan-gelukkige/

  9. Marcus Ampe says:

    Na wat heen en weer geschrijf met enkele Pixmaniamedewerkers is alles uiteindelijk tot een goede oplossing gekomen. Lees de commentaren op de artikelen http://marcusampe.wordpress.com/2011/02/18/er-zijn-er-die-liever-lastige-klanten-hebben-dan-gelukkige/ & http://marcusampe.wordpress.com/2011/02/16/pixmania-onwaardig-webverkoper/
    Uit de postings kan ik opmaken dat Pixmania er zal aan werken om een betere afhandeling te krijgen als er iets mis is met de goederen. Wij zullen deze zaak verder moeten opvolgen en mensen die nog problemen hebben als er iets mis was met de geleverde goederen zouden dit algemeen kenbaar moeten maken. De consument mag niet bang zijn dat anderen zouden denken dat hij in het ootje is genomen en daarom beter stil zou blijven. De stem verheffen is mede andere consumenten beschermen indien er wanpraktijken zouden optreden. In de nieuwe branche van de internetverkoop zal men de eerste jaren sowieso een opkuis moeten doen zodat kapers uit de weg worden geruimd en zij die het ernstig menen een kans krijgen om te slagen.

Trackbacks for this post

  1. Smetty’s Soapbox » Blog Archive » Online aankopen: Proxis.be
  2. Smetty’s Soapbox » Blog Archive » Online aankopen: Proxis.be
  3. Smetty's Soapbox » Blog Archive » HTC Desire

Leave a reply.