Barcamp Brussels: Blogs & Advertising

Afgelopen zaterdag was er terug een Barcamp in Brussel (mijn fotoset op Flickr). Onder de aanwezigen een hoop oude bekenden, maar ook een duidelijke aanwezigheid vanuit bepaalde bedrijven. Er waren maar liefst 3 initiatiefnemers rond “advertising & weblogs” aanwezig.

Spelers:

Enkele kenmerken (ik prentendeer niet volledig of juist te zijn) van bovenstaande initiatieven in Excel naast elkaar gezet:

Kenmerken

De Blogoloog van Maarten Schenk is enerzijds interessant omwille van zijn opzet om alle Vlaamse blogs te indexeren (ook Blogium doet dit), anderzijds kunnen surfers via de blogoloog allerhande zoekopdrachten uitvoeren. De gegenereerde logs en zoekopdrachten, in combinatie met een aantal Schenk scriptjes, bieden de mogelijkheid om data a la carte uit te destilleren die interessant kunnen zijn voor marketeers.

Sinds kort is het mogelijk om de blogoloog te integreren op je weblog. Mooi meegenomen hierbij voor Maarten, is dat hij op die manier inzicht krijgt in alle bewegingen op die betreffende blog.

Met Enchanté benadert Doggybites (tot op heden vooral gekend via de productnaam Adhese) de bloggers als volgt: bloggers zijn helden (individuen). De nadruk bij de profilering ligt hier dus op het schrijversprofiel. Via een categoriesysteem stelt het bedrijf de adverteerder in de mogelijkheid om op het systeem aangesloten blogs te adverteren. Onder de naam Adhese wordt een eigen bannersysteem verkocht.

Over Metatale heb ik eerder al geschreven. Het project was tijdens Barcamp nog niet in een fase voor verdere toelichting.

Attentio was niet aanwezig op Barcamp. Informatie is wel te vinden op de bedrijfssite en de eigen weblog. Uit die informatie onthouden we dat het bedrijf diensten aanleverd aan bedrijven op gebied van brand monitoring, buzz reporting en allerhande statistieken. Bij het doorlezen had ik een beetje een “PR bureau 2.0”-idee.

Vier Belgische bedrijven springen dus op de nieuwe markt, elk met hun eigen sterktes en zwaktes:

Capture blogads 2

De Blogoloog heeft Vlaanderen als specialisatie. Ik geloof dat dit zowel de sterkte als de zwakte van het project zal betekenen. Daarnaast stel ik mij ook vragen bij de relevantie van bepaalde data. Hiermee bedoel ik niet de kwaliteiten van Maarten, maar wel het type bezoeker van de blogoloog. Is die voldoenden relevant voor een adverteerder?

Doggybites verkoopt via Adhese campagnesoftware en heeft via Enchanté een eigen blogregie. Een interessante combinatie. Met Enchanté krijgt de adverteerder blogstatistieken (bezoekers, conversie) die geen enkele andere speler uit het lijstje kan voorleggen. Bij de nadelen noteren we zeker dat het aantal aangesloten blogs vandaag eerder gelimiteerd is (160).

Over het idee achter Metatale (voor zover bekend) heb ik al een aparte post geschreven. Als nadeel noteerde ik daar mijn vraagtekens bij het concept van influencers. Het bedrijf is nog niet echt van start gegaan, dus meer dan een paar bedenkingen zijn hier nog niet mogelijk (en gepast).

Over Attentio kan ik ook alleen maar een paar assumpties formuleren. Wat ik me afvraag is of Attentio ook deelneemt aan conversaties (hetzij direct of indirect via de klant) of deze alleen maar registreert. Alleen registreren lijkt mij op lange termijn niet voldoende te zijn.

Ik ben zeker benieuwd naar de leefbaarheid van bovenvernoemde bedrijven. Iemand zal interesse moeten hebben in de geleverde data (diensten) en ervoor willen betalen. In een tweede fase zal de adverteerder nog moeten bereid gevonden worden om te adverteren op de sociale media sites. Interesse voor de data en de wil om te adverteren hangen natuurlijk samen. Daarnaast zal het ook belangrijk zijn dat men het bos door de bomen blijft zien (of was het nu de bomen door het bos?). Te veel spelers zal in elk geval nefast zijn (zie ook de clearchannel blognetwork van Corneel).

Het goede nieuws voor bovenstaande bedrijven is dat we nog maar aan het begin van een (r)evolutie (denken we alvast verlekkerd aan al die GSM’s die op een dag mobiel zullen internetten) staan. Deze communicatiewetenschapper kan alleen maar genieten van zulke interessante tijden..

U zegt?
  1. Erlend says:

    Mooie roundup!

  2. Ja, ook leuk is dat die bedrijven met elke BarCamp een stapje verder staan. Ik verlang dus eigenlijk wel om de volgende episodes te lezen. Binnen een half jaar? binnen een jaar? Is Vlaanderen groot genoeg voor al deze bedrijfjes? Komen er samenwerkingscontracten/huwelijken? Als die reclamejongens de volgende keer nu ook nog hun vrouw meebrengen, dan kunnen we er een echt ‘Mooi en Meedogenloos’ verhaal van maken 😉

  3. Blogregie… Nog nooit van gehoord, op zoek naar de betekenis, maar mijn woordenboek en zelfs Google kennen het niet (0,00 resultaten)!
    Maar wel een mooi woord en binnenkort dus ook te vinden via Google. Hoogste ranking verzekerd 🙂

  4. John Baeyens says:

    Gelukkig maar dat je nog nooit van Blogregie gehoord hebt. Er zijn toch ook geen ‘reality TV’ regies?

    Nochtans is Adhese de meest verkoopbare boite. De jongens maken van hun relatie als agentschap met de Bloggers (their heroes) een SCA. Dikke quatsch natuurlijk; ze verkopen pageviews als elke andere regie. Daarbovenop zijn Bloggers zo ijdel dat ze (nog) geen vragen stellen over de value chain ($) adverteerder > agentschap (eg. DVG) > Adhese > Blogger. Marge dus.

    ‘Echte’ regies hebben vandaag geen tijd om 2 secretaresses mailkes te laten sturen naar de Bloggers met trafiek. De PM zu zo’n plan niet verkocht krijgen op bij de bonzen. Geen segmentatie etc..
    Zie: http://blog.johnbaeyens.com/2007/05/kijkerspubliek/john/

    Maar ‘t is bon ton om als agentschap aan uw account te zeggen dat er ook 2% van ‘t budget “op de blogs” zit. Geen marketing manager die inzit over rapportering zoals die bij traditionele media gevraagd wordt en ‘t agentschap is ‘bij de tijd’.

    Als Adhese erin slaagt om in deze flou artistique (het weze hen gegund: ‘t leven is voor de rappen en de slimmen) kunnen ze misschien net voldoende kritische massa hebben om overgenomen te worden door een echte regie wanneer die interesse krijgen; als ze die al uberhaupt krijgen. Want Blogs, althans diegene die Adhese nu in portfolio heeft, zijn per definitie niet segmenteerbaar. Maar dan zijn er blogs zoals behive.be van Ine; Adhese zal wel slim genoeg zijn dat soort (ook / meer) in portfolio te nemen.

    Metatale lijkt me veel delicater. Dat lijkt een beetje op de pooier die wil bewijzen dat z’n meiden maagd zijn.

  5. John Baeyens says:

    Want uiteindelijk zijn het de uitgaven zoals jttp://www.bright.nl waar adverteerders oor naar hebben. Omdat die weten wat segmenten zijn, wat meten is en vooral… wat journalistiek is:
    http://www.vanderzande.com/mags/journalist.html

    Alle andere epo taktieken vallen uiteindelijk door de mand:
    http://blog.johnbaeyens.com/2007/05/i-would-kill-for-my-7pr/john/

  6. Heb je ‘t gezien? Heb je ‘t gezien?
    Nieuwe versie van Google analytics en wat gebruiken ze voor PDF generatie?
    http://analytics.blogspot.com/2007/05/new-version-of-google-analytics.html

  7. Hi, sorry I didn’t make the Barcamp, wish I could speak Flemish and comment well on the commentary above, I’ll get one of the guys to enter the discussion. Cheers, Simon

Leave a reply.