MetaTale. Zinvol voor Vlaanderen?

Als Netlash Bart een nieuw initiatief rond sociale media aankondigt, dan gaan we nieuwsgierig kijken. Even situeren:

Het Gentse MetaTale lanceert als eerste bedrijf in Europa een dienst om de invloedrijke gebruikers van sociale media (weblogs, social networking sites, …) op te sporen.

De voorbije maanden is er in Vlaanderen heel wat gesproken over de belangrijkste blogs en de daaraan gekoppelde blogpersoonlijkheden. Dat leverde leuke en interessante lijstjes op, maar door de eerder subjectieve samenstelling ervan werd
voorbij gegaan aan het grootste gedeelte van de blogosfeer. Bloggers die weliswaar niet zo prominent naar voren treden,
maar die binnen hun eigen netwerk als invloedrijk worden beschouwd. Denk daarbij maar aan de bruisende activiteit op
de Skynetblogs of de hechte community Seniorennet weblogs. MetaTale gelooft dat ook daar – en misschien wel vooral
daar – gezocht moet worden naar invloedrijke blogs.

De whitepaper opent met de bedenking dat de meeste bloglijstjes (Clickx, Bwards…) subjectief zijn en enkel een weerspiegeling geven van een bepaald blognetwerk dat onmogelijk de volledige Vlaamse blogosfeer kan zijn (niet zo gek als je uitgaat van een totaal van pakweg 50.000 blogs). Zelf heb ik er bijvoorbeeld totaal geen idee van wat er in de community van Skynetblogs, Seniorennet, bloggen.be of MSN Spaces gebeurt.

We lezen verder:

Daarom maakt MetaTale gebruik van objectieve data. Cijfers die vervolgens worden geanalyseerd met behulp van
wetenschappelijke algoritmes.

De sociale wetenschapper in mij fronst nu de wenkbrauwen. De adjectieven “objectief” en “wetenschappelijk” kunnen kloppen, maar dat kan alleen in het geval van een heldere en correcte methodiek en die kennen we vandaag naar mijn weten niet. Op zich hoeft een algoritme trouwens helemaal niet wetenschappelijk te zijn om voor de halve aardbol belangrijk te zijn. Als Google zijn algoritme aanpast, dan is dat bijna wereldnieuws. Over de methodiek (en dus ook de mate van objectiviteit en de mate warin wetenschappelijk hier van toepassing is) van MetaTale valt er echter voorlopig weinig te zeggen, maar het zou evengoed kunnen dat we dat “recept” of die “geheime sleutel” nooit zullen kunnen (of mogen) inkijken.

Over de 3 gebruikte algoritmes:

MetaTale laat drie complexe algoritmes los op een website: locatie (waar is de website gelocaliseerd?), thema (over welke thema’s gaat de site voornamelijk?) en invloed (hoeveel invloed heeft de site en op welke thema’s?).

MetaTale analyseert dus de locatie, het thema en ook de invloed die een blog heeft. Bij locatie en thema kan ik mij iets voorstellen, maar met de parameter “invloed” heb ik meer moeite. In de whitepaper worden een aantal factoren genoemd die de top influencers gemeenschappelijk hebben: aantal posts, aantal comments, aantal uitgaande links en het aantal binnenkomende links. Er ontbreken mijn inziens toch nog minstens 2 zeer belangrijke parameters: wie is de schrijver en wie is de lezer (dit zowel kwalitatief als kwantitatief).

Volgens mij is de “invloed” die een blogger heeft heel vaak rechtstreeks gelinkt aan zijn werkgever en/of de job of positie die hij uitoefent binnen een bepaalde community. Zou Maarten Schenk evenveel invloed hebben mocht hij niet bij Six Apart werken, maar geiten kweken in Limburg (ik wil hier geen afbreuk doen aan Maarten zijn kwaliteiten)?

En als je even nadenkt over uitgaande en binnenkomende links, dan kom je bij bloggers uit. Zijn dan alleen bloggende lezers belangrijk of is een blog die dagelijks gevonden wordt in Google door een paar 1000 (eenmalige) lezers ook interessant? Bestaan er Skynetblogs of MSN Spaces die 10.000 lezers per dag hebben? Ik denk ook spontaan aan blogs zoals Tender Feelings. Dat is het type blog waar je zelden iets over leest in de traditionele bloglijstjes, maar dat wel constant opduikt in de Google resultaten.

Omdat bijna elke blogger een andere statistiek-tool gebruikt, is kwantitatief vergelijken bijna onmogelijk. Hiervoor kijk ik al een tijdje vol verwachting naar Adhese (zij registreren vandaag al het aantal bezoekers op deelnemende blogs). Of de statistieken van Adhese correct zijn weet ik niet, maar het is wel een uniform meetinstrument bij alle aangesloten bloggers. Dat tenslotte niet alleen het aantal lezers telt hoeft geen betoog meer, wie je lezers zijn, is minstens even belangrijk (zowel de doelgroep als hun profiel).

Mijn eerste indruk is dus dat tools zoals MetaTale kunnen helpen bij het thematisch bepalen van interessante blogs, maar dat een verdere analyse van het profiel van de schrijver en de lezer, alsook het aantal bezoekers noodzakelijk zal zijn om de interessante blogs te bepalen. De combinatie met een uniforme bezoekersstatistiek lijkt mij hier dan ook een must.

En zo kom ik dan bij het meest besproken onderdeel van MetaTale: de Top 100. Hoe relevant is die eigenlijk?

De MetaTale tool kan je gebruiken om thematisch invloedrijke bloggers te lijsten, maar de top 100 toont “enkel een sortering volgens algemene invloed”. De top 100 is dus een lijst (hoewel niet exclusief) op basis van het aantal posts, het aantal comments, het aantal uitgaande links en het aantal binnenkomende links? In hoeverre verschilt die dan van de “subjectief samengestelde” lijstjes? Waar staan trouwens die ongekende “invloedrijke Skynet- en Seniorenblogs in de top 100 die bruisen van de activiteit”? Bestaan die eigenlijk wel in Vlaanderen? Europa is vast groot genoeg voor MetaTale, maar ik vraag me af of het zinvol is in Vlaanderen.

Note: ik sta niet met deze blog in de top 100, maar schrijf wel op 2 blogs uit de genoemde top 100 lijst (edublogs.be op 25 en gentblogt op 1). Een kritische noot is altijd gevaarlijk voor kleine bloggers-tenen, maar ik mag hopen dat de MetaTale mannen daar tegen kunnen.

U zegt?
  1. LVB says:

    “Zou Maarten Schenk evenveel invloed hebben mocht hij niet bij Six Apart werken, maar geiten kweken in Limburg?”

    Volgens mij wel, ja. Tenminste, als de inhoud en de output van zijn brein dezelfde zouden zijn als nu (en die inhoud en output hebben mijns inziens weinig te maken met het werk dat hij doet). En ik denk dat, als Maarten niet voor SixApart zou werken, hij toch nog blogoloog.be en blogologie.be zou gemaakt hebben.

  2. Smetty says:

    Stel dat de input en output van iemand zijn brein gelijk blijven, dan zijn er toch ook nog de contacten die je opdoet of de inzichten die je krijgt via klanten en collega’s?

    Ik heb nu Maarten als voorbeeld genomen omdat hij voor een erg groot en internationaal social media bedrijf werkt, maar je kan het evengoed doen voor (maar niet allemaal) beroepen.

    De fotograaf van dekrantenredactie die blogt, de supermarkt manager die blogt. Dat zijn toch parameters die een rol kunnen spelen…

  3. Als ik niet bij Six Apart had gewerkt, dan zat ik nog bij Skynet of bij een ander bedrijf dat iets met bloggen had te maken waarschijnlijk. De Blogoloog en Blogologie waren dan waarschijnlijk ook wel ontstaan, zij het in een andere vorm. Langs de andere kant, chaostheorie en zo, ik had inderdaad net zo goed geitenboer kunnen zijn, of politicus, of allebei 🙂

    … en dan had ik waarschijnlijk een kick-ass geitenblog of politieke weblog gehad, dankzij mijn netwerk in de wondere wereld van de geitenhoederij en/of politiek.

  4. En toch heeft Smetty gelijk…
    Ik had hier een hele tekst geschreven over ‘inteelt’ en een uitleg over de vermeende ‘klikfraude’ bij Michel, maar zoals Smetty het zegt: het heeft weinig zin om op tenen te trappen. Laten we het gewoon zijn beloop laten 😉

  5. CraHan says:

    @Bruno: ik was eigenlijk van plan om de term ‘circle jerk’ te gebruiken, want inderdaad de bekende blogclubjes gaan altijd aan de top van dergelijke lijsten verschijnen net omdat ze continue naar elkaar linken.

  6. Bart says:

    Smetty: “De top 100 is dus een lijst (hoewel niet exclusief) op basis van het aantal posts, het aantal comments, het aantal uitgaande links en het aantal binnenkomende links?”

    Nee, absoluut niet. De eigenschappen die je opnoemt zijn gevolgen, geen oorzaken. We zien dat blogs met hoge MetaTale invloed-rank, vaak meer posts, meer comments, meer in- en uitgaande links hebben. Omgekeerd is het niet zo.

    MetaTale berekent de ranking op een groot aantal factoren – maar het is niet zo dat als je veel posts hebt dat je automatisch hoog scoort.

    We proberen inderdaad verder te gaan dan de standaard PageRank; we proberen die schrijver en lezer te detecteren. En dit op een geautomatiseerde, meetbare manier. Links zijn daar één van de hulpmiddelen in.

    Bezoekersaantallen daarentegen: die zien we als niet objectief meetbaar (toch niet door een gecentraliseerde dienst – Adhese komt in de buurt maar heeft slechts een héél kleine fractie van die 55000 blogs in portefeuille). Bovendien geloven we niet dat bezoekersaantallen (alleen) de invloed weergeven.

    Ik herhaal het voorbeeld dat ik ook al elders gaf:
    “We zijn er wel van overtuigd dat bezoekersaantallen niet alles zeggen. Je kan invloedrijk zijn zonder duizenden bezoekers; en het is niet omdat je duizenden bezoekers hebt dat je invloedrijk bent.

    Stel (dit is zuiver hypothetisch): blog X heeft twéé lezers, Michel van blog.zog.org en Pietel van pietel.be. Beiden respecteren blogschrijver X, en lezen met interesse wat hij schrijft – en nemen soms iets over.
    Is blogschrijver X dan minder invloedrijk, of meer invloedrijk?

    Omgekeerd – als het gaat over pakweg celtherapie, ga jij dan het advies en de mening volgen van Zatte Vrienden? ”

    Langs de andere kant: zijn de top blogs die we eruit gehaald hebben niet degene met de meeste bezoekers? Zonder dat we het bezoekersaantal wisten?

    Bezoekersaantallen zijn voor mij een secundair effect van invloed, niet de oorzaak. Wie over langere tijd invloed heeft, zal automatisch bezoekers krijgen.

    Over de top 100 lijst: voor mij is die *eigenlijk* waardeloos. Invloed is onlosmakelijk verbonden met thema en locatie. Een ‘algemene’ lijst van invloed zegt niets. De echte waarde van MetaTale zal erin liggen dat je invloedslijsten per thema/locatie kan genereren. En die zullen betalend zijn.

  7. CraHan says:

    @Bart, ok, maar zul je dan niet het effect hebben dat bijvoorbeeld de gentblogt mensen, die elkaar ook wel in real life tegenkomen, elkaar gaan lezen net omdat ze elkaar kennen en niet zozeer omdat de content interessant is?

    Meer in de zin van, ‘k zal eens die mens op mijn blog vermelden omdat het een toffe pee is en niet zozeer omdat zijn schrijfsels goed zijn?

  8. Bart says:

    CraHan, en is dat ook niet een vorm van invloed? Is invloed louter gebonden aan diepgravende inhoud?

  9. Smetty says:

    @Bart: “Over de top 100 lijst: voor mij is die *eigenlijk* waardeloos. Invloed is onlosmakelijk verbonden met thema en locatie. Een ‘algemene’ lijst van invloed zegt niets. De echte waarde van MetaTale zal erin liggen dat je invloedslijsten per thema/locatie kan genereren.”

    Dat was nu eens exact mijn punt. Maar als die top 100 lijst eigenlijk waardeloos is, waarom maak je hem dan?

    In elk geval, er zijn zo al (te) weinig Belgische technologie start-ups en initiatieven. Ik wens jullie dan ook veel succes. Echt.

    @Maarten: die kick-ass geitenblog hebben we misschien op een later tijdstip nog van je tegoed 😉

  10. Vraag is waarom je de invloed wenst te meten.

    Indien puur antropologisch, dan heeft het misschien wel zin.
    Indien met commerciële doeleinden, dan niet.

    Indien die pool een specifieke niche vormt waarop repetitieve ads zin hebben (bvb voor congressen), dan is dat niet zo’n probleem. Als het echter gaat om een eerder lukraak tot stand gekomen ‘incrowd’ gaat zonder specifieke focus, dan is het enkel op korte termijn interessant.
    Op lange termijn krijg je op den duur overbevissing van één en dezelfde pool; ik denk dat Google intertijd het woord ‘klikfraude’ hanteerde om dergelijke ‘cirkel-sites’ te weren (ze hebben die alleszins goed in kaart gebracht als Michel zijn ads zelfs niet naar sites van familieleden kan overbrengen).

    Ik weet niet of de vergelijking opgaat, maar men probeert op een gelijkaardige manier het succes van Open Source producten te meten. Tot de parameters behoort bvb het aantal downloads van het product. Het spreekt vanzelf dat ik met iText daardoor benadeeld ben: iText wordt met massa’s OS producten verscheept, maar de downloads van die producten waar iText in zit (en mee gedownload wordt), worden niet meegerekend als iText downloads. Het gevolg is dat marketeers op basis van deze (foutieve) statistieken de invloed van iText verkeerd inschatten. Een enquete onder developers geeft een veel duidelijker inzicht. Daar scoort iText stukken beter.

    Bekijk het zo: stel dat je de invloed van een TV-programma wenst te meten, waar ga je je bij voorkeur op baseren? Op kijkcijfers of op waarderingscijfers?

    Ik denk dat gebruik maken van een algoritme om ‘invloed’ te meten niet de juiste benadering is. Je kan er veel nuttige weetjes uit halen, maar ‘invloed’ kan je eigenlijk alleen meten door (eerlijk ingevulde) enquetes bij lezers (geen idool-toestanden).

    Door welke blog word je beïnvloed en vooral: waarom?

  11. Ik heb er toch ook bedenkingen bij. Invloed heb je, op je lezers. En dus moet het “wie” en het “hoeveel” een belangrijke parameter zijn.

    Als je de lijst bekijkt, dan zie je dat een blogs in clustertjes goed scoren?

  12. CraHan says:

    @Bart: maar wordt het dan niet quasi onmogelijk om als buitenstaander een voet tussen de deur te krijgen bij die blogs?

  13. Bart says:

    Bruno, hetgeen jij beschrijft is *exact* wat MetaTale zal doen. En da’s ook de reden waarom de gepubliceerde top 100 lijst waardeloos is (behalve voor de ego’s van de bloggers).
    In MetaTale zal je lijsten kunnen genereren binnen bepaalde locatie, binnen bepaald thema, gesorteerd op influence. Bijvoorbeeld: “geef me alle blogs die invloed hebben in Vlaanderen over het thema gsm’s”.
    Invloed is voor ons onlosmakelijke verbonden met thema en locatie -> ‘waarover’ en ‘bij wie’. “Locatie”: beschouw het niét als een grondgebied…

    En ik blijf er bij: ‘hoeveel’, bezoekers, is niét de oorzaak van invloed – het is een gevolg.
    We plannen wel initiatieven om bezoekersaantallen te meten, maar zijn er tegelijkertijd zeker van dat dit niet over de hele lijn zal lukken. De cijfers die we zullen vergaren, zullen we in ons cijfer mee opnemen.

    En als het over ‘enquetes’ gaat (‘door wie wordt je beïnvloed?’), dan spreek je over manueel werk. We willen juist die long tail gaan bespelen (ga je alle 55000 Vlaamse bloggers interviewen?).
    We denken goed na over waaruit je invloed kan afleiden – bv. is het quoten van iemand niet een teken dat je door die iemand beinvloed wordt?

    Oh, en CraHan, het is perfect mogelijk om als buitenstaander binnen te komen. Je hoeft niét gelinkt te worden door de top 20 om zelf in de top 20 te geraken. (Denk aan The Long Tail.) Verzamel genoeg bloggers uit de diepe 50.000 reeks die jij beïnvloedt, en zie hoe snel je MetaTale Ranking zal stijgen.

  14. Aha, thanks for the clarification.

    Die top 100 is dus eigenlijk meer een soort lokaas om de aandacht te trekken 😉

  15. Frank says:

    Bemerk trouwens hoeveel skynetbloggers er in de top 100 zitten. Ok, praktisch geen in de top-20, maar toch heel wat in de subtop. Ik denk niet dat de meeste van die mensen “clusterbloggers rond gentblogt.be” zijn.

    @Bruno: om even in je FOSS analogie te blijven: in ons algoritme proberen we net wel jouw punten te geven voor de afgeleide producten waarover jij invloed hebt.

  16. @Frank: Dat meende ik al begrepen te hebben uit de uitleg van Bart. Het is een moeilijke oefening, maar wel een heel interessante.

  17. Bart [Van Belle] says:

    ‘k vraag me trouwens af waar de blogs van DSO gebleven zijn.

    Qua invloedrijk kan dat toch tellen?

    —————————-

    Note door Smetty: ik heb de achternaam erbij gezet, omdat ik vraagtekens zie op andere blogs, bij de echtheid van de comment auteurs op mijn blog

  18. Beo says:

    Wel, de hype is er in ieder geval al en direct groot genoeg… 🙂 Benieuwd wat het vervolg gaat brengen en of de gelegenheid er zal komen die “algoritmes” zelf meer in detail te beoordelen.

  19. Els says:

    Even ertussen meppen: ‘die van Gentblogt die zijn veelal met ofwel hun werk ofwel met Gentblogt bezig:-) Weinig tijd om de blogs van onze collegae Gentbloggers te lezen, al doen we ons best. Kijk: ik heb zelfs heel deze post gelezen met àlle berichten, en ik quoteer deze blog dan ook als behoorlijk influential wat Metatale betref!

Trackbacks for this post

  1. Not So-So Blog : the official blog » Blog Archive » Trust through association
  2. Maker top-100 noemt webloglijst waardeloos « Journalinks
  3. Much ado about a Top 100 « Ecce Homo
  4. Internauten sneller dan professionele media « Talk of the Town
  5. Webmaster Ar?ivi » Internauten sneller dan professionele media
  6. » MetaTale - Codeboy.be || ZoekmachineMarketing | SEO | SEA | Adwords
  7. Smetty’s Soapbox » Smetty stats in april
  8. Smetty’s Soapbox » Barcamp Brussels: Blogs & Advertising
  9. Smetty’s Soapbox » Blog Archive » Netwerken met Managers 4 Managers (M4M)
  10. Getwist en Gezeur » Blog Archive » Mavens en Connectors, Memes en het Metatale algoritme
  11. Huug & Druug » MetaTale (the sequel)

Leave a reply.