Bang voor de bloggers?

Gisterenavond (het kan ook vanochtend geweest zijn, afhankelijk van hoe je het bekijkt) sprak iemand mij aan over Fanta. Oud nieuws dacht ik. Maar neen, het had in de Zeewacht gestaan. “Nu heeft geheel West-Vlaanderen dat gelezen” klonk het bijna verwijtend naar mij. Ik heb geprobeerd om in de online editie van de Zeewacht het artikel te vinden, maar helaas…

Bij LVB vond ik een verwijzing naar een column (alleen met abo) in De Standaard over de Fanta actie en web2.0 in het algemeen, geschreven door Dominique Deckmyn. Hij, de traditionele goedschrijvende journalist, heeft het duidelijk niet begrepen op ons (of als ik voor mezelf moet spreken “ik”) door een frisdrank te corrumperen bloggers. Er volgt een opsomming van alles wat fout is aan web2.0: we zijn niet objectief (je moet al een oude krokodil zijn en er niks van snappen om te denken dat een blogger objectief is), gaan op eigen houtje in de fout (verwijst naar bloggers die niet vermelden dat ze geïnvesteerd hebben in het topic waarover ze bloggen, iets wat bij traditionele journalisten ook nog nooit voorgevallen is natuurlijk). En zo gaat het verder: gadget blogs worden gevuld door de fabrikanten (die eerst een tekst met spelfouten gemaakt hebben zodat het lijkt op een blogpost) en het resultaat van veel blogs zijn “de meest tenenkrullende slechte teksten die ooit in gelijk welk medium gepubliceerd zijn”.

Ik proef de woorden van een gefrustreerde journalist. Als afsluiter nog volgend citaat: “Mijn eigen advies aan alle bedrijfsleiders en de meeste politici: als uw media-adviseur u aanraadt om een blog te schrijven, stuur hem dan wandelen.”

Het klopt dat niet iedereen moet gaan bloggen en dat er veel geschreven wordt dat het lezen niet waard is. Maar ik vind dat een hoofdredacteur van een technisch blad toch een iets genuanceerder visie zou mogen hebben dan Dominique Deckmyn. De discussie traditioneel journalist -blogger is toch al erg belegen ondertussen. Alle media ondernemen stappen richting “blogosfeer”, maar vooral naar een online verlengstuk. De standaard heeft een online editie en onderhoudt een aantal blogs. Belgacom en Telenet distribueren TV nu online enz. Feit is dat de oplage van kranten blijft dalen en titels verdwijnen uit de markt.

CIM-cijfers over de oplage van Smart Business Strategies heb ik niet gevonden. Het is ook het enige blad dat ik gratis thuis in de bus krijg. De uitgever van Smart Business Startegies, Minoc Business Press, geeft ook CLICKX en PC Magazine uit. Dat laatste blad is volgens mij een titel die snel zou kunnen verdwijnen omdat het geen toegevoegde waarde meer heeft ten opzichte van informatie op het net. Aan de online kant heeft de uitgeverij ZDnet en GAMESPOT.

Bloggers zijn drama queens, egokikkers en hebben een verborgen agenda. Welke agenda zou Dominique gehad hebben toen hij de column schreef? Toch een beetje bang dat die bloggers lezertjes gaan afpakken?

U zegt?
  1. maizena man says:

    Dominique Deckmyn wat?

  2. BVLG says:

    Smart Business Strategies heeft een “controled circulation” van +/- 50.000. Enkel indien je tot de doelgroep behoort kom je in aanmerking voor een gratis exemplaar. Daarnaast kan je ook gratis een elektronische versie bekomen.

    Het lijkt mij straf dat Dominique Deckmyn het heeft over corrumperen naar aanleiding van het ontvangen van een blikje frisdrank (om de naam niet opnieuw te moeten gebruiken). In het IT-wereldje worden journalisten soms meegesleurd naar verre locaties waar ze info krijgen over nieuwe producten en diensten. De weerslag daarvan krijg je dan later als artikels te lezen. Is dit ook corrumperen ?

  3. Pietel says:

    Ik denk dat je dat artikel met enige humoristische invalshoek moet bekijken.

    Als iedereen heel hard pro iets is, zal Deckmyn daar eens een paar (soms terechte) stampen tegen geven.

    Kan deugd doen.

  4. Nick says:

    Veel kranten zouden beter eens wat meer tijd steken in wat meer diepgaande artikels dan louter het herkauwen van persberichten want in veel gevallen heb je ‘het nieuws’ in een krant de dag ervoor al op internet gelezen.

Leave a reply.