Fanta World

Fanta World

Het blogpakket. Ik had ervoor gekozen om het pakket te laten leveren waar ze zeker “thuis” waren. Natuurlijk was ik nieuwsgierig en aan de telefoon kreeg ik te horen na de levering dat het een middelgrote doos was (ik had een erg grote verwacht eigenlijk). En dat het rammelde (ze waren vooral niet nieuwsgierig daar aan de andere kant van de lijn). Toen ik het pakket dan eindelijk kon open maken gisterenavond, bleek de inhoud nogal verrassend: 1 blikje Fanta. “En daarvoor laten ze een koerier komen” schudde mijn vader verbaasd het hoofd.

De actie maakt deel uit van de “Fanta World” lancering. Wereldwijd zijn er 250 verschillende Fanta variëteiten. Daarvan wordt er nu een smaakje gedurende een paar maanden in de rekken gelegd om nadien door een andere varieteit vervangen te worden.

De smaak dan. Die was best lekker. Een beetje exotischer dan de gewone Fanta uit onze winkelrekken. Lekkerder eigenlijk, want als ik als eens Fanta drink, dan is het meestal niet de traditionele oranje versie. Zelf ga ik nu niet onmiddellijk naar de winkel lopen om een nieuw blikje. Ik zou wel een doos met 50 smaken durven kopen (ik las iets gelijkaardigs bij dominiek), maar dat is niet de strategie die men gekozen heeft.

Jammer dat het maar een blikje was. Ik had het graag rond gedeeld en anderen hun mening gevraagd. Het zou ook de buzzz vergroten denk ik als je het product zelf met enkele mensen kan delen. Misschien iets waar de mensen van Coca-Cola en Ogilvy de volgende keer rekening met kunnen houden?

Lees ook het vervolg.

U zegt?
  1. CraHan says:

    Lap, blogland wordt vanaf nu het zoveelste reclamebord. Ik kan me niet voorstellen dat er één blogger *iets* negatiefs gaat zeggen over de produkten die ze toegestuurd krijgen uit vrees dat de stroom ‘gratis staaltjes’ stopgelegd zal worden.

    Ik kan me niet zo direct van de indruk ontdoen dat dergelijke posts een beetje een wrange smaak hebben (‘t zal wel niet aan die Fanta liggen). Ik hecht alvast geen geloof aan zo’n posts, geef mij maar eerder een review van een produkt die iemand met zijn eigen centen is gaan kopen en er objectief een mening over kan schrijven. Een blikje Fanta is dan misschien ‘no big deal’, akkoord, maar waar stopt het?

    De volgende stap: Smetty drinkt Fanta in koeien van letters op de voorpagina en in de RSS feed (om de 3 posts liefst). Misschien kunnen de de heren en dames ‘reclame’-bloggers eens lief naar Ogilvy kijken en hopen dat het volgende pakket een verwenweekend of een nieuwste gadget is? Ik kijk alvast uit naar negatieve reviews, maar ik vrees dat die ver te zoeken zullen zijn.

    Ik weet in elk geval dat de eerste die zijn feed volpropt met sponsoring uit mijn feedreader vliegt, voila. ‘k Kan maar hopen dat het geen trend gaat worden.

  2. Smetty says:

    Mag ik er op wijzen dat er op deze blog geen enkele advertentie terug te vinden is? Niet in mijn feed, geen Google Adsense, niks.

    Dat blikje Fanta kwam ook niet zomaar uit de lucht vallen. Ik ben al een paar weken aan het schrijven over advertising en blogs. Dus misschien wil je eerst die ook eens lezen?

    En euh… als dat blikje Fanta naar afwaswater had gesmaakt, dan had ik het ook zo geschreven.

    En wat die “Smetty drinkt Fanta” op de homepage betreft: ik ben daar eerlijk over dat ik tegen betaling daartoe bereid ben. Maar ik zou dan wel Fanta Light adviseren aan de Coca-Cola Company omdat ik anders zou moeten liegen. Het zou “Smetty drinkt Fanta Light” moeten zijn.

  3. Dominiek says:

    En wat ik het interessant van al vond : dat de (weinige) bloggers die over dit onderwerp schreven, dat allemaal op een vrijwel andere manier en vanuit een andere invalshoek deden : Lilith puur als funky food reviewster, LVB ziet complotten en ruikt een blogoorlog, jij vanuit je marketing-oogpunt en ik heb een soort “afstandsshot van de hele situatie” proberen te nemen.

  4. LVB says:

    @Dominiek: LVB ziet complotten? Kom nou! Dan heb je toch iets anders gelezen dan er stond.

  5. Huug says:

    @LVB: ik had het anders toch ook zo begrepen (slechtgelezen?) hoor.

  6. CraHan says:

    Smetty ik heb nergens gezegd dat er op deze blog reclame terug te vinden was. Ik heb wel gezegd dat als deze trend zich zo voortzet we binnenkort misschien iets dergelijks mogen verwachten.

  7. Smetty says:

    @CraHan: het bestaat al hé.

    Of ik feeds met reclame lees, hangt af van de leesbaarheid (sommige reclame valt bijna niet op) en van hoe graag ik die blogger lees. Het is voor mij altijd afwegen.

  8. LVB says:

    @Huug: ik schreef dat een aantal bloggers uit ontgoocheling negatief zouden schrijven, waardoor er een blogstorm zou ontstaan.

    Jij, niet ik, schreef daarop in een commentaar dat jij vermoedde dat Ogilvy het opzettelijk zo aanpakte opdat er veel (zowel positief als negatief) over geschreven zou worden.

  9. Huug says:

    @Luc VB , hého wie was er om zich als eerste af te vragen waarom je er ‘niets van wist’ en dat je dat hebt moeten lezen via Smetty? Dan kan ik er alleen maar erop uit maken wat ik erop uit gemaakt heb en dat is dat die hele toestand een georchestreerde scheet in een blikje is. Uit jouw reactie is mijn vermoeden ontstaan en ik denk niet dat ik er ver naast ben. Gedeelde ‘schuld’ .

  10. Huug says:

    Tot hiertoe ben ik nog ‘deftig’ gebleven maar nu zeg ik het voluit: als de marketingboys gaan denken dat ze de blogosfeer gaan kunnen inpalmen dan zijn ze verkeerd bezig. Ik ben de eerste om erop te spuwen. Hierzie! Rrrt-kt-slach!
    Suikerwater, verdorie.

  11. Huug says:

    En dat is nog het ergste van alles , dat sommige blogger (ja Smetty ook jij) zich volledig in dat spel laten inpalmen, verguld van glorie voor, ocharme een onnozel blikje bubbelwater die allang in Duitsland (20 jaar geleden)op de markt geweest is. In die zin zijn ze bij Ogilvy ontzettend goed: het herlanceren, positioneren en marketeren van warm water. Proficiat. Goed gedaan. Kunnen we vanaf nu dat afwaswater verder doodzwijgen ?

  12. maizena man says:

    @ogilvy: Pale ale rules!

  13. Smetty says:

    @Huug: ik heb ongeveer dezelfde functie bij mijn werkgever als Franky bij Ogilvy. Marketeers wisselen constant ervaringen uit in speciale eventjes, maar ik doe het via de voor mij meest gepaste wijze, en dat is mijn blog.

    Ik laat mij dus niet alleen inpalmen door dit soort spelletjes, ik organiseer die zelf ook. Maar wees niet bang, ik zal jou niks vragen, daarin ben je duidelijk geweest. Dat is op zich veel eerlijker dan die personen die marketeers uitkakken, en enkele regels verder toch nog hun diensten aanbieden. Daar moet ik dan weer eens goed met lachen zie.

  14. Dominiek says:

    Luc > het was “over het paard getild” bedoeld
    Huug > Wacht tot Neckerman je komt vragen of je hun nieuwste reisbestemmingen niet eens wilt testen 😉

  15. Karel says:

    Als ik het goed begrijp laten bloggers zichzelf dus (mis)gebruiken door reclamebureau’s.
    Alleen maar door het feit dat de 1 iets heeft wat de ander niet heeft maakt het blijkbaar voor beide partijen bijzonder.

  16. bigblogger says:

    zegen degene die een pakketje met een blikje kregen 🙂
    Niemand die het terug gestuurd heeft toch?

Trackbacks for this post

  1. Tom Bogman on-line » Blog Archive » Fanta World
  2. Coolz0r - Marketing Thoughts » How Ogilvy Missed The Point
  3. Marketing.Interactive » Blog Archive » Ogilvy laat bloggen voor de nieuwe Fanta
  4. Marketing.Interactive » Blog Archive »

Leave a reply.