Knippen en plakken

Ondertussen in Gent…

is het bijna alweer een week geleden dat ik nog is een postje schreef. En ik was niet eens met vakantie. Amaai.

Vorige week en aankomende week staan helemaal in het teken van de examens. En daar horen voorbereidingen bij:

Zodra ik in het onderwijs stapte heb ik mij een paar basisattributen aangeschaft: een schaar, lijm en een paar rode stylo’s. En zowaar, dit weekend heb ik weer mogen knippen en plakken. Deze week heb ik mondelinge examens. Er komen 5 studenten per uur binnen, en die trekken 3 examenvragen uit een stapel. Twee van de 3 vragen dienen op de pc opgelost te worden. Als ze klaar zijn, overloop ik met hen het resultaat op het scherm, en dan moeten ze nog een vraag mondeling uitleggen. Nu, het volgende uur staat er weer 5 man klaar. Dus ik heb een tweede setje met examenvragen nodig want die andere hebben de eerste vragen nog naast zich liggen (en ik heb geen 100 verschillende vragen opgesteld). Reken maar uit: twee setjes X 22 vragen = 44 kaartjes. Gelukkig hadden mijn ouders nog kartonnen kaartjes liggen die ik kon gebruiken (ik heb examenvragen geplakt op kaartjes die ooit bedoeld waren om overbodige inkt met weg te vegen zo blijkt, haha). Ik ben er 2 uur met bezig geweest en mijn vingers deden er pijn van. En ja, ik heb scheef geknipt. Maar het is de inhoud die telt.

Knippen en plakken is voorbij (niet helemaal, want er komen nog 2 andere knip-en plak examens, grrrr). Het meeste zorgen maak ik mij over mijn keuze om solo slim te spelen. Mijn collega’s laten de examens opslaan op diskettes. Ik heb zelf geen diskette station meer, en dus heb ik stoer verklaard dat ik die technologie alleen in het museum nog zal terug zien. Ik ga alle examens opslaan op mijn USB-stick. Het voordeel van een diskette is dat je de verantwoordelijkheid bij de student legt: die moet zo een museum-item meebrengen en alles er zelf opslaan. Je kan ook vermijden dat ze zaken op de harde schijf opslaan (kan handig zijn voor de student na hen als die dezelfde vraag trekt). In mijn scenario moeten ze alles opslaan op de harde schijf, kopiëren naar mijn USB-stick (gezien de huidige kostprijs kan je moeilijk verwachten dat ze er zelf een meebrengen en aan mij geven), de gegeven wissen op de harde schijf (voor de volgende student) en natuurlijk de prullenbak leeg maken. Ja, ik heb het mijzelf moeilijk gemaakt, maar ik blijf volharden in de boosheid: diskettes horen in een museum.

Mijn wapens liggen klaar: een stapel kaartjes, een USB-stick en een rode stylo.

U zegt?
  1. Bart says:

    Mijn vader zei altijd : de belangrijkste dingen leer je in de kleuterklas. Knippen, plakken en mooi met de andere kindjes spelen…

  2. Smetty says:

    Fijn, nu weet ik waar het fout gelopen is 🙂

  3. Huug says:

    Toch niet te geloven hoe mensen het zichzelf moeilijk willen maken. Technologie is er om gebruikt te worden: ouden brol of niet. Het wiel hoort ook in het museum thuis, maar ik zie het gebruik ervan nog niet zo snel afnemen…

  4. Huug says:

    By the way: zondag, 15:00 actual time. Kan het zijn dan gent.blogt eruit ligt ? Zoek de bootflop maar !

  5. Smetty says:

    Zal ik de typemachine en de ponskaarten dan ook maar weer terug halen?

    Je redenering gaat trouwens niet op. Onder onze auto en mijn fiets zitten inderdaad nog wielen. Maar een diskette station bestaat niet meer voor mijn portable. Moet ik dan naar het museum om mijn examens te verbeteren of wat?

  6. Huug says:

    Idd. de redenering gaat niet op. Ik wou maar zeggen, als de technologie voorhanden is waarom zou je het dan niet gebruiken? Er zijn nog een pak pc’s die wel een diskettestation hebben. En zoals je zelf zegt: iedereen kan zich een usb-stick niet betalen. Dus waarom mordicus willen moeilijk doen? In naam van de vooruitgang? Call me ‘conservative’ dan. De dag dat we gaan lachen met dat gedoe met die usb sticks komt ook nog wel…

  7. Smetty says:

    Ik zal het vervolg wel bloggen. En ik zal eerlijk zijn als ik mij vergist heb. Dan moet ik een andere oplossing zoeken. Maar die oplossing klinkt niet als: dan toch maar 200 diskettes verzamelen.

    Ik geloof in “stilstaan is achteruitgaan”.

  8. ‘t Is wat te laat op de avond, maar ik denk dat er met de elementen “stilstaan is achteruitgaan” en “Michael Jackson” en “moonwalk” wel een fijn grapje te verzinnen zijn.

    Eum.

  9. Laurens says:

    Jamaarja. Bij ons op school, als een examen op de pc moet worden opgelost, wordt dat zowel op diskette als op onze persoonlijke harde schijf (netwerk drive van 100mb) gezet EN bovendien nog eens op papier afgedrukt (netwerkprinter die een miljard pagina’s per seconde kan afdrukken). Denk nu trouwens niet dat er geen examens meer verloren gaan: elk jaar zijn er een paar mensen die in september mogen terugkomen omdat de docent hun examen niet meer vindt.

    Voor u is de oplossing simpel: de school schaft 200 gloednieuwe diskettes aan. De student slaat alles op op zijn diskette, schrijft zijn naam, zijn klas, het vak, de datum en zijn bloedgroep op het label en geeft dit af samen met zijn papieren kopij. Na het examen zet u zich aan een pc, steekt uw usb thingamagik in de daartoe bestemde orifice, de diskettes er ook een voor een in en rechterklik, send to: USBStick. Voila. De diskettes zijn er nog als backup, moest uw teerbeminde stick perongeluk in de afwas vallen, en u kan rustig naar huis gaan en op uw lappentop de examens corrigeren.

    En laat ik niet het argument horen van ‘jamaar dan moet ik 200 diskettes in die pc pleuren en er terug uit halen’, als u zo ver gaat als 44 kaartjes uit te knippen kan dat er ook nog wel bij 😀

  10. Smetty says:

    Weet je Laurens, als ik mij één ding echt niet kan inbeelden is het wel het volgende: “elk jaar zijn er een paar mensen die in september mogen terugkomen omdat de docent hun examen niet meer vindt”.

    Er zullen vast examens verloren gaan. Helaas. Maar als een docent een student terug laat komen, en dat komt uit, dan kan ik mij zelfs het ontslag van de docent inbeelden.

    Dat is echt een broodje aap verhaal. We leven in een advocaten maatschappij. Helaas, maar ook op school.

  11. Laurens says:

    Absoluut geen broodje aap. Dit jaar maakt een vriend van mij het mee. Bij de mededeling van de cijfers werd er gezegd dat hij een nul had, afwezig op het examen. Hij was wel degelijk aanwezig geweest. Hij vraagt aan de docent hoe of wat, en die zegt dat hij geen kopij heeft van hem, en dat hij ook geen bewijs heeft van aanwezigheid (bij praktijk-examens wordt dit op een apart blad gecontroleerd met een handtekening, alle aanwezigen schrijven naam en klas op en zetten hun poot. dit was echter een schriftelijk examen, en dan geldt het kopij als bewijs van aanwezigheid, dom he?). Soit. Mijn maat dus naar de ombuds: kan pas worden aangevochten in september. De kans is dus dat je een hele zomervakantie lang geen uitsluitsel hebt of je over mag of niet. En als het je beroep in september geweigerd wordt, kan je je jaar opnieuw doen voor dat ene vak, want zowel de 1ste als 2de zittijd zijn dan afgelopen. Geen broodje aap dus, most definately not.

Leave a reply.